Lindmarc skrev:
Men vi behöver inte oroa oss då så att vi framöver står där och har bruit upp tak osv så säger mäklaren att detr för sent när vi gjort så?
Verkar fö vara precis under golvbrunnen läckaget är men såklart svårt att säga såhär innan man öppnat upp.
Handfat och WC är iaf i andra änden av badrummet. I denna ände är dusch och golvbrunn.

Tänkte höra av mig till mäklare så fort jag kan men då menar du att jag inte ska det?

Tycker ni det ser ut att vara något som inte bör gå på vårt försäkringsbolag? Om något är galet med golvbrunnen som nyligen som sagts renoverats ihop med övrigt i badrummet av tidigare ägaren, kan det vara dolt fel?

Men oavsett ska alltså vårt bolag kontaktas omg?
Att kontakta säljaren finns det ingen anledning till förrän du tycker att du har ett case gällande dolt fel. Mäklaren har ingen del alls i detta. Hen mäklade affären och har inget ansvar därefter. Eventuell dold fel-försäkring är i normalfallet säljarens ensak. Det är säljaren som är din motpart, säljaren kan sedan i sin tur ha köpt en försäkring som eventuellt kan täcka vissa dolda fel.

Det viktigaste för dig akut är att begränsa skadan, då vill man veta vad som läcker för att kunna strypa vattentillförseln dit. För att vara säker så skulle jag riva lite gips i undertaket och kika. Vill du inte göra det tycker jag liksom övriga att du börjar med din hemförsäkring.

Hypotetiskt skulle det kunna vara brunnen som läcker. Om orsaken är att det är felaktigt utfört så måste det också vara något du inte borde ha förväntat dig även om du fullgjort din undersökningsplikt och med hänsyn taget till husets skick, ålder och pris. Du kan inte kräva reparationskostnaden nödvändigtvis utan din skada är skillnaden på vad huset hade varit värt om skadan ej funnits.

Om brunnen läcker behöver eventuellt badrummet göras om och blöta konstruktioner torkas. Skadade ytskikt får bytas.
 
O
Jag vet inte riktigt hur rätten resonerar kring undersökningsplikten när det finns rör som går upp genom golvet. Gissningsvis så skulle det utöka din undersökningsplikt. Det innebär teoretiskt att man skulle behöva ta loss kakelplattor t.ex. Att läckan beror på golvbrunn spelar ingen roll. Så det innebär att du får svårt att få det som dolt fel. Så släpp den tanken helt så länge.
 
BirgitS
Odjuret skrev:
Jag vet inte riktigt hur rätten resonerar kring undersökningsplikten när det finns rör som går upp genom golvet. Gissningsvis så skulle det utöka din undersökningsplikt. Det innebär teoretiskt att man skulle behöva ta loss kakelplattor t.ex. Att läckan beror på golvbrunn spelar ingen roll. Så det innebär att du får svårt att få det som dolt fel. Så släpp den tanken helt så länge.
Undersökningsplikten kan knappast innebära att man är skyldig att göra åverkan på något man inte äger. Att ta bort klinkers kan innebära att tätskiktet skadas och att hela badrummet måste göras om. Vem skulle stå för den kostnaden?
 
BirgitS skrev:
Undersökningsplikten kan knappast innebära att man är skyldig att göra åverkan på något man inte äger. Att ta bort klinkers kan innebära att tätskiktet skadas och att hela badrummet måste göras om. Vem skulle stå för den kostnaden?
Håller helt med.

Beroende på omständigheterna kan förstås rören ur golvet visa på att badrummet eventuellt inte är fackmässigt gjort. Men det kan ju t.ex. finnas dokumentation som påpekar avsteget. Det ihop med en visuell inspektion av golvbrunn, tröskel, andra genomföringar skulle helt klart kunna påvisa att man kan förvänta sig att badrummet fungerar.

Om besiktningsmannen endast har påpekat dessa rör är det enligt mig inte tillräckligt för att hela badrummet skulle dömas ut. Detta avsteg är ju tvärtom väldigt vanligt vid renoveringar där omständigheterna gör det orimligt svårt att dra om rören och risken bedöms som låg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej! Ursäkta sent svar! TACK för all hjälp och alla goda råd. Det har nu varit hemma en besiktningsman hos oss som sade att skadorna inte verkar vara så stora samt att det endast varit skador i cirka en vecka. Nästa steg är att en snickare kommer hem för att se vad som behöver åtgärdas. Vi har även varit i kontakt med vårt försäkringsbolag.
Vi får se vad som händer härnäst.

Tack igen för all hjälp :)
 
Vad var det för fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.