Hej
Skulle önska att någon som är duktig på el kunde kika på min installation och se om det är rätt tänkt eller felkopplat...?

Jag har "snott" från ett el-element i garaget(sista bilden, nr4), vidare några meter till en kopplingsdosa(näst sista bilden, nr3), en kabel fortsätter upp till ett 4vägsuttag(bild2), den andra kabeln fortsätter bort till ett annat 4vägsuttag(bild nr1).

Elektrisk installation av kopplingsdosa med kablar och skruvanslutningar på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag med öppen installation visar ledningar och anslutningar mot bakgrund av vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En öppen kopplingsdosa med urkopplade elkablar och lösa RJ45-kontakter på ett dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkabel ansluten till en kopplingsdosa i vägg, med oskyddade kabeländar och synliga färgkodade ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om vi bortser från det olagliga i installationen så kan jag anmärka på följande punkter

1. Du använder Torix, trots att du är hempulare. Gör inte det. Torix är ok i vana händer men vi hempulare ska hålla oss till säkrare kopplingar som t.ex. Wago 222/221 eller 773 när man väl lärt sig.

2. Ledarna är skalade för långt i sista bilden.

3. Biledaren är inte isolerad/ansluten.

4. Kabeln till elementet är inte dragavlastad och/eller är av fel typ.

5. Du anger ingenstans att du kontrollerat att elementuttaget är 230V. Om det suttit en fast elradiator där tidigare kan det precis lika gärna vara 400V.

6. Det lilla man ser av kabeln är ej korrekt klamrat.

7. Du har kopplat fel i åtminstone en av anslutningsplintarna på uttagen, nolledaren ligger och har knappt kontakt.

Men välkommen till forumet!

Förutom detta ser uttagen lite risiga ut. Julas anslut?
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S
Den där installationen håller RIKTIGT låg nivå även för att vara hempul.

Men jag tycker tommib fick med det mesta så jag glider vidare.
 
He he, tack för ditt svar☺
Tänkte inte på att det kunde vara annat än 220, skit också :(
Skall snygga till de punkter du angett.
Tack
 
Vad skönt med människor som har en viss självinsikt och vilken tur att detta eminenta forum finns..:)
 
tommib skrev:
.....Torix är ok i vana händer.....
Det var snällt sagt om Torix
Enligt mig borde ingen använda det ;)
 
tommib
Jag har tvingats till att använda det en gång. Det var på landstället i Finland och jag fick välja på att tvinna med eller utan Torix. Jag valde med och efter ett par testomgångar fick jag till det rätt bra. Gjorde jag fel eller skulle in med en till ledare var det dock bara att klippa och skala om, jag vågade inte lita på att jag fick till det med krokiga ledare.

Nu påstår jag inte att jag är van på något sätt men det gick i alla fall att använda och när jag plockade av dem på testledarna så var det tight och fint tvinnat, men kompletteringar var som sagt ett gissel. Enda kabeln som fanns var MMJ (=EKK) och i klammerväg var det spikklammer. Man kan väl sammanfatta det hela med att jag inte är stolt men mormor är nöjd med sina nya taklampor och uttag.
 
Uttaget på bild 1, exakt var sitter det? Det ser nämligen ut att vara utsidan på en yttervägg, om det är det så är det fel typ av uttag, om det är i en carport så kan det kanske vara ok, har inte full koll.
 
Under tak så klarar uttaget kapslingsklassen ja, (med locket på då givetvis... :p) men är ändå inte godkänt för utomhusbruk.

Sen tillhör det inte direkt praxis att montera uttag som inte uppfyller minst IP44 utomhus.
 
Sedan tror jag att ett uttag utomhus skall sitta på en viss minsta höjd, jag tror 170 cm.
Skälet vet jag inte, men gissar att det skall sitta högt för att barn inte skall komma åt så lätt.

På garaget, byggt ca 1990, och som saknar jordfelsbrytare, har vi utomhusuttag, och de sitter högt.
 
Redigerat:
tommib
Arnodt skrev:
Sedan tror jag att ett uttag utomhus skall sitta på en viss minsta höjd, jag tror 140 cm.
Skälet vet jag inte, men gissar att det skall sitta högt för att barn inte skall komma åt så lätt.

Nej, det stämmer inte. Innan jordfelsbrytarna skulle utomhusuttag sitta på minst 1700mm men med jordfelsbrytare så finns inte det kravet längre (däremot får man inte installer några uttag alls utan JFB nu).


EDIT: Se nedan för mer korrekt svar.
 
Redigerat:
Här är en bild på Ip klasser utomhus.
Den kanske har förekommit på forumet innan men laddar upp den ändå

Schematisk illustration av IP-klassificering för utomhusbruk på hus och carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det gäller uppskalning av isolering på ledare, så ska man väl skala så långt att när ledaren sitter i Ubåt, radklämma, så skall man se litet grand ca 2 mm av den nakna ledaren. För att kunna se att klämskruven klämmer på den nakna ledaren, och inte klämmer på isolering(ingen kontakt, alltså).

Trådstartaren har här på vissa ledare överdrivit skallängden, så han nästan riskerar att komma åt den nakna ledaren med fingarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg skrev:
Håller inte med där. Kravet på 1.7 meter kommer från kravet på petskydd, alltså finns inget petskydd så gäller höjden 1.7 meter eller en annan likvärdig lösning.
[länk]
Men hur är det med utomhusuttag i övrigt då? Finns det inga krav på höjd? Elkos elboken ger ju ingenting, inte heller svensk standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.