Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej

De senaste åren har jag, min fru och äldsta dotter blivit sjuka av elen i vårt hus. När vi bryter strömmen i mätarskåpet i perioder känns det mycket bättre, så nu vill jag elsanera. Hur går man tillväga? Vad är det för typ av strålning man ska skydda sej mot och hur utförs elsaneringar?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Vad baserar du det på att det är elen? Jag rekommenderar att ni börjar med att gå till en läkare.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Läkare har vi varit hos under flera år och dom ger inga svar på våra problem. Det enda som hjälpt är att bryta strömmen, så jag vill alltså ha hjälp till elsanering.
 
M
Välkommen!

Förutom att man inte kunnat bevisa elallergi - så är det alltid något annat än just elen som är besvärande. :)

Det måste vara någon annan enhet, så jag rekommenderar att ni stänger ner ett rum i taget för att se när problemen försvinner. Förslagsvis börjar ni med sovrummen och ev mekanisk ventilation.
Det kan ju vara något som t ex drar in luft från en möglig krypgrund som orsakar problem.

Hjälper inget så är det nog ett läkarbesök som är vägen framåt.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Har varit med och byggt ett elsanerat hus (på 90-talet)
Där drogs all el med skärmad kabel typ EKLK , dessutom till största delen i krypgrunden.

Detta minskar definitivt magnetfältet runt kablarna, om det har några hälsoeffekter låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
M
Även riktigt gamla elektriska enheter har ofta högre strålningsgrad än moderna
 
Vill du berätta lite mer om förutsättningarna?

Vilken slags hus är det? Friliggande? Radhus?
Hur ser det ut runtikring?
Vad har huset för uppvärmning?

Och så vidare.
Då blir det enklare att föreslå tillväga gångssätt.

Sedan är ju det här med elöverkänslighet omtvistat, så det kan ej uteslutas att du kommer att få några gliringar med tanke på detta. Men kör!
 
Har ni försökt undvika flimrande ljus? Slängt ut tv , lysrör och led (inte alla led flimrar men vissa flimrar sjukt mycket).
 
  • Gilla
sad_ant
  • Laddar…
Friliggande hus med fjärrvärme byggt 1976. Fria ytor runtikring. Jag tror det går plaströr i väggarna. Dimmrade belysningar i hall vardagsrum och kök. Någon har sagt att dimmers kan störa om man blivit strålkänslig, men det hjlper inte att hålla släckt. Det är bara när jag bryter hela huset som det lugnar ner sej.

Det här är ett helvete, vi har fått känna på omgivningens gliringar och misstroende, men faktum kvarstår. Något måste göras, speciellt nu på vintern då det blir jäkligt kallt när jag bryter.
 
Har ni gjort radonkontroll på huset?
 
Kanske göra ett test innan du gör denna stora förändring? Särskilt med tanke att det är barn inblandat. Om hon tror att hon har elallergi kommer det ha stor påverkan på resten av hennes liv och drastiskt försämra karriärmässigt, socialt etc.
Förslagsvis stänga av all apparatur, lampor, fläktar, värme etc. Allt som ger en fingervisning om elen är på. Sen anlitar du någon att sätta på/av elen 20 ggr i olika intervaller under 1 månad utan att ni vet när. Ni 3 skriver ner när elen är av/på. Klarar ni 19 ggr av 20 är väl orsaken klar annars beror det på nåt annat. Tycker set är rimligt att testa ordentligt innan man gör stora insatser som blir så livsppverkande.
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Det finns ju så väldigt många typer av strålningar och fält. Jag är främst nyfiken på hur olika typer av apparater upplevs. Har ni själva teknisk kompetens att skilja olika apparaters olika strålning åt? Kan/vill ni skaffa er den konpetensen?
Har ni provat att endast ha fjärrvärmens cirkulationspump inkopplad?
Alla andra säkringar brutna?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hur började problemen? Det är osannolikt att tre personer skulle lida av samma ovanliga åkomma, dessutom så finns inte detta enligt läkarkåren och Försäkringskassan. För att säkerställa att det inte är ett psykiskt problem hos någon av er som påverkar övriga, så försök ordna så att någon som inte berättar när strömmen är bruten eller inte. Det är nog inte möjligt att göra en sådan test under den mörka årstiden då man behöver belysning.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Det är så klart rätt forum, men såklart är det många som kommer in och har åsikter, förminskar problemet och kommer med helt meningslösa inlägg som inte alls har med ursprungsfrågan att göra. Att ge rekommendationen att gå till läkaren när man frågar om hur elsanering går till är inte ok - tror man inte på elallergi är det bättre att hålla sig borta från tråden helt.

För att vara konstruktiv så har du fått tipset om specifik kabel, och jag tror att ett alternativ är att dra flätad RK i rören - det minskar magnetfälten avsevärt. Jag vet inte hur stor påverkan det har för magnetfälten, men jag skulle undvika moderna ljuskällor som lågenergi, led o s v och istället välja traditionella glödljus. Om du har vattenburet värmesystem skulle jag försöka flytta värmepump så långt från bostadshuset som möjligt (fälten minskar med kvadraten på avståndet) och leda värmen via välisolerad kulvert ellert ersätta uppvärmningen så långt det går med kaminer/kakelugnar. Skippa allt trådlöst o s v. Undvik dimrar, o s v - det finns massor ni kan göra, men jag tror som någon redan varit inne på att vinbär försöka se om ni kan minska problemen genom att slå av delar av anläggningen - då ser ni ju om det finns delar som är ett större problem än andra.

Lycka till!
 
  • Gilla
l3ff3 och 3 till
  • Laddar…
Elsanera är ganska enkelt som du redan provat, bryt strömmen.
Svårare är att skapa en fungerande bostad.
Gasspis, gaslampor. Elinstallationen till fjärrvärmecentralen med skärmade kablar och själva centralen i en emc-skyddad plåtkapsling.
En idé skulle ju kunna vara att bygga en friggebod med el. Värmecentral, kylskåp placeras där för att göra bostadshuset elfritt.

En enklare början är att kartlägga hur kablar till elcentral är dragna och försöka undvika dom, sängen kan man flytta enkelt om man hittar ett hörn där inga kablar finns. Har ni tur kan det räcka att koppla bort valda delar av elen.

Hur fungerar det när ni inte är hemma, eller tar det flera dagar innan ni märker någon förbättring utan el?

Edit:
Tog visst god tid på mig att skriva
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.