Letar men verkar ju stå olika på olika ställen. Köpte dator för 3 år sedan på mediamarkt. På kvittot står 1års garanti.
Har man ngn ytterligare reklamationsrätt??
På vissa håll ser jag två år enl lag/EU-direktiv & enl länk nedan 3 år.
Men vad gäller & måste det stå med på kvittot?
http://www.konsumenteuropa.se/sv/am...klamera-en-vara/reklamationsratten-i-sverige/

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
 
Redigerat:
BirgitS
Konsumentköplagen gäller alltid med 3 års reklamationsrätt, kolla på Konsumentverkets webbplats.
 
Tack!
 
Vad har hänt med datorn?
 
Däremot tror jag bevisbördan att det var ett ursprungligt fel ligger på dig efter 2 år. Innan det så ligger bevisbördan på säljaren (att det inte var ett ursprungsfel).
 
Larsa skrev:
Däremot tror jag bevisbördan att det var ett ursprungligt fel ligger på dig efter 2 år. Innan det så ligger bevisbördan på säljaren (att det inte var ett ursprungsfel).
6 månader är det väl?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kane skrev:
6 månader är det väl?
Ja så var det visst. Kollade upp det, och det är 6 månader.
 
Under garantitiden så behöver du ej som konsument påvisa felet. Däremot efter garantitiden så ska du kunna bevisa att felet funnits där. Ett svårt case i reklamation är lösa delar såsom fläktar, cdläsare osv då dessa som sagt rör sig och får ett mekaniskt slitage. Men ett elektroniskt fel på en dator brukar nästan alltid tillverkarna godta som reklamation. (Föredetta serviceansvarig elgiganten)
 
På batterier till tex laptop är det normalt bara 6 månaders garanti på, vissa tillverkare (tex Asus) har ibland 12 månader på batteri.
 
shomakie skrev:
Men ett elektroniskt fel på en dator brukar nästan alltid tillverkarna godta som reklamation.
Upp till 3 år efter inköpet?
 
Kane skrev:
Upp till 3 år efter inköpet?
Japp. Du har alltid 3 års reklamationsrätt från inköpsdatum. Men är man osäker så kan man fråga servicekillarna när man är o lämnar in den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad är det för fel på datorn?
 
harry73
Men är datorn 3 år får man räkna med åldersavdrag tror jag. Och då minskar datorns värdet fort
 
Kanske skulle berätta vad felet är?
Att du skaffat virus är inte återförsäljarens fel.
Att du har överhettat den är inte heller återförsäljarens fel.
Inte alltid så lätt med en dator som många tror.
Den behöver också servas såsom bilen.
 
Enkelt uttryckt: Släng skiten och köp ny.

Har just avtalat med HP att de kommer hem och lagar vad som är fel i en dator för ca 3.500 kr.

För den kostnaden får man en ny dator på Elgiganten eller Teknikmagasinet.
Det är bara att välja vilken tekniknivå man vill ligga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.