Hej!
Kom hem från fjällsemester igår.
Medan vi var borta hade vi sänkt värmepumpens värmereglage till -2. På kvällen satte jag den på +2 och då var den igång som vanligt.
När vi vaknade på morgonen var det kallt i huset. Nibes säkring hade gått.
Slog på säkringen och allt fungerade bra igen i några timmar, tills den dog igen.
Vet inte vad jag ska göra nu? Har googlat lite och en del verkar ha problem med kompressorn, men enligt lampan på pumpen så körs kompressorn.
Någon tipsade någon annan i en tråd jag såg om att testa att koppla ur el-patronen och köra bara kompressorn. Är det något som jag kan göra själv eller behövs elektriker?

Tack för svar!
/ Caspi
 
F
Kopplar ur elpatronen gör du på manöverpanelen.
 
  • Gilla
Caspi
  • Laddar…
Hm, går det att få någon detaljerad beskrivning någonstans? Har aldrig dealat med en värmepump förut.
 
Redigerat:
F
Caspi skrev:
Hm, går det att få någon detaljerad beskrivning någonstans? Har aldrig dealat med en värmepump förut.

Du har en knapp med ett elemen/blixpil eller vad man skall kalla det. Tryck på den tills dioden med blixten inte är tänd eller blinkar alls då tillåter du inte elpatron. Håll koll på dioden med elementet lyser med fast sken annars får du ingen värme på elementen (tror det är cirkulation).
 
  • Gilla
Caspi
  • Laddar…
Tack! Exakt formulerat som jag ville ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.