hej på er.
jag ska dra ny el i mitt badrum ock min fundering är denna...
hur drar jag nya rör eller slangar utan att riva befinlig gips.
jag tänkte dra lite nytt till bubbelbadet,handduksvärmare ock galvvärme.
har hört att man kan fräsa spår,men hur funkar det i praktiken???
ock hur monterar jag nya dosor??
 
Beror lite på hur väggen är uppbyggd. Är det bara reglat loträtt och gips på så går det att borra hål med dosborr där dosan ska sitta och sedan rakt ovanför. Sedan tar man fram gott tålamod lite tur och något som är lagom styvt att peta in i det ena hålet och fiskar ut det genom den andra. När detta är gjort så drar man i flexslang och sätter rotdosor som kläms fast i gipset. Färdigt. ;)
 
Fräsa spår funkar fint med motorsågen, hål för dosorna kör man först med dosfräs, sedan stämjärn.
 
Ok, jag fattar nästan..
men hur kommer man förbi reglarna?
kan man kapa spår i dom också?
 
Går det inte att komma till ovanifrån, eller utifrån? Ge oss mer förutsättningar glucifer!
 
jadå,så här är det.

ska dra ny el från elcentralen. elcentralen ligger vägg i vägg med badrummet. bubbelbadet hamnar vägg i vägg,men den blivande handukstorken(vatten med elpatron) kommer på bortre väggen, ock golvvärmen på väggen bredvid... går detta att förstå?
 
Hur ser det ut ovanifrån? Har du vind?
 
ja men jävlar du!! jag har ju kattvinden rakt ovanför!!
nu börjar det ljusna.
då drar jag skiten den vägen såklart...
ska man ta rör eller slang?
 
Precis som vi har gjort när vi renoverade badrummet. Använd så mycket rör som möjligt. Undvik för mycket dosor inne i badrummet. Har du konsulterat en elektriker?
 
om jag hade konsulterat en elektriker hade jag nog inte haft dom här problemen,men jag känner en kille som är elektriker.han tyckte det var bäst att riva väggen.så där ser man...
jag tänkte dra det mesta själv ,men låta nån annan koppla det viktiga. blir billigare så...

man får ju bra hjälp här på forumet!!
tackar ock bugar!
 
Om du drar upp det på kattvinden så tänk på att ledningarna skall gå i varmt utrymme, alltså inte ovanpå isoleringen. Annars är det risk att du får kondens i elrören (antagligen extra viktigt om rören komme ned i ett badrum med fuktig luft).
 
hempularen skrev:
Om du drar upp det på kattvinden så tänk på att ledningarna skall gå i varmt utrymme, alltså inte ovanpå isoleringen. Annars är det risk att du får kondens i elrören (antagligen extra viktigt om rören komme ned i ett badrum med fuktig luft).
Det hade då elektrikern inga synpunkter på som monterade våran badrumsel.. Men jag håller med dig.
 
glucifer skrev:
om jag hade konsulterat en elektriker hade jag nog inte haft dom här problemen,men jag känner en kille som är elektriker.han tyckte det var bäst att riva väggen.så där ser man...
jag tänkte dra det mesta själv ,men låta nån annan koppla det viktiga. blir billigare så...

man får ju bra hjälp här på forumet!!
tackar ock bugar!
Se till bara att han som skall koppla in det är med på dina idéer.. Har hört om de som lagt in ex. värmegolv innan de kontaktat elektriker, och sedan har elektrikern inte velat koppla in det....
 
vinden är isolerad så det går nog bra för kondensen.
annars är det väl bara att köra.
blir lite trix att hitta rätt uppifrån,men man får väl bryta undan lite golv ock kolla.
är det isolering bakom gipset mot ytterväggen?



 
Är väl inget problem alls att hitta rätt. Stick upp ett rör från badrummet och ett från centralen så har du ju punkterna utmärkta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.