Jag har i min källare en gammal djupborrad brunn för färskvatten. Brunnen är från 40-talet, och behövs inte längre. Eftersom den ju ligger inomhus i källaren, vill jag försegla den ordentligt för att inte riskera att få in vatten den vägen i händelse av högt vattentryck utifrån. Hur kan jag bäst försegla den? Innerdiameter är 155 mm och ytterdiameter 165 mm.
Tack på förhand Gammal djupborrad brunn med synlig innerdiameter i en källargrund, omgiven av grus och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
slippa av toppen och svetsa ett lock.
 
hsd
Ahha, hur djup kan den vara
Tänker bergvärme :cool:
 
Tack, jag har dock inte tillgång till svets och hade hoppats på ett färdigt lock att köpa som klarar tryck.

Hålet är enligt tidigare ägare 42 meter djupt. Min bergvärmeinstallatör har varit och tittat på det, och tycker att djupet är för litet för att orka dra ned en extra slinga i hålet. Jag ska dock loda för att kolla djupet för säkerhets skull. Jag ser vattennivån ca 30 meter ned i hålet. Det är en märkligt låg nivå om det ska vara grundvattennivån, men så är det kanske.
 
Claes Sörmland
hsd
Jag har ett annat förslag, i med slang och pump så har Du nästan gratis vatten till trädgård & biltvätt mm .
 
Tack, det blir nog ett mettallock som jag fixerar med silikon, och sedan täcker/fixerar med betong.

Ja, tidigare ägare använde brunnen för bevattning av trädgård, det fanns t o m ett rörsystem med vattenutkastare för detta. Men det känns alltför mycket meck med att renovera det med ny pump mm, vi vattnar ändå ganska lite.

Tack för alla inspel!
 
Jag hängde inte med i logiken riktigt. Du är orolig för att få in vatten pressas in utifrån, men siktar grundvattenytan 30 m ner?
Låter inte som det finns en omedelbar fara att den skulle bli självrinnande precis ;)

Gör ingen förstörande försegling bara utan ett lock av något slag. En vacker dag kanske brunnen kommer till användning. Tyckte IBECO huven ovan var ett smidigt alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.