Hej,

Har sett att man ibland använder tätningslister på innerdörrar i offentliga miljöer, troligen för att ljudisolerad.

Jag tycker dock att det ger en mer gedigen känsla och dörrarna låter inte så fasligt när man stänger dem.

Så, om man vill dämpa innerdörrarna en aning, vad bör man sätta för list? Och håller det i längden även om inte karmen har färdiga spår för det?
 
Redigerat av moderator:
Åk till en riktig bygghandel och köp silikonlist.
De fungerar mycket bättre än lågpris-listerna som säljs hos Clas-, Jula och Biltema.

Finns till exempel hos K-Rauta.
 
Okay så Stokvis Tapes och Geko ska man undvika och istället köpa TESA då?

Håller det inomhus att använda klisterytan eller ska man sätta fast dem med klamrar?
 
  • Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Trodde barnen hade varit framme och kastat tärning :)
 
  • Gilla
Hjb
  • Laddar…
haha hmm ingen vidare titel, och den går naturligtvis inte att ändra nu ;)
 
Om du bara vill dämpa stängningljudet, funkar det fint med små, mjuka silikontassar på karmens låssida. En tass uppe och nere och en på mitten vid låsblecket.

Dörrkarm med påsatt liten silikontass för att dämpa stängningsljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallåsbleck på dörrkarm med en liten silikontass installerad för att dämpa ljudet vid stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson och 3 till
  • Laddar…
Jo jag tänkte också på tassar eller små "gummipluppar" men jag får för mig att en list ger en lite bättre känsla och kanske även stänger lite av ljudet även om man inte har en ljudisolerad dörr eller för den delen en riktig sockel.

Ingen som har erfarenhet av de som finns på Jula, Classe eller ByggMax? Är det E profil man ska ta? Eller är P bättre?
 
Jo, det blir lite skillnad i ljud mellan tassar och hel list. Jag har båda. Tassarna på dörrar som det slängs och smälls i till vardags och list till källaren (mot drag), till matkällaren (mot ohyra) och till badrum (ljud). Tassarna är väldigt förlåtande vad gäller avstånd till karmen, men den stora fördelen är att dörren "landar mjukt" när man slänger igen den. Man får trixa en del med gångjärn och slutbleck om det är hel list. P-list i skummad PU på båda. E-list blev för stum.
 
Redigerat:
Så då är det p profil jag ska ha. Är det okaj att tejpa eller ska man häfta fast?

Funderar på att prova den listen på jula.
 
De brukar finnas som självhäftande.
 
Är dock inte bra om man behöver ha luftväxling även med stängda dörrar. T ex om man har FTX-ventilation.

Vi hade en dörr ut till ekonomiutrymmena som stod och skallrade ofta. Det irriterade mig så jag satte bara en bit fönster-/dörrlist mitt för låsblecket. Nu är dörren tyst, samtidigt som ventilationen fungerar.

Edit: Vanlig EPDM självhäftande E el P-list. Har fungerat felfritt i några år nu.
 
Oldboy skrev:
Är dock inte bra om man behöver ha luftväxling även med stängda dörrar. T ex om man har FTX-ventilation.

Vi hade en dörr ut till ekonomiutrymmena som stod och skallrade ofta. Det irriterade mig så jag satte bara en bit fönster-/dörrlist mitt för låsblecket. Nu är dörren tyst, samtidigt som ventilationen fungerar.

Edit: Vanlig EPDM självhäftande E el P-list. Har fungerat felfritt i några år nu.
Vi har en fläkt på viden som cirkulerar luften i både källare och entré plan. Så gott som samtliga rum har vägg ventil men det är endast ett fåtal som har rör direkt från fläkten på vinden. Närmare bestämt så skickas det ut luft från fläkten på toaletten, i hallen och 3 rum(1 dush utrymme) i källaren. Antar att det egentligen är vanligt självdrag i huset.

Samtliga fönster på entré plan har ventelation medan endast 2 har det i källaren.

Vissa dörrar jag planerar sätta på har ingen golvsockel vilket innebär att luften(och ljudet) flödar fritt under dörren, där det är närmare 1 cm.

Tror ni att jag behöver fundera på luftflödet?

Kan såklart nöja mig med att sätta listen på mindre områden men det ser ju lite konstigt ut, iallafall om det handlar om en innerdörr där man rör sig ofta.
 
Johan Gunverth skrev:
De brukar finnas som självhäftande.
Jepp hittade det, provar självhäftande först, håller det inte får man klamra eller limma dit det sen.
 
Köpte tätningslister av märket Geko från Jula med P profil och monterade de enligt denna skiss : http://www.glassen.nu/dokument/Montera_tatningslist.pdf

De fungerade utmärkt, i vissa fall blev dörrarna svåra att stänga men jag antar att listen kommer tryckas ihop något.

Det jag nu kommit fram till är att detta är troligen något man endast vill ha på dörrar som är ut mot kalla utrymme eller dörrar mot toaletter för en aning bättre ljudisolering. Övriga dörrar blir troligen bättre med dämpkuddar av någon form ex sådan som Johan Gunverth visade i sitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.