Allinug skrev:
Jag antar att man behöver ha tre apparatdosor ifall man ska ha uttag enligt maahs bild? Tror ni att det blir besvärligt att sätta tre bredvid varandra istället för den apparatdosa som sitter där nu? Det behövs alltså ytterligare två rör då?
Att utöka med fler apparatdosor bredvid de gamla borde inte vara alltför svårt/dyrt. Man drar inte slang separat till varje dosa. Man gör hål i sidorna på dosorna och drar kablarna genom dem eller också använder man dosor som kan kopplas ihop.

Det finns också en fulvariant med ihåliga golvlister där man kan dra kabel till ett nytt uttag. Bra om det är en vägg du inte vill såga i. Det är omdiskuterat huruvida det är helt enligt regelboken, men det borde inte vara farligt på något sätt.

Fråga elektrikern vad han anser, för jag är bara en vanlig skrivbordsråtta.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Bra tips!

Om alla kablar får plats i befintliga rör och inga nya rör behövs så vore det ju perfekt!

Det verkar finns en hel del möjligheter med flerfacksuttagen! Man får verkligen inte glömma att dra upp Ethernet-kabel via väggen från undervåningen där inkommande fiber finns, upp till vardagsrummet, när man ändå byter uttagen.
 
Det finns flerfacks rotdosor. Biltema har en trefacks som är jättedålig men den duger i krig, flera modeller finns av tvåfacksdosor. Med hjälp av en Elko-mall för dubbeldosor kan man ganska lätt sätta flera dubbeldosor snyggt så att de passar en flerfacksram. Ska man ha både el och data i samma ram måste man ha separata dosor.
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har börjat på en förteckning över vad som finns på varje säkring, en enkel Excel-lista som jag sedan kan gruppera på rum och säkring för att få två olika vyer på det hela.

Det är två olika säkringar inblandade i detta rum: två vägguttag går på samma säkring som köket under och två vägguttag delar säkring med all belysning på övervåningen.

Det kan ju lätt dra iväg när man kommer på allt man ska fixa till. Den gamla lampknappen kommer ju att sänka helhetsintrycket och kanske man t o m skulle ha dimmer också... :)

Vad är rimligt att tro att det hela går på?

Alltså:
* Byte av 1 st ojordat uttag till jordade uttag i 3-fack.
* Byte av 1 st ojordat uttag till jordade uttag i 3-fack.
* Byte av 1 st ojordat uttag mot jordat.
* Byte av 1 st ojordat mot två-fack med el i ena dosan och Ethernet i andra.
* Jordning till takbelysning.
* Dra upp Ethernet-kabel genom väggen från undervåningen.
(* Dimmer på takbelysning.)

Alla 4 uttag sitter på olika väggar och jag är nöjd med dagens placering.

Rör det sig om femsiffrigt med denna långa lista?
 
Kolla byggmax fasta priser så får du en bra indikation.
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Oorganiserade elkablar inkopplade i vägguttag bakom TV-bänk, ej färdigställd installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det bakom min TV-bänk, som jag nämnde tidigare. Jag har dock inte byggt ihop bänken ännu, så har kopplat in alla prylar provisoriskt.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Jag har isolering i alla väggar utom den väggen som går ner till hallen som jag tänkte dra nätverkskabel från inkommande fiber i. Där kunde man tänka sig en sådan "låda", också som bas att dra vidare till andra rum ifrån.
 
A
pelpet skrev:
Jag rekommenderar flexrör med 5 ledare ifall du vill ha tändtrådar eller liknande. De är lite dyrare än flexrör med tre ledare. Det gör inget om det ligger kvar oanvända ledare i rören.
Hm, de där tändtrådarna, vad skulle jag kunna använda dem till? Är det för att tända lampor?
Jag har ju dag bara en taklampa, som har något som jag identifierat som kronbrytare, men jag skulle ju gärna vilja ha lamputtag i taket vid fönstrena (som fönsterbelysning alltsp, har tyvärr inga fönstersmygar).

Eller används tändtrådar för att automatiskt tända och släcka lampor eller fjärrstyra detta?
 
Tändtrådar är ledaren som går från strömbrytaren till lampan. Alltså för att slå på ström till lampan.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vad gäller rekomendationr vid nyinstallation vid dedikerad tv plats i dg är det sex st vägguttag. Lägg då dessa på olika faser så att de inte överbelastad.
Att änvända är inte lämpligt beroende på att kabeln i dessainte är dimensionerad efter dagens behov av inkopplad utrustning
 
Är jag udda som hellre vill ha ett uttag vid TVn och gömma alla sladdar, boxar, spelkonsoller i ett skåp under TVn? Att väggen vid TVn ser ut som en patchpanel i googles serverhall är inget jag strävar efter...

Jag vet att ultratunna TV som är väggmonterade är poppis, men ärligt, då skippar man väl alla kablar till TVn och streamar allt via wifi, inte smackar på boxar, spelkonsoller och soundbars etc? Dvs en ren installation för att bara titta tex på SVT play och NetFlix (som i min TV finns inbyggt via WiFi, men jag har ändå skåp under)

Själv känner jag att antalet uttag som behövs är betydligt färre idag än för några år sen, alla "devices" har inbyggda batterier och WiFi.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Uffe A skrev:
Vad gäller rekomendationr vid nyinstallation vid dedikerad tv plats i dg är det sex st vägguttag. Lägg då dessa på olika faser så att de inte överbelastad.
Att änvända är inte lämpligt beroende på att kabeln i dessainte är dimensionerad efter dagens behov av inkopplad utrustning
Olika faser vid TV:n låter varken som standard eller nödvändigt. En TV idag drar idag oftast under 100W vid drift, en playstation 4 ca 100-140W vid drift. En vanlig surroundanläggning ligger i samma härad. Man ska koppla in en himla massa grejer för att få belastningsproblem och det är inga problem att dra några hundra watt genom en skarvsladd kontinuerligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det är smart att ha all elektronik på samma fas
Du kan med fördel dela ut flera grupper tilll ett rum,, belysning -tv mm - övriga uttag, så minskar obehaget om en gruppsäkring löser ut
 
A
Angående detta om hur många uttag som man har behov av: När elektriker var här förut och installerade jordfelsbrytare pga installation av golvvärme i badrum så blev det givetvis felsökning pga att jordfel fanns i anläggningen. Så när han gick omkring och letade så kommenterade han att man inte skulle stacka förgreningar på det sätt som gjorts vid datorn och TV:n. Det kunde bli överbelastning och börja brinna.

Vid TV:n tror jag ändå att jag skulle vilja ha fler uttag och även ha förgrening med strömbrytare. Då skulle jag kunna sektionera lite bättre så att jag inte har alla "TV-boxar" på samma strömbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.