Hej och tack för alla svar!

Som sagt, har ingen som helst koll på dessa saker men tycker att brunnen ser ut någonting såhär:
Schematisk illustration av en brunn med vattenflödesriktningar indikerade med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känner ingen plugg eller så någonstans och det känns som att det är öppet rakt igenom.
 
Det räcker med att ett enda hårstrå ligger och "drar med sig" vattnet, se till att det är vatten i låset, om inte så är det förhoppningsvis något som drar med sig vattnet ur låset, i värsta fall en spricka.
Renspluggen ligger oftast i överkant, ofta helt oigennkännerlig av diverse pålagringar.
Titta igen så kanske du hittar en plugg.
 
Kan detta vara renspluggen?
Öppet avlopp i diskho med misstänkt rensplugg markerad med cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det, kan du inte ta med en bild till VVS firma och hör om du kan få ner en insats i din brunn, det kan vara att du saknar den.
Purus har insatser till rotbrunnar, vet inte om de passar.
Tyvärr!
 
Krilleman
Kan du försöka få en bättre bild av brunnen? Klinkerramarna är inte intressanta, bara från den blåa klämringen och nedåt!

Rengör lite också så man ser om det är plast eller gjutjärn!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Absolut! Fixar nya bilder när jag är hemma igen. Det är iaf gjutjärn, så mycket vet jag :)
 
En sån där brunn (något liknande) hade jag i min gamla lägenhet. Jag tror att din ritning är korrekt och är övertygad om att den vita pluppen som du ringat in är en rensplugg. Denna går med stor säkerhet att pilla ur med hjälp av en bred mejsel eller liknande. Var försiktig så att du inte skadar pluggen. I min så fastnade det en del hår där under som till slut torkade ur brunnen om den inte användes dagligen, som Pagno redan varit inne på. Testa med att rensa där först, vattenfyll och låt vädra ur. Blir det inte bättre får du fortsätta leta..... (y)

edit: Kolla först exakt hur vattennivån är. Som du ritat så har ju avloppsluften fritt flöde upp ur brunnen. Är vattennivån verkligen så låg, eller blev det bara så på ritningen?
 
Redigerat:
Hej ToRy och tack för svar! Jag tror absolut jag missade vattennivån en del, och som du säger ligger den högre upp och "täpper till". Ska testa att pilla bort den vita pluggen! Återkommer med uppdatering ikväll :)

Finns det något smidigt sätt att rengöra hela brunnen med? Just nu känns den riktigt sunkig med lager av smuts. Har testat med vanlig rengöringsmedel men det biter inte alls.
 
Klassiker är ju bakpulver och ättika. Häll på ett par skedar bakpulver, sedan någon deciliter ättika. Låt puttra några minuter, skölj sedan med kokhett vatten. Gör om ett par gånger vid behov. En uttjänt diskborste eller tandborste är inte heller så dumt, borsten kan gripa tag i hårklumpar.
 
Ok, här kommer ett par bilder till. Måste varna känsla medlemmar för jävligt äckligt innehåll:
Rostigt rör med borttagen plugg och synlig smuts och bubblor inuti som indikerar behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en rostig rörledning med avlagringar och smuts som syns inuti efter borttagning av en plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick alltså bort pluggen i toppen så nu är frågan: hur rengör man inuti? Antar att det är det som luktar.
 
När renoverade grannen sa du?
Det är en gjutgärnsbrunn och den har inte varet godkännd i renoverade badrum sen början på 90talet...
Högst troligen finns det inte något tätsikt av modern typ, utan endast äldre som kanske läcker.
Att dömma av den vita guckan på sidan så har man försökt ansluta något mot brunnen vid någon renovering.
 
Trodde det var de som hade lägenheten innan oss som renoverat eftersom badrummet i övrigt är hyfsat nytt. Så när vi renoverar i framtiden måste vi alltså byta brunnen? Känns rimligt... Får se om jag lyckas få bort den hemska doften genom rengöring tills dess!
 
Så här säger GVK.se om golbrunnar äldre än 1990:
"Brunnar före 1990 har ofta en dålig tätningsfunktion, är inte anpassade för kakel- och klinker, saknar ibland reservdelar samt kan äventyra våtrumskonstruktionens totala livslängd. När man projekterar och bygger ett våtrum, vill man att alla ingående komponenter i konstruktion håller våtrummet livslängd ut. En golvbrunn från till exempel 1985 kommer att utgöra en svag länk i konstruktionen. Sedan april 2008 finns heller inget sätt att uppfylla GVKs branschregler då golvbrunn äldre än 1990 behålls (vid plastmatta). Detta utförs i så fall som ett avsteg ifrån GVKs branschregler enligt beskriven metod. Detta medför också en osäkerhet ur ett försäkringsperspektiv och kan vara en nackdel, t.ex. lägre pris, vid försäljning av bostaden."
Så det låter som en bra idé att fundera på badrumsrenovering :)
 
Man kan även reemaljera brunnen.
 
Krilleman
pelpet skrev:
Man kan även reemaljera brunnen.
Men det blir fortfarande problem vid den svagaste länken i brunnen. Tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.