Hej,

Ska snart sätta dörrfoder men har en fundering. På ena sidan av dörren är det ett nivåavstånd mellan gipset och karmen. Problemet är alltså inte avståndet horisontellt utan att karmen ligger mer inåt än gipset. Hur fungerar det när man ska sätta foder?
 
Nivåskillnad.
Fodret brukar dölja sådant ganska bra, pröva och se hur det blir :)
 
Om det rör sig om mera än några millimeter hade jag salat in likt en fönstersmyg, en list mellan foder och karm, det finns färdiga lister att köpa, allt från några millimeter tjocka till några centimeter, fäst dessa med lim och/eller stift/listspik så att du hamnar på rätt avstånd till gipsväggen, sedan sätter du fodret, det blir ofta nyansskillnader så det behövs nästan alltid att slutmålas.
Annars kan man alltid om man har verktyg, klyva allt själv.
Mvh P-A
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
En smyglist hade kunnat funka men problemet är att avståndet är större i ena änden av karmen och inte alls särskilt stor i den andra. Om jag då kör med en smyglist kommer ena änden istället bli för utskjutande.
 
Fram med hyveln. Behöver inte bli perfekt. Går att snygga till med mjukfog.
 
Okej menar du att jag ska smalna av smyglisten i ena änden?
 
Precis!
 
Mats-S
Finns färdiga lister som är tjockare på dörrsidan än väggsidan.
Klart bättre än att börja lägga extra lister på dörrsidan för att bygga på dörrkarmen.
 
Hur mycket skiljer det? Allt under 8mm döljs enklast genom att du pressar fodret efter nivåskillnaden.
 
Om karmen är i nivå med vägg upptill och innanför nedtill eller tvärtom så tycker inte jag det skulle vara snyggt att tvinga fodret så det blir vridet.
 
Skulle det funka att slipa ner gipset lite med multiverktyget eller finns det risk för att gipset smular sig när man sen ska spika?
 
Klackfoder:
Vitmålat klackfoder i trä mot en vit bakgrund, illustrerar möjlighet till höjdjustering och fogning.

Och klacken kan hyvlas till rätt höjd.
Mindre avvikelser kan tas upp med akrylfog.

Att försöka slipa ner gipsen tror jag inte blir bra.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Danii KD skrev:
Skulle det funka att slipa ner gipset lite med multiverktyget eller finns det risk för att gipset smular sig när man sen ska spika?
Det kan hjälpa om gipsen slutar väldigt nära karmen, det förekommer ofta att man får skära eller "krossa" gipsen för att fodret ska ligga an bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.