Hej detta blir mitt första inlägg på detta forum
jag har med stor behållning läst mycket här sen jag upptäckte detta forum.
Eftersom här verkar finnas en stor mängd samlade kunskaper så tänkte jag prova om det skulle finnas någon som kan ge mej lite ideer om mitt värmesystem.

Jaq skall försöka beskriva vad jag har o vad jag har tänkt åstadkomma det kan bli lite av en novell så jag hoppas ni orkar att läsa detta.

Jag skall installera värme i fyra byggnader på gården dessa finns norr om polcirkeln i norrbotten

byggnad 1 är en utbyggd gammal timmring som har tidigare haft en kombination av kamin o el värme
den har aldrig tidigare varit uppvärmd annat än sporadiskt den är på ca 100m2 o inte så bra isolerad.
kommerat få vattenburna radiatorer o aerotemprar skall användas som snickeri.

byggnad 2 är mitt bostadshus som är byggt 59 o har en boende yta på ca 120m2 plus en liten källare
den är förnärvarande uppvärmd med jordvärme som installerades för ca 5år sen, det sitter en ctc värmepump på 8kw, denna valdes för att det var den enda värmepump jag kunde hitta som var gjord för att kunna dockas in i ett ved eller flisvärmesystem, detta fungerar mycket bra till mitt hus men när jag monterar värme i övriga byggnader så kommer denna även att anslutas till systemet men värmepumpen kommer att finnas kvar.

byggnad 3 är en timmer stuga på ca 60m2 som är lite tilläggsisolerad har haft vedkamin o elradiatorer, kommer att få vattenburna radiatorer.

byggnad 4 som inte finns än är en maskinhall på 450m2 som kommer att värmas upp med aerotemprar, möjligen i kombination med ett klenare golvvärmesystem, golvvärmen mest för att torka upp golvet snabbare o det blir mycket liggande på det golvet.

Pannrummet är ett fristående pannrum som till en början kommer att innehålla en ved panna som sen kommer att finnas kvar som backup, den primära värmekällan kommer att bli en flisanläggning.
som jag inte har än men som troligast kommer att bli någon begangnad anläggning.
jag har tidigare haft flisanläggning på andra fastigheter.

Så här hade jag tänkt göra tills jag upptäckte att på samtliga laddomater så står det att dom skall vara monterade mellan panna o tank som står inte längre än 6m från varandra fanns nån som accepterade lite längre men då skulle laddomaten monteras bredvid tanken isället.
Jag har ca 25 m kulvert 1-1/2" rör eller R40 till byggn.1 Där jag skulle montera en 1800l tank o från denna ta ut värmen till byggn 1,snickeri

o ansluta kulvert till bygg 2 bostadshus ca 25m cu 22 som ansluts till värme pump,

o kulvert till bygg 3 stuga ca 25m cu 22 som ansluts till en 500l tank med beredare varifrån jag tar ut värmen o varmvatten till lokalen,

o till bygg 4 maskinhal lca 60m cu 22 som ansluts till 500l tank med beredare varifrån jag tar ut värme varmvatten till lokalen

flispannan kommer att bli ca 60kw, tankarna har jag redan kulvertarna är nergrävda.

Som jag ser det så har jag några alternativ

1 montera en tank i pannrummet som jag matar pannan till o som i sin matar kulverten till 1800l fördelnings tanken , jag har en 500l tom tank över då kan jag använda den laddomat 21 som jag har.

2 montera en laddomat 11-100 vid 1800l tanken, eller om det finns en bättre laddomat till detta

3 flytta 1800l tanken till pannrummet montera laddomat 21 där o mata en 500l fördelningstank i byggn 1

4 inte använda någon laddomat alls utan låta pannan mata 1800l tanken i byggn 1 via kulverten som jag har. kan tillägga att jag är ganska säker på att det var denna variant som användes i min förra flisanläggning men det är väl 15 år sen så jag är inte helt säker.

Jag kan tillägga att hela systemet kommer att vara fyllt med frostskyddsmedel för att jag skall kunna stänga av delar eller hela anläggningen vid behov, hur o var jag skall montera kulvert styrningarna har jag inte funderat så ingående på men en tanke har nog varit att det mesta av detta hammnar vid tank 1 fördelnings tanken, kulvertarna är gjorda för att jag vill kunna ladda hela systemet med så hett vatten som möjligt,
Jag anser även att för mitt vidkommande så har jag knappast några alternativ till flis förutom möjligen ved men detta är mycket mer arbete o kräver helt andra volymer på ackumulatortankarna, Jag har skog o alla maskiner som krävs för rationell flis hantering utom ett flisförråd o det är dels därför som jag inte har panik med att hitta en flispanna just nu,
Nå detta blev en liten novell jag hoppas någon av forumets duktiga medlemmar har tid o ork att ge mej lite synpunkter o förslag så får jag se om det blir nåt helt annat än jag tänkt

Med vänlig hälsning Anders
 
Förlåt en okunnig, men varför ack.tankar ute i byggnaderna och inte bara en stor volym i pannhuset?
Om du inte skickar runt hetvatten så kommer isolerförlusterna minska mycket!

Kommer du att använda _mycket_ varmvatten nånstans?

Jag skulle sätta lagom stora el-beredare, som ev fick sitt vatten förvärmt av värmeslingan, i resp hus.
 
hej lat,

ja tanken med det är väl att utan acktankar så måste jag cirkulera pannvatten i kulvertarna istortsett hela tiden åtminstonde vinter tid
o nä jag kommer nog att använda mycket lite varmvatten i alla byggnader så bredarna är nog mest att betrakta som volym i tanken men med beredare så finns det varmvatten om jag vill, om jag har en elberedare så skall jag hålla den varm hela tiden för att kanske använda en två gånger i månaden
 
Jo, men om du bara cirkulerar färdigshuntat vatten, så är det vatten med ganska låg temperatur (om du dimensionerat raddar rätt).

Det borde gå att räkna på isolerförluster gentemot investering.

Små el-beredare (30-60l) räcker till mycket och tar ingen plats.
 
okej du menar så, men jag har kulvertar i koppar o järn av den anledningen att alla tankar skall laddas med så hett vatten som pannan kan producera,
så jag tänkte bara satsladda samtliga tankar,
shuntarna för varje system kommer vid tanken i varje hussystem,
 
aunnr1 skrev:
okej du menar så, men jag har kulvertar i koppar o järn av den anledningen att alla tankar skall laddas med så hett vatten som pannan kan producera,
så jag tänkte bara satsladda samtliga tankar,
shuntarna för varje system kommer vid tanken i varje hussystem,
Det tycker jag verkar vettigt som du beskrivit hur du tänkt dig i tråden med lokal tank i dina olika byggen och rejäl central produktion. Kanske skulle jag satsa på att få den största volymen i centrala tanken så man har lite att elda mot för ev start-stopp och inte så spattigt system när yttre tankarna kallar utan samordning.

Har alla förutsättningar att bli bra om du gör allt gediget och med lite eftertanke.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
aunnr1 skrev:
hej lat,
ja tanken med det är väl att utan acktankar så måste jag cirkulera pannvatten i kulvertarna istortsett hela tiden åtminstonde vinter tid
Jag tänkte ju att du har 1 stor central ack som du eldar mot.

Min tanke var ju att du bygger ditt system som vilket när-värme system som helst (bl.a för att minimera investeringar och förenkla styrning), men du gör naturligtvis som du vill.
 
så som jag tänkte från början var just att satsladda systemet för att pannan skall kunna gå lite längre tid o hinna upp i temp ordentligt samt att tiden för cirkulation i kulvertarna begränsas.

O anledningen till att den första tanken inte sitter i pannrummet är att jag ville ha den som fördelnings tank för dom andra kulvertarna o tankarna,
Jag ville inte dra alla kulvertar till pannrummet för det hade inneburit att alla hade blivit närmare 30meter längre än idag.

Men det som jag fullständigt hade missat var att alla verkar rekomendera att laddomaten skall sitta på korta ledningar mellan pannan o första tanken
Nu är ju laddomaten inte nödvändig men den finns ju där för att jämmna ut tempraturen i pannan för att spara på pannan, så tanken för mej har hela tiden varit att jag skall ha en laddomat.

Frågan är ju nu hur jag skall lösa detta.
alt 1
alt 2
alt 3
alt 4
Eller är det någon som ser någon bättre lösning så är jag mycket intresserad av den.

En flispanna kan ju egentligen eldas på ett lite annat sett än en vedpanna,
Jag behöver inte ackumulator tankarna på samma sätt som i ett vedeldat system, men jag tror ju att pannan går mer optimalt på detta sätt.
O innan jag har fliförråd o sådant klart, så kommer systemet att värmas av en vedpanna.

Hoppas att mitt svammel är förståeligt.
 
Gör din laddomatfunktion med en elstyrd trevägsshunt så kan du ha vilka sträckor du vill mellan pannan och tanken. Att hoppa över kontrollen av pannreturen som någon sån funktion ger är inte bra oavsett vad man eldar med.
 
Jag skriver för långsamt så lat hann svara imellan,
Jag har inte funderat så ingående på hur jag skall lösa kulvert styrningarna exakt, men varje kulvert so jag lagt ner åtföljs av en pemslang för färskvatten o ett 100mm kabel rör för el o signalkablar,

antingen så bygger jag en enkel styrning med termostater som styr varje kulvert pump, eller så får jag fundera på nåt mer övergripande stysystem det har jag inte bestämt ännu.

men är natuligtvis öppen för förslag på detta
 
GK 100 vad finns det för sådana shuntar o hur (var) monterar jag denna.
 
Du kan tex ta en vanlig från Esbe och den sätter du i princip som en laddomat för blandning av min retur mot pannan eller en kombination med önskad temp ut mot tanken.
 
Det skall jag titta på jag kan nog ha en del sådana ventiler liggande men vad dom är måste kollas.
Vad jag inte riktigt kan förstå är varför måste det vara så korta ledningar om man skall använda sig av en laddomat.

Att det är fördelaktigare med korta ledningar kan jag förstå men varför det inte skulle gå med längre ledningar kan jag inte begripa.

O jag vill absolut ha någon kontroll på returtempen till pannan om jag bara hittar någon vettig lösning på detta

Ok nu gick det upp ett ljus.. det tar lite tid ibland! Du menar bara en vanlig trevägsshunt som jag termostat styr.

O tack så mycket för att ni läser o kommer med förslag o frågor det är guld värt, ibland fastnar man i sina egna ideer o
ser inte skogen för alla träd.
 
Jag har suttit igen o tittat på laddomat 11-100 o kan inte se varför jag inte skulle kunna använda mej av en sådan,
Kan detta med dom rekommenderade avstånden bero på att man riskerar att inte få självcirkulation om strömmen faller bort,
Eller är det någon annan anledning till dessa rekommendationer,
Där jag bor så är det mer eller mindre garanterat att strömmen faller bort ett par gånger i månaden, så jag kommer att ha en batteribackup för cirkpumparna som jag hade på mitt tidigare pannsystem före jag installerade min jordvärmepump.

Vad tror ni om detta, skulle det fungera med en laddomat om jag kan garantera strömförsörjningen till denna,
o varför skulle jag inte kunna montera denna bredvid pannan, istället för bredvid tanken.
då skulle jag ju slippa cirkulera vattnet i kulverten före pannan har kommit upp i arbetstemp.

Mycket funderingar blir det...
 
Har ingen jättekoll på laddomater och vvs, men lite simpel fysik leder mina tankar här.

Ang att korta avstånd rekommenderas för laddomat: kan det bero på att med längre avstånd så utgår man från att det blir höga förluster, (iom att det är förhållandevis höga temperaturer på pann- & returvatten), och då kan t ex den faktiska pannreturen (inlopp i pannan) bli alldeles för låg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.