Hej, vi har skissat på att riva vårt garage och bygga till huset med motsvarande "boyta". Har en del funderingar, främst rör de grundläggning och dränering. Befintligt hus har källare och tanken är att bygga till på ena gaveln (där garaget idag ligger). Dräneringen har 42 år på nacken (och verkar iofs fungera väl) så innan tillbyggnaden görs måste det grävas upp och dräneras om. Tänker även sätta pordrän på gavlen. Därefter är jag inne på att gjuta en bottenplatta. Funderar dock på följande; bottenplattan riskerar att "trycka" på befintligt hus med risk för källaren? Hur gör man för att undvika det? Jag måste ju bottna med makadam mm och det kan ju bli "tungt" mot befintlig källarvägg. Efter att bottenplattan gjutits kommer jag "aldrig" att komma åt dräneringen som ligger längs med källargrunden. Större delen av den husgavel jag vill bygga på har en utvändig källartrappa som jag tänker behålla. Runt tillbyggnaden har jag tänkt lägga dränering i "marknivå".
 
Funderar på isolering i innertak? Om jag har en utvändig höjd (yttertak) på t ex 315 cm, hur mycket ska jag räkna bort "inåt", d v s hur tjock ska isoleringen i innertaket vara? Jag förstår att man själv kan variera detta, men finns kanske någon norm? Huset i övrigt är ett 70-talshus och jag ser ingen anlednng att ha tillbygganden "super isolerad" medan övrigt är sämre.
 
  • Gilla
mimny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.