Hejsan!

Kanske fel avdelning egentligen men tror proffsen finns i Badrum för denna fråga.

Har ett nybyggt garage med platta på mark och golvvärme med en golvränna i mitten. Har grymt bra fall efter att några proffs fixade flytspacklingen.

Väggarna står på betongen och gipsen är hela vägen ner. Ska ha ett litet hobbysnicker på ena sidan och plats för bilen på andra. Kommer nu lägga klinker med en sockelplatta på 8 cm på väggen. Ska kunna spola av damm ibland samt lite snövatten från bilen kan komma nångång.

Frågan lyder: vad tycker ni jag ska köra för tätskikt? Hade nästan tänkt mig bara mellan golv och vägg en liten snutt? Finns det nått man bara kan pensla på som håller eller måste jag lägga nån sån där remsa i papp? Kan noll om tätskikt.
 
Limma tätskiktsband i golv/väggvinklen vilka firmor har du inärheten?

Edit: vad är det för spackel på golvet?
 
Redigerat:
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Du behöver inte ha ångspärr först, räcker med gummi och remsa, hörn behöver du aknske inte men det kör väl inte kosta mer än någon 100 lapp så....

Det är troligtvis "fel" spackel då det kommer att fukt belastas ganska duktigt ibland men jag skulle tro att det funkar utan att tätskikt hela ytan. Vill du vara helt säker så rollat på tätskikt över hela golvet och sätt golvbrunnsmanschett på golvbrunnar.
 
Garage + snickarverkstad?
Jag hade nöjt mig med ett enklare golv, som något av dessa:
http://www.jula.se/search/?query=golv

Brun klickbar platta avsedd för golv med räfflad yta och sammanfogningssystem på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Garage + snickarverkstad?
Jag hade nöjt mig med ett enklare golv, som något av dessa:
[länk]

[bild]
Är väl knappast något att köra med bilen på och problemet med smältvatten och tvättvatten som kommer i skarven mellan golv och gipsvägg kvarstår fortfarande.
Så tätskikt i någon form behövs och då är det nog trots allt lämpligt att också lägga keramiska plattor.
 
Intressant ämne, vad är risken förutom att ev fukt/vatten kan stänka upp på väggarna? Eftersom det inte finns något organiskt material i golv och det finns golvvärme bör risken på själva golvet vara låg. Intressant vore även att veta om nöågon här har satt eller hört någon sätta tätskikt i ett garage?
 
Tätning i golv/vägg vinkeln eftersom väggarna står direkt på betongen och inte på leca som är brukligt.
Ev tätskikt över hela golvet då det är flytspacklat med (gissning) ett vanligt spackel som inte tål fukt belastning , det tål att blötas ner och därefter torka ur men inte stå i ständig fukt.
Golvvärmen hjälper så klart till men när fukten kommer under plattorna så sprids den ganska fort och det blir blött, torkningen går däremot långsamt eftersom all fukt ska upp genom fogarna
 
  • Gilla
rightnow och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Intressant ämne, vad är risken förutom att ev fukt/vatten kan stänka upp på väggarna? Eftersom det inte finns något organiskt material i golv och det finns golvvärme bör risken på själva golvet vara låg. Intressant vore även att veta om nöågon här har satt eller hört någon sätta tätskikt i ett garage?
Den stora risken är väl i vinkeln mellan golv och vägg där gipsplattorna står på betongen. Plattan i övrigt har väl en relativt liten risk för problem pga av vattnet.

Men precis som Nino påpekar är det ett inomhusspackel och frågan är hur bra det klarar saltlösning för det kommer det med stor sannolikhet att utsättas för med smältvatten från bilen. Personligen skulle jag rullat på ett cementbaserat tätskikt för att säkra den saken när man ändå håller på och har lagt ner mycket pengar redan på ett fint garage.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Jag ska montera 15cm höga och 2.4m långa mineritskivor avsedda för inomhusbruk och täta mellan dem och sen en sträng silicon mot golvet.
 
nino skrev:
Du behöver inte ha ångspärr först, räcker med gummi och remsa, hörn behöver du aknske inte men det kör väl inte kosta mer än någon 100 lapp så....

Det är troligtvis "fel" spackel då det kommer att fukt belastas ganska duktigt ibland men jag skulle tro att det funkar utan att tätskikt hela ytan. Vill du vara helt säker så rollat på tätskikt över hela golvet och sätt golvbrunnsmanschett på golvbrunnar.

Ok tack för all hjälp! Då kör jag tätskikt på golvet med. Men struntar i ångspärr även på golvet? Sen skaffar jag hörn. Frågan är ifall man ska köra Kiilto k2 eller Byggmax. Kiiltos remsa är dyrare ifall man inte tog den enklare varianten.
Dyr: https://www.bauhaus.se/kerasafe-skarvremsa-10cm-x-20m.html
Billig: https://www.bauhaus.se/fiberremsa-10cm-x-25m.html

Med denna klarar jag endast en rulle: https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/våtrumsremsa-p06603#ReadMore
 
oceanis skrev:
Den stora risken är väl i vinkeln mellan golv och vägg där gipsplattorna står på betongen. Plattan i övrigt har väl en relativt liten risk för problem pga av vattnet.

Men precis som Nino påpekar är det ett inomhusspackel och frågan är hur bra det klarar saltlösning för det kommer det med stor sannolikhet att utsättas för med smältvatten från bilen. Personligen skulle jag rullat på ett cementbaserat tätskikt för att säkra den saken när man ändå håller på och har lagt ner mycket pengar redan på ett fint garage.
Ok! Cementbaserat är inte Byggmax eller Kiilto K2 då med andra ord?
 
Jag tänkte nog mer på webers Superflex D2 men dom du tittat på fungerar nog också. Superflexen är bra för utomhus och ytor med stor fuktbelastning så det är kanske lite overkill.
 
oceanis skrev:
Jag tänkte nog mer på webers Superflex D2 men dom du tittat på fungerar nog också. Superflexen är bra för utomhus och ytor med stor fuktbelastning så det är kanske lite overkill.
Ok! Ska se ifall den går att få tag på. Verkar som det är specialbeställning. Men det kanske är overkill som sagt. Vet ju inte ens om jag kommer ha bilen i garaget. Kanske nån gång på vintern för att isa av den. Men inte varje dag för jag har dieselvärmare och tror bilen mår bättre av att stå utomhus.
 
Garage blir ofta verkstad/snickarboa/förråd. Går lika bra ute, helst med carport, har jag märkt ;)
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.