Ok.
Men antar att man bör söka alla bidrag m.m man kan för att återbetalningstiden ska ligga på <10år.
Samt att man ska få så bra betalt som möjligt för elen man producerar.
Kanske rentav använda sig av Tibber som köper/säljer el åt en när det är som mest förmånliga priser.
 
ahlgren88,

Det finns bara solcellstödet att ansöka, som ansöks hos den Länsstyrelsen, där anläggningen skall installeras.
Några andra bidrag finns ej, inte vad jag känner till i alla fall. Solcellsstödet är på 20 % av investeringskostnaden, räknat på investeringen inkl. moms. Dvs det är precis den svenska momsen, på det man köpt. Det är inte säkert man får något solcellstöd pga stödpengar tar slut ganska fort, men nya skjuts till ca varje år. Vi ansökte i ca feb. 2015, men har ännu inte kommit fram i kön, men kanske förhoppningsvis får beviljat i år.

Se denna tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html
där har de för en SolarEdge-anläggning på 12 kWp lyckats komma ner i 120800 kr, inkl. moms, beaktat solcellstödet på 20 %. Det är ca 10000 kr/kWp. De får 2 kr/kWh för såld solström. Det blir 6,1 års återbetalningstid. De monterar själva. Montaget och anläggningen beskrivs väldigt detaljerat. Installeras en vanlig solcellsanläggning borde det alltså gå att komma ner en bit under 10000 kr/kWp.
 
Redigerat:
Alternativt kan man söka ROT på arbetsdelen men det brukar vara en sämre affär. Fast pengarna kommer snabbare.
 
Installerar man själv finns ingen arbetskostnad att få någon ROT på!
ROT är ju endast om arbetskostnad finns på fakturorna och kvittona.
 
Redigerat:
Självklart, Arnodt! Info var bara för den som väljer att leja bort installationen. Vilket jag alltid skulle göra.
 
Solen står lågt just nu men jag får ut 600 W ur mina solceller, det är 11% av märkeffekten. Inte dåligt för en Januarimorgon.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nä det är klart. Men antar att ni har det väldigt soligt idag.
I Kalmar är det molnfritt :)
 
Jag tror om tomas återkommer med rapportering av effekten ca kl. 12:00 så har han litet större effekt än 600 W.

Vi har nu kl. 11:00 ca 1000 W på vår 15 kWp-solcellsanläggning och hittills gjort 2 kWh, vilket räcker för att brygga 19 liter kaffe. Innan dagen är slut får vi gissningsvis ca lika mycket till, dvs total ca 4 kWh.
 
Redigerat:
Topeffekten var 1.9 kW kl 11.30. Anläggningen är 5.5 kWp. Jag tror jag får lite extraeffekt från speglingen från den frysna Östersjön utanför tomten.
Akta magsäcken, det är inte hälsosamt med så mycket kaffe. Koka lite sprit istället.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Trots att det nu är ca runt minus 10 och kanske kallare, så ger en solcellsanläggning ändock solström.
Däremot, en solfångaranläggning, som enbart kan producera varmvatten, ger knappast något nu på vintern då det är minus 10 grader. Även om rörledningarna med glykolblandningen är välisolerade förloras mycket värme nu när det är kallt ute och på vinden där glykolrörledningarna är dragna. Det blir ingen värme kvar när glykolblandningen når fram till ackumulatortanken.

Det är till och med så att en solcellsanläggning ger större effekt då det är kallare. För varje 10 grader kallare ökar effekten med ca 4 %. Några solarkablar behöver inte värmas upp. Så fort ljus faller på solcellsmodulerna produceras solström.

Jämfört med på sommaren då temperaturen är 20 grader, ger nu vid minus 10 grader, en solcellsanläggning ca 12 % högre effekt vid lika belysning. Men självklart blir det inte så många kWh solström tillverkade, pga solen inte lyser värst mycket nu på vintern.
 
Redigerat:
Vilken leverantör var det ni anlitade / köpte anläggningen av ?
Tänkte man kunde börja ta kontakt med ett par leverantörer och få lite prisuppgifter och mer kött på benen.

Angående de bidrag man kan söka efter man monterat pannelerna, har man bara de året man monterade dem på sig att söka eller kan man söka år efter år tills man får det ?

Tack för informationen ni bidragit med hittills !
 
Du söker bidraget bara en gång och hamnar i en väntelista. Den betas av allt efter tillgång på pengar.
 
ahlgren, vi ansökte hos länsstyrlesen om solcellstöd i början av år 2015, monterade anläggningen i mitten av 2015. Men har ännu inte beviljats stödet, men vet att vi avancerat i kön. Det dröjer, byråkraterna maler. Mycket bra info om solceller finns på internet på utländska sidor, men även viss info på svenska. Se för svensk info, http://www.rofoto.se/pub_docs/files/Heckertfiler/solcellskrift.pdf med praktisk info och även exempel hur blanketter för olika anmälningar fylls i. Det behövs anmälas till höger och vänster, elcertifikat och energimyndigheten och och och.

Som privatperson kan man först installera och sedan söka solcellstödet, eller först söka solcellstödet och installera sedan. Ett företag, måste däremot först ansöka om solcellstödet, och först därefter installera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
En ansökan om stöd är aldrig fel att skicka in om man bara har tänkt tanken att installera solceller, man får sig då en plats i kön och behåller den tills nya pengar tillsätts. När man har kommit fram i kön och blivit beviljad bidrag så går det bra att helt enkelt tacka nej om man av någon anledning har ångrat sig.

Så ett gott råd är att söka bidraget bums! Så kan man under tiden fundera på vad man ska ha för prylar osv..
 
Ok!
Ja då skulle man ju egentligen börja titta lite på vad för paket som skulle kunna vara aktuellt och börja ta in lite offerter för att sedan söka bidrag.
Så skulle jag egentligen kunna skjuta på takbytet och eventuella solceller till nästa sommar ( för då kanske man även blivit beviljad bidraget.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.