Hej alla!

Spinner lite viader på en tidigare tråd, där någon uppmanades att göra lite själv på huset för att han inte hade några kontanter att sätta in i bygget.

Alla ni som har gjort lite själv. Vad har ni gjort och hur mycket var det värt? ;D

Vi ska själv bygga en 150kvm stor 1½ plans villa med putsad fasad, och en vinterträdgår med balkong ovan på. Enligt den offert vi fått från entreprenören kostar det 1,1 miljoner. :surprised:
Vi tänkte dock göra alla ytskickt och finsnickerier invändigt själva. Hur mycket kan man räkna med att spara in där?
Och vad mer föreslår ni att man kan göra, som en väldigt händig kille? ::)
 
Om man tar vårt hus som exempel så... Grundmålning, litet tapetsering plus kakel&klinkers var totalt ca 400h. Hantverkarna kostar ca 30euro/timmen. Det betyder att man i det fallet skulle kunna spara SEK 110000 om man inte värderar sitt eget arbete alls.
 
Wow.. :surprised:

Det låter super mycket ju!! Bara bra för mig. Men vår försäljare (har inte talat med entreprenören själv ännu) sa att om vi gjorde allt invändigt själv skulle vi "spara" 200 000 endast.
Med allt menade han spika upp innerväggar, isolera, måla, lägga golv, kakel&klinkers, fin snickeri, osv.
Allt utom resa stommen, VVS och el-biten.

Låter som om skulle kunna spara en hel del mer enligt dina siffror... ;D
 
Låter som ett mycket bra tips... ::)

Men jag stöter hela tiden på problem när jag ska få specificerade priser från vår säljare. Jag tycker givetvis inte om det, men vbi sitter i en sits där vi måste ta denna säljare om vi vill bygga på vår tomt som vi köpt, och det är dröm tomten.

Men jag ska göra ett nytt försök... ;D
 
Trots att ni har köpt en tomt från en husleverantör som kräver att ni ska köpa ett hus av dem så kan ni kräva en specificerad prislista.

Det är ett välkänt säljarknep att inte ge ut en specificerad prislista för att minska kundens egenkontroll. Om du inte får en prislista så ska du vända dig till säljarens chef och ta upp problemet. Läs konsumentköplagen och hänvisa till den vid behov.
 
Säljaren har vi redan dumpat, och för numera alla samtal med VD på husbyggföretaget direkt. Inte ens där verkar man kunna få en prislista på något alls, utan det är mest runda siffror och prutning som gäller.
Jag har hela tiden tyckt att det är konstigt, men trott att det är så det fungerar eftersom det kvittar vem man pratar med på hela företaget så gör dom så här.

Har som sagt begärt en specificerad offert för entreprenaden per mail, redan igår men inte hört någon som helst reaktion på det. ???

Håller tummarna att dom kan ge mig en sådan. :-/
 
Vi ska bygga 1 1/2 plan ca: 145kvm.
Detta är priset för eget arbete utan materialet.
Lägga golv; 13000:-
Måla utsida; 15000:-
Måla / Tapetsera inne; 45000:-
Snickarfärdigt dvs. efter stomresningen; 215000:-
Hantlangare när huset kommer o stommen ska resas; 12000:-
Totalt; 319000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.