pelpet skrev:
Kan avstörninfsfiltret läcka även när motorn inte är igång?

Tvättmaskiner är ju vanligtvis anslutna till vattenledningen med en plastslang. Vattnet i den borde inte väl inte kunna leda så mycket ström att det känns?
Ja, det sitter ofta direkt vid inkommande el till maskinen. I många apparater sitter det där eftersom även nätdelen till elktroniken genererar störningar.
 
Denna beskrivning tycker jag utesluter statisk elektricitet, utan symptomen passar mycket bättre in på den ström som kan orsakas av EMC-filter, pirr i fingrarna.

annastrandh1 skrev:
Om jag öppnar tvättmaskinen och tar ut kläder när stickkontakten är i så får jag otrevliga, men inte stora, stötar när jag kommer åt trumman.
När jag fick tömma maskinen manuellt vid ett stopp så fick jag även stickningar i händerna av vattnet.
Allt detta försvinner om jag drar ur stickkontakten.

Fråga, vad kan det bero på och är maskinen farlig att använda?
Så det är läge att kontrollmäta skyddsjorden innan detta uttag, skarvsladd eller tvättmaskin används igen. Det finns ingenting speciellt med uttag i badrum annat än dess placering och skydd av JFB.

För att känna denna spänning krävs en sluten krets och den går inte via vattenslangen utan den går genom kroppen. Så det kan ev vara intressant att veta var du hade andra handen placerad, eller om du stod med bara fötter på blött golv. Det är inte sannolikt att känna denna ström genom t.ex tofflor. Det kan finnas skäl för en kompletterande skyddsutjämning när renoveringssvängen kommer fram till badrummet, dvs att samjorda alla vattenrör, golvbrunnar etc med skyddsjorden.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Ett långsökt alternativ.... Bor ni nära en hage med elstängsel? Symtomen stämmer bra på det jag själv kännde när jordankaret till stängslet inte hade kontakt. Som sagt långsökt. Men är det de så hjälper det inte med att ni byter maskin.
 
Ström är inte att leka med. I ett nybyggt HSB hus satt ytterdörren i en aluminiumvägg med fönster. boende och besökande klagade på att det ibland pirrade eller gav en lättare strömstöt när de skulle öppna dörren. Firma var där ett par gånger men hittade inte problemet. Slutligen trodde man att det var lågströmsportlåset som krånglade och bytte detta. Allt gick bra till en dag då en familj var på väg ut!

Mamman erbjöd sig att öppna dörren då den var för tung för 5 åriga barnet. Mamman fick en kraftig elstöt som gjorde att musklerna tillfälligt förlamades att hon kissade på sig och sjönk ner på golvet. Hade dottern öppnat dörren hade det gått värre. Det visade sig att en skruv i aluminiumprofilen hade punkterat 240 volts ledning. Under tidens gång och rörelse blev det denna dag direktkontakt. Så lycka till med ditt hemmamixande och hoppas inte fel person tar i tvättmaskinen eller något annat bristfälligt installerat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg skrev:
Denna beskrivning tycker jag utesluter statisk elektricitet, utan symptomen passar mycket bättre in på den ström som kan orsakas av EMC-filter, pirr i fingrarna.
Statisk elektricitet känns det inte som.

Bo.Siltberg skrev:
För att känna denna spänning krävs en sluten krets och den går inte via vattenslangen utan den går genom kroppen. Så det kan ev vara intressant att veta var du hade andra handen placerad, eller om du stod med bara fötter på blött golv. Det är inte sannolikt att känna denna ström genom t.ex tofflor. Det kan finnas skäl för en kompletterande skyddsutjämning när renoveringssvängen kommer fram till badrummet, dvs att samjorda alla vattenrör, golvbrunnar etc med skyddsjorden.
Blött golv har jag så gott som aldrig. Bara fötter...möjligt...eller strumpor. Andra handen håller i luckan, bär på blöta kläder jag redan tagit ut eller rör ingenting. Finns inget annat i närheten att röra vid.
Vad innebär att samjorda? Kan någon förklara lite förkortat.

Ett långsökt alternativ.... Bor ni nära en hage med elstängsel?
Nej, det gör jag inte.

Det visade sig att en skruv i aluminiumprofilen hade punkterat 240 volts ledning. Under tidens gång och rörelse blev det denna dag direktkontakt. Så lycka till med ditt hemmamixande och hoppas inte fel person tar i tvättmaskinen eller något annat bristfälligt installerat.
Fy, vad hemskt.
Jag är absolut inte en hemmamixare och tar inte onödiga risker. Vill dock inte heller betala för att en elektriker ska köra hit och tala om att det är nåt simpelt fel jag hade kunnat fixa själv. Så börjar med att fråga råd här och kommer absolut ta in professionell hjälp om det behövs.

Även lös jordfelsbrytare blir då farlig, eftersom man inte kan vara helt söker på att den inte kopplas bort av någon som ex. besöker dig och av någon anledning lånar din maskin.
Mycket bra poäng. Har satt upp en lapp på maskinen tills allt är löst.

Vad kul att så många är engagerade. Jag är ny på sidan och mer van på forum där alla bara spyr otrevligheter. Tackar alla som svarat.
 
Det här låter som att det kan vara mer än lite pirr i denna tvättmaskin, den kanske t.o.m är strömförande med 230 V. Så kolla upp detta skyndsamt.

Kompletterande skyddsutjämning i badrum innebär att man kopplar ihop alla vattenrör och dylikt med skyddsjorden i tvättmaskinen och andra jordade maskiner. Om då TM skulle bli strömförande så blir det ingen strömgenomgång mellan TM och vattenrör eftersom de är ihopkopplade. Men här säger du att det inte finns något likt vattenrör att ta i och då finns heller ingenting att koppla samman. Det är i alla fall något att titta på vid renoveringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.