M
KnockOnWood skrev:
Det är väl inte trägolvets "problem", det är ju golvvärmen som är, har och äger problemet!

Vem lägger in golvvärme idag? Det är ju konstaterat att det är energislöseri :thumbdown:
Ser inget problem med golvvärme och massivt trä, har det i vardagsrummet och det funkar alla tiders. :)

Vem har kommit fram till det och av vilken anledning? Bara nyfiken :)
 
  • Gilla
Oddbod och 1 till
  • Laddar…
Jag har kommit fram till det.

Okej kanske inte jätteproblem men ska man ha massivt golv och golvvärme så behöver man antingen skruva golvet försiktigt, limma det mot en betongplatta eller limma det och lägga det flytande. Man tappar dock en del av fördelarna med massivt golv på alla sätt. Utan golvvärme så kan man ju skruva direkt i reglarna utan undergolv men har man golvvärme så behöver man ju ha en glespanel eller liknande under. Ska man lägga det massiva golvet flytande så får rummet inte vara för stort eftersom all rörelse sker i kanterna. Och hur kul är det att ta upp ett trägolv som limmats på en betongplatta? Dessutom ska man väl ha någon slags fuktspärr?

Visst - hanterbart. Men lamellparkett matchar golvvärme mycket bättre.
 
Marcussjogren skrev:
...
Vem har kommit fram till det och av vilken anledning? Bara nyfiken :)
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/271519-golvvarme-ja-eller-nej.html#post2416968
https://www.byggahus.se/forum/golv/...golvkonstruktioner-i-nybygge.html#post2396662
https://www.byggahus.se/forum/golv/...golvkonstruktioner-i-nybygge.html#post2396909
https://www.byggahus.se/forum/varme...t-hoja-temperaturen-1-grad-2.html#post2162975

För att börja kollen i alla fall :)

Försök inse att detta med golvvärme är lite av en dagslända, som fångar journalister och därmed oss andra.
Om man tänker efter, så finns det ju inget mervärde i att just golvet är varmt.
Ta på ett par tofflor, så känner du inte golvtemperaturen över huvud taget.
Det är luftens temperatur du känner, alltså den luft du har runt hela kroppen, inte bara runt fötterna.
På 1970-talet var det "takvärme" som gällde. Hur många har det idag?
 
Redigerat:
Svaret på frågan varför är väl känslan - som flera redan påpekat. Skillnaden både syns och känns (taktilt). Klick-golv, parkett av kryssfanér mm är helt perfekta i ytan och därmed livlösa och känns oäkta även om det är äkta ädelträfanér. Man ser också skarvarna mellan bitarna på vilket fanéren sitter men inte mellan fanérbitarna. På ett massivt golv ser du skarvarna mellan plankorna, eller t.ex. ekstavarna i ett parkett golv. Skillnaden syns och känns om man bryr sig om sådant (ssk så här års när luften är torr...)

Vem lägger in? Privatpersoner (inkl undertecknad) men jag har också sett nylagt i offentlig miljö (flygplatser, föreläsningsalar, konferensrum).

/woodchuck
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
krillek skrev:
han hävdar att ingen lägger massiva trägolv idag av olika anledningar annat än i slott och liknande.
Jag håller på att lägga massiva björkplank i det f.d. hönshuset. Att kalla det för ett slott vore kanske en mild överdrift, även om hönsen själva kanske tyckte de hade en kunglig tillvaro...
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Har massiva golv i princip i hela huset, och golvvärme. Golvet är skruvat i golvbjälkarna, helt stumt. Golvvärmen ligger mellan bjälkarna.

På samma sätt som ett golv kan kännas behagligt att gå på för att det är ett massivt golv, slipad betong eller vad man nu gillar så tycker jag att golvvärmen i kombination med massiva furugolv är fantastiskt bra komfort.

Om det är energislösande eller sparande har jag liten åsikt om men inte är det så stor skillnad. Hela huset hade traditionell uppvärmning (radiatorer) när vi köpte men också en el/oljepanna. Ruinerade mig nästan på värmen de första åren.

Nu är det som sagt golvvärme och bergvärmepump (dvs flera komponenter bytta) och dessutom är huset utbyggt 64 kvm plus källare som dessutom har golvvärme och är uppvärmd (även den gamla delen som tidigare var ouppvärmd).

Att golvvärmen gör det mer lättmöblerat är väl kanske ett plus till just golvvärmen också.

Idag kostar uppvärmningen mindre än hälften mot när vi köpte men inte riktigt jämförbart... sköna golv har jag i alla fall och tofflor slipper jag (gillar det inte ;-)

Tror tycke och smak avgör det för min del.... golvvärme + massiva golv (y)
 
  • Gilla
Jenkano och 1 till
  • Laddar…
Jag struntar i energieffektiviteten, komfort är viktigare tycker jag. Att gå från en golvvärmezon till icke golvvärmezon gör nästan ont :). Bäst tycker jag om golvvärmen i grovingången. Även om hela familjen klafsat in med snöiga skor är klinkergolvet torrt två timmar senare. Inget mera jagande med trasan.
 
  • Gilla
Fredrik Eriksson och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ta på ett par tofflor, så känner du inte golvtemperaturen över huvud taget.
Det är luftens temperatur du känner, alltså den luft du har runt hela kroppen, inte bara runt fötterna.
Att alltid tvingas ha på sig skor/tofflor inomhus tar lite bort känslan för mig. Jag vill kunna slänga på mig shorts o T-shirt och inte frysa i huset. Spenderade nyligen en helg i en lägenhet med klinker och lågtställda element (20grader i rummet) det var ingen höjdare.
Komfort>energibesparingen
 
  • Gilla
Axeman72 och 4 till
  • Laddar…
M
pelpet skrev:
Jag har kommit fram till det.

Okej kanske inte jätteproblem men ska man ha massivt golv och golvvärme så behöver man antingen skruva golvet försiktigt, limma det mot en betongplatta eller limma det och lägga det flytande. Man tappar dock en del av fördelarna med massivt golv på alla sätt. Utan golvvärme så kan man ju skruva direkt i reglarna utan undergolv men har man golvvärme så behöver man ju ha en glespanel eller liknande under. Ska man lägga det massiva golvet flytande så får rummet inte vara för stort eftersom all rörelse sker i kanterna. Och hur kul är det att ta upp ett trägolv som limmats på en betongplatta? Dessutom ska man väl ha någon slags fuktspärr?

Visst - hanterbart. Men lamellparkett matchar golvvärme mycket bättre.
Håller med - jag hade inte heller lagt det, det gjorde förra ägaren. Framförallt är det som du säger riktigt obehagligt att stå på det varma golvet och sedan gå in på det kalla.

Sen tycker jag det beror på hustyp, en gammal timmerkåk ska inte ha golvvärme. Ny isolering osv köper jag, men liten uns av luftgenomströmning ska man ha genom golvet.
 
Har lagt massivt trägolv och golvvärme till många kunder och till mig själv utan några problem, alltid skruvat/spikat på traditionellt vis i bjälkarna.
 
Ett argument för trägolv är ju priset, det är ju klart billigast. ( om man har träbjälklag)
 
Är i planeringsstadiet för ett nytt hus och kommer att lägga massivt trägolv av vissa anledningar. Slitstarkt, går att slipa om, kan ändra färgen men mest för utseendet.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag har lagt ett "massivt" trägolv på övervåningen, 70 m2, som är ouppvärmd. Ett sånt här
[bild]
[länk]

Och om jag skulle bygga om huset, så hade jag valt det i hela bottenvåningen också,
i stället för bokgolvet från Kährs, som faktiskt är rätt känsligt och inte så hårt som jag trodde.
Sorry för OT men du har inga bilder?
 
Massiva golv har en helt annan charm och får snyggare patina. Även ett slitet massivt golv är snyggt, medan ett lamellgolv ser skräpigt ut.

Lamellgolv ligger oftast flytande vilket gör att de fladdrar åtminstone någon gång under säsongen.

Nackdelen med massiva golv är att de kräver lite mer förarbete och tar lite längre tid att lägga pga skruvning och eventuella friser.

Kan dock hålla med om att det kan vara bortkastade pengar för de som inte uppskattar trä.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
krillek skrev:
Bara för att förtydliga - när jag skriver parkett menar jag alltså inte typ fiskbensparkett utan parkett av lamell/kryssfaner. Men det kanske var självklart :)

Tack för svaren så här långt!
Tyvärr så har det gått inflation i ordet "parkett" precis som i andra ord för finare produkter t ex "filé". Man försöker nuförtiden ofta att få saker att låta finare/bättre än vad det egentligen är! T ex finns ingen filé på en kyckling. Den har bröst. En gris har ingen "ytterfilé". Den har en kotlettrad, benfri eller med ben. Osv.

Idag avser dom flesta ett simpelt "klick-golv" när dom säger parkett... Dvs en fejk-produkt som skall efterlikna äkta vara. Om man vill köpa äkta parkett idag måste man säga "stavparkett", annars får man fejk-parkett.

Vi har haft den här diskussionen tidigare på byggahus, så jag vet att jag är ganska ensam om min åsikt. Men, jag hävdar bestämt att om man hittar på en ersättningsvara som är sämre och billigare än den ursprungliga Så skall man också hitta ett nytt namn, istället för att "expropiera" det ursprungliga namnet, och därigenom oförtjänt snylta på den genuina produktens goda renommé.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimtho och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.