Hej.

Jag bor i en gammal lägenhet med bettongtak, mina lamp takkrokar skruvas redan rakt in i betongtaket och jag undrar hur många kilo dom eventuellt klarar att lyfta?

Hand håller en vitmålad takkrok med gängad ände för montering i betongtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på ett handfinger som pekar mot en osäker takkrok monterad i ett betongtak med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en takkrok skruvad i ett betongtak, tänkt för upphängning av föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad takkrok i betongtak med synliga elledningar, verkar osäker för tung belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke var att hänga en 16kg boxningsboll i den, men det kanske inte är så smart?

Tacksam för feedback :)
 
Det är nog inga problem, men varför måste du hänga den i lampkroken?
Köp en ny större krok med fäste som du vet tål den aktuella vikten.
 
Inga boxningsboll i lampkroken det är ingen bra ide.
 
En lampkrok är gjord för att hålla statisk last, en lampa som hänger stilla. En boxboll rör sig hela tiden vilket gör att lasten på kroken blir högre än de 16 kg den väger så köp en rejäl krok och betongankare och borra fast i taket.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Köp en trapetskrok, säljs överallt biltema bla.
[länk]
Hej.

Trapetskroken ser ju ut att vara en lösning, men kroken i sig klarar bara 56kg, undrar om boxningsbollen på 16kg + slag på den genererar mer kraft än 56kg? skulle man då eventuellt kunna köra 2st trapetskrokar som fördelar lasten emellan varandra och sen ett rep ner till bollen?

Samt vilken plugg skulle jag behöva använda för trapetskroken? Funkar en nylon/universalplugg kolla den här länken : http://www.clasohlson.com/se/Nylonplugg/Pr409243003
 
Skulle säga inte en chans att det genererar mer än 56 kg uppe vid kroken.
 
Den krok du har klarar nog 200 kg men infästningen är tveksam. Gör som fotografen säger.
 
Jag har haft en liknande säck hängande träbjälklaget i vårt hus, trots rejäl infästning och en fjäder så knakade det oroväckande mycket.
I ett betongtak hade jag nog satt en expander

Metallisk expanderbult med bricka och mutter för fastsättning i betong.
en bricka


Metallbricka med centralt hål, använd för infästning i betongtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och en lyftögla


Metallisk lyftögla med gängad bas för säker infästning i betongtak som diskuteras i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du borrar hålet tillräckligt djupt så kan du slå in expandern sen när du har tröttnat på säcken!
 
  • Haha
SiggeFyrst
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Jag har haft en liknande säck hängande träbjälklaget i vårt hus, trots rejäl infästning och en fjäder så knakade det oroväckande mycket.
I ett betongtak hade jag nog satt en expander

[bild]
en bricka


[bild]
och en lyftögla


[bild]
Om du borrar hålet tillräckligt djupt så kan du slå in expandern sen när du har tröttnat på säcken!
Ser ut som en stabil och bra lösning :) , frågan är om det är overkill för en 16kg boxboll, det är inte en "heavybag" på 50-100Kg som ska upp :) .

Men hur som helst, när jag borrar, bara jag borrar hålet på motsatt håll/sida som elkablarna sticker åt så borde jag vara ganska safe för att inte träffa någon elkabel? :) , att träffa någon vattenledning borde ju även det vara helt uteslutet?

Dvs om jag kör på https://www.ahlsell.se/10/infastning/betonginfastning/expanderskruv/233386/ och borrar ett hål på 5.5 - 6 CM så kan det inte finnas någon större risk att jag träffar något av vikt bara jag håller koll på åt vilket håll elen går åt? hålen som redan sitter är dock endast 3.5 CM djupa, men betongtaket bör ju vara bra mycket tjockare än så?

Ursäkta för dumma frågorna, men det här är inte mitt kompetensområde haha.
 
Lyftöglor och expander finns på biltema, så det behöver inte bli så dyrt.
Att säcken väger lite borde rimligtvis inte minska kraften i dina tekniker.
Kan tänka mig att en 150kg säck egentligen är snällare för upphängningen än en 16kg säck.
Hur hårt du slår eller sparkar vet bara du💪
 
Yolo!

Osuvar fokuserad bild på en takkrok mot en strukturerad vit takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det håller säkert, slå inte för hårt nu bara!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.