S
Kolla på "Oil Burner" på youtube" inge problem alls med att få gammal motorolja eller frityrolja,mm. att brinna hur bra som hellst.
 
EyEr0n skrev:
Så du menar att alla världen TVapparater, Microvågsugnar, Mobiltelefoner, Smartphones, Datorter, osv är skräp?
Ja :p
 
stefan4takt@gmail.com skrev:
Kolla på "Oil Burner" på youtube" inge problem alls med att få gammal motorolja eller frityrolja,mm. att brinna hur bra som hellst.
Är det någon som påstått nått annat?
 
Men det är väldigt svårt att med blotta ögat se vilka mysiga föroreningar som sprids ;)
 
S
EyEr0n, Va 17 menar du !? :thumbdown:
 
Redigerat av moderator:
Om man eldar t.ex spillolja/motorolja så spelar det ingen roll hur bra det brinner, det kommer lik förbannat ut 💩 med rökgaserna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
nu ska det inte diskuteras spill olja i detta ämnet då det är förbjudet och därmed risk att tråden blir stängd eller att den låses.. men gärna hur man bygger om en brännar !
 
EyEr0n skrev:
[länk]

Är det någon som har testat denna och kan säga något om den?
Jag har haft en kroll fungerade i början , men varit mycke strul. Så jag köpte en Kina brännare funkar betydligt bättre. Men det tar lite tid att lära sej inställningarna ( gäller bägge modellerna) Väldigt känsliga så det ej kommer smuts till munstycket Går att lösa med ett filter till en färgspruta. Som extra filter på röret inn till brännaren
 
Jag tycker man stänger tråden direkt eftersom det idag inte i Sverige finns något ekonomiskt bränsle som motiverar inköp av "kinesisk alloljebrännare", Enda tanken bakom att skaffa en sådan brännare är att elda förbjudet materila såsom starkt svavelförorenad uttjänt motorolja.
Ska hela Sverige skratta åt- och peka finger åt byggahusforumet som diskuterar eldning av strimlade bildäck och uttjänt motorolja går det ju ut över företags vilja att annonsera i forumet.
 
Jag har en kompis som har gatukök. Byter olja en gång i veckan , vore dumt att slänga. Fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Jag tycker man stänger tråden direkt eftersom det idag inte i Sverige finns något ekonomiskt bränsle som motiverar inköp av "kinesisk alloljebrännare", Enda tanken bakom att skaffa en sådan brännare är att elda förbjudet materila såsom starkt svavelförorenad uttjänt motorolja.
Ska hela Sverige skratta åt- och peka finger åt byggahusforumet som diskuterar eldning av strimlade bildäck och uttjänt motorolja går det ju ut över företags vilja att annonsera i forumet.
Jag körde endast med frityrolja i min.
Då mitt garage där jag använde brännaren låg granne med en pizzeria så hade jag ett stadigt inflöde på 20 L i veckan året runt. :)
 
Funkar era brännare än?
 
En kompis kör med sin ombyggda oljebrännare än med kinadelar han köpt via Alibaba för typ 10 år sedan, diskuterade med han angående att de skulle vara olagligt men han sa att han kollat upp detta och det är bara olja från förbränningsmotor/spillolja som är förbjuden att elda i de närmaste. Han körde frityrolja och compressorolja mest men även biohydraulolja som han ofta fick tag på som är oanvänd då många entreprenadmaskin ägare inte vill ha denna i maskinerna.
Spill/motorolja innehåller mycket skit som sker vid motorns förbränning av bränslet under högt tryck därför ska denna olja ej användas.
 
nino nino skrev:
Funkar era brännare än?
Ja det brinner på bra
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S space_man2 skrev:
Ja det brinner på bra
Samma som du byggde?
Har den varit driftsäker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.