2-fas utebad 3kW. Tänkte dra en 4x2.5s med 2-fas 16 A JFB. Är det ett måste att ha en 2-fas 16 A manöversäkring före JFB?

Har befintligt 16 mm rör från centralen som går ut mot badet. Låter detta bra? Får det rum en 4x2.5s i ett 16 mm rör?

Kabeln ska dras ca 10-15 m. Vid ungefär hur lång sträcka måste man gå upp i kabeldimension? Orkar inte räkna på det denna söndag.
 
Redigerat:
Eftersom en JFB på intet sätt ersätter säkringar så måste du avsäkra kabeln i centralen som matar. Det kan bli svårt att få in en 4g2,5 kabel i röret om det har lite svängar. Lösningen då kan vara att dra in fk i röret och sätta en dosa över rörutloppet för att skarva vidare med en kabel eller skala upp kabeln den bit som den ska gå i röret.
Men om badet är tvåfasigt kanske det skulle räcka med 4g1,5 mm2, men det beror ju lite på hur det är kopplat internt.
 
elmont skrev:
Eftersom en JFB på intet sätt ersätter säkringar så måste du avsäkra kabeln i centralen som matar. Det kan bli svårt att få in en 4g2,5 kabel i röret om det har lite svängar. Lösningen då kan vara att dra in fk i röret och sätta en dosa över rörutloppet för att skarva vidare med en kabel eller skala upp kabeln den bit som den ska gå i röret.
Men om badet är tvåfasigt kanske det skulle räcka med 4g1,5 mm2, men det beror ju lite på hur det är kopplat internt.
Eftersom badet är på 3kW så blir det väl för klent att dra 1.5 mm2 ledare? 3000 / 230 = 13 A. Detta betyder väl att jag borde köra på 16 A säkringar och 2.5 mm2 ledare?

16 mm röret som är ledigt går till ett vägguttag som redan har fas, nolla och jord indraget från en annan grupp. Om jag drar två faser (2x2.5 MK) i det lediga röret och från dosan där röret slutar drar jag sedan en 4x2.5s till badet.

Detta betyder alltså att jag måste låna nolla och jord från en separat grupp. Är detta ok?
 
Redigerat:
Är det tvåfas och nolla klarar 10 A ca 4600W är det däremot enfas så behöver du 19A.
Du ska inte blanda olika grupper i samma rör och att "låna nolla och jord från en annan grupp är absolut förbjudet. Eftersom du saknar både kunskap och behörighet så skulle jag råda dig att ta in en behörig som hjälper dig. Inte minst för din egen skull då "felgrepp" kan få svåra konsekvenser både för dom som badar och för ditt hus. Genom tex överbelastning av nollan och eldsvåda som följd.
 
elmont skrev:
Är det tvåfas och nolla klarar 10 A ca 4600W är det däremot enfas så behöver du 19A.
Du ska inte blanda olika grupper i samma rör och att "låna nolla och jord från en annan grupp är absolut förbjudet. Eftersom du saknar både kunskap och behörighet så skulle jag råda dig att ta in en behörig som hjälper dig. Inte minst för din egen skull då "felgrepp" kan få svåra konsekvenser både för dom som badar och för ditt hus. Genom tex överbelastning av nollan och eldsvåda som följd.
Jag är en ringrostig elektriker men jag vet vad jag gör. Om jag inte är säker på min sak så frågar jag först, därav trådstarten. Jag inser snabbt att det blir krångligt med JFB om jag börjar låna nolla från en annan grupp. Tänkte inte så långt. Notera att jag endast tänkte, inte gjorde.

I 16 mm röret kan jag alltså dra 4x1.5s. Från dosan som röret går till drar jag en 4x1.5s MMJ utomhus i rör till badet.
 
För det första så tror jag inte att du är en "ringrostig" elektriker för även en mycket ringrostig skulle knappast komma på tanken att tex. låna nolla och jord från en annan grupp. Man använder inte MK i husinstallationer. MMJ använder man inte i Sverige så det får mig att tro att du finns i ett annat land och vilka regler som gäller där kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Enfraga skrev:
Jag är en ringrostig elektriker men jag vet vad jag gör. Om jag inte är säker på min sak så frågar jag först, därav trådstarten. Jag inser snabbt att det blir krångligt med JFB om jag börjar låna nolla från en annan grupp. Tänkte inte så långt. Notera att jag endast tänkte, inte gjorde.

I 16 mm röret kan jag alltså dra 4x1.5s. Från dosan som röret går till drar jag en 4x1.5s MMJ utomhus i rör till badet.
Hur kan man bli så ringrostigt att man måste fråga om det mest basic som finns som elektriker?
Samt vad är 4x1,5s för något?

4G1,5 är en korrekt benämning.
 
tommib
MMJ är EKK på finska och jag skulle inte rekommendera att dra den i rör mer än några decimeter, du får aldrig ut den (eller i den för den delen)

För övrigt håller jag med elmont m.fl., det är inte möjligt att du har en elutbildning eller så är du så ringrostig att du är på samma nivå som en hempulare.

Eftersom det rör sig om el till ett utomhusbad, en av de mer olyckliga kombinationerna att få fel, så instämmer jag i rekommendationen att ta in en elektriker som vet vad den gör.
 
Jag har inte jobbat som elektriker på säkert 5 år så jag börjar självklart glömma saker. Jag rör inte en skruv i centralen innan jag har en plan på hur jag ska göra och känner mig trygg med vad jag gör. Därför startade jag denna tråd, för att reda ut alla oklarheter så jag kan utföra en säker installation.

Oavsett om ni hjälper mig eller väljer att klaga på min ringrostighet så är det ändå fastslaget till hundra procent att det är jag som kommer utföra installationen.

Jag har lärt mig att man inte kör med 16 A säkringar på 1.5 mm2 kabel även om de klarar 19 A vid normala förhållanden. Tänker därför köra med:

2-fas 16 A manöversäkring
2-fas 16 A JFB
L1, L2, N, PE 2.5 mm2 FK i ett 16 mm rör från centralen. Där röret slutar finns en dosa, där kopplar jag ihop FKn med en EKK 4G2,5 som går raka spåret till badet.

Låter bra va? :)
 
Redigerat:
Enfraga skrev:
Tänker därför köra med:

2-fas 16 A manöversäkring
2-fas 16 A JFB
L1, L2, N, PE 2.5 mm2 FK i ett 16 mm rör från centralen. Där röret slutar finns en dosa, där kopplar jag ihop FKn med en EKK 4G1,5 som går raka spåret till badet.

Låter bra va? :)
Nja, nu är jag INTE elektriker och har aldrig varit men att kliva över från 2.5mm2 i en dosa till 1.5mm2 där avsäkringen ligger på 16A på matningen låter i mina öron fel på en fast installation.

Det skulle innebära att man i praktiken kan ta ut 16A på en 1,5mm2 kabel.
Lite minns man från El/Telen för sisådär 18 år sedan.
 
Redigerat:
slacker skrev:
Nja, nu är jag INTE elektriker och har aldrig varit men att kliva över från 2.5mm2 i en dosa till 1.5mm2 där avsäkringen ligger på 16A på matningen låter i mina öron fel på en fast installation.

Det skulle innebära att man i praktiken kan ta ut 16A på en 1,5mm2 kabel.
Lite minns man från El/Telen för sisådär 18 år sedan.
Om det handlar om en kort sträcka så kan man säkert göra på det sättet, men det skulle kännas ganska fel. Det var en felskrivning av mig. Det ska självklart stå 4G2,5. :)
 
Det är ju bra att fråga när man inte jobbat med det på 5 år och känner sig ringrostig. Det som oroar mig lite är att ringrosten verkar ha varit ganska omfattande redan för 3,5 år sen ;).
https://www.byggahus.se/forum/el/213851-jorda-uttag-med-fyrledarsystem-pen-4.html

Men nu har du fått goda råd så vi får hoppas detta blir bra, det är bättre att fråga en gång för mycket än en för lite :).


Lycka till!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det är ju bra att fråga när man inte jobbat med det på 5 år och känner sig ringrostig. Det som oroar mig lite är att ringrosten verkar ha varit ganska omfattande redan för 3,5 år sen ;).
[länk]

Men nu har du fått goda råd så vi får hoppas detta blir bra, det är bättre att fråga en gång för mycket än en för lite :).


Lycka till!
Vad roligt att du har ett så stort intresse för mig. Om det nu var 3,5 år sen jag skapade tråden du länkade så vill jag påpeka att den var skapad enbart på grund av nyfikenhet angående vad som händer om man gör si och så. Det är inte direkt så att jag stod i ett hus och skulle utföra ett jobb och började fundera på att fuljorda installationen. Däremot har man besökt hus med befintliga fulinstallationer som definitivt hjälper fantasin att flöda och komma på dumma idéer som man vill veta svaret på. Och då gör man en tråd i ett forum och några minuter senare får man svaret serverat på ett silverfat.

Eller så får man 50 posts i rad med klagomål och förslag om att man borde anlita en riktig elektriker istället. Även om man endast ställt en fråga utan att ha några planer att utföra den.

Ja, tack för svaren. Jag känner mig mycket tryggare i installationen jag kommer utföra.
 
Redigerat:
Problemen för dig, här på forumet, börjar väl när du utger dig för att vara en elektriker. När du gör det tror en stor del av oss att du inte talar sanning och då minskar viljan att hjälpa till.
 
  • Gilla
Yaken och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Problemen för dig, här på forumet, börjar väl när du utger dig för att vara en elektriker. När du gör det tror en stor del av oss att du inte talar sanning och då minskar viljan att hjälpa till.
Enligt min uppfattning vägrar många här hjälpa folk som inte är elektriker om de har planer på att utföra ett jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.