Hej!

Vi har fått fuktskador i innerväggen och innertaket i hallen på entréplan, vi upptäckte detta imorses så tror inte det varit där särskilt länge. Badrummet på ovanvåningen ligger ungefär ovanför skadorna, badrummet och ytskikten är nyrenoverade sedan ca 1 år tillbaka av förra ägarna. Vi undrar nu hur vi ska gå tillväga, ska vi ta kontakt med mäklaren på måndag (kanske går på förra ägarnas försäkring för dolda fel vilket vi tror att de har) eller ska vi ringa vårt försäkringsbolag? Bifogar bilder!

Tacksam för råd och hjälp! :)

Mvh Linda och Marcus
Fuktfläck och skadat område vid takkanten i ett rum, intill en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktfläckar längs takkanten och på tapetserad vägg i en hall, tecken på vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktfläckar på taket i hallen med skadat ytskikt vid skarven mellan vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att reda ut orsaken innan ni eventuellt kontaktar säljaren. Försäkringsbolaget är klokt att höra med innan man eventuellt gör något själv.

Om ni är händiga själva kan ni ta bort en del gips från taket så att ni ser badrummet underifrån, då kanske ni kan se varifrån det läcker.
 
Men vi behöver inte oroa oss då så att vi framöver står där och har bruit upp tak osv så säger mäklaren att detr för sent när vi gjort så?
Verkar fö vara precis under golvbrunnen läckaget är men såklart svårt att säga såhär innan man öppnat upp.
Handfat och WC är iaf i andra änden av badrummet. I denna ände är dusch och golvbrunn.

Tänkte höra av mig till mäklare så fort jag kan men då menar du att jag inte ska det?

Tycker ni det ser ut att vara något som inte bör gå på vårt försäkringsbolag? Om något är galet med golvbrunnen som nyligen som sagts renoverats ihop med övrigt i badrummet av tidigare ägaren, kan det vara dolt fel?

Men oavsett ska alltså vårt bolag kontaktas omg?
 
BirgitS
Lindmarc skrev:
Om något är galet med golvbrunnen som nyligen som sagts renoverats ihop med övrigt i badrummet av tidigare ägaren, kan det vara dolt fel?

Men oavsett ska alltså vårt bolag kontaktas omg?
Vad står det om badrummet i besiktningsprotokollet?

Ja
 
Det finns numrerat från 1-4 där det vid badrum är ifyllt nr 2 som står för påpekande. Sedan står det "vattenrör i golv förekommer vilket är avvikelse från gällande branschregler".
Vad tror du gäller?
 
D
Oavsett vad du gör, dokumentera allt med video/ljud. Ofta när det blir försäkringsärenden så ökar chansen för att besiktningsmannen "ljuger" när det väl är dags att skriva protokollet om vems felet är för att de ska slippa bli stämda. Dina chanser ökar väsentligt om du har allt på video/ljud när besiktningen faktiskt genomförs och vad som sägs vid tillfället.
 
Okej, tack. Men då kan vi alltså inte göra något eller öppna i väggen innan besiktningsmannen är med?

Nästa fråga, vem tillkallar en besiktningsman i setra ärendet?
 
Ni bör öppna vägg/tak för att förebygga större skada. Det kan ses som positivt inför kontakt med försäkringsbolaget , kom ihåg att fotografera allt!
 
Vem som tilltalar besiktningsman beror på vilket försäkringsbolag.

Vissa låter dig välja själv bland de större aktörerna. Om skadan är ersättningsbar, betalar försäkringsbolagen då besiktningsmannen.

Ibland skickar de sina egna.

Viktigt för dig är att försöka hitta kvalitets dokument. Att rörgenomföring finns i golv är till stor nackdel för dig. Även om läckaget inte beror på dom.

Dolt fel kommer du troligen inte kunna åberopa, då du köpt ett badrum med ej fackmässiga lösningar, vilket medför att du ska förvänta dig mer fel. Och att badrummet räknas som risk.
 
Lugn å fin nu Vesslan, vi vet ännu inget om läckan eller om utförandet vid renoveringen. Ni får gärna lägga upp bilder från badrummet samt kopia på våtrumsintyget för bättre hjälp.
 
Nej, men vi vet att de köpt ett badrum där rörgenomföringar finns påtalade som ej fackmässiga i ett besiktningsprotokoll som varit underlag för köpet. Jag känner inte till någon dolda fel som skulle täcka detta. Då det förväntas att våtrummet inte är fackmässigt utfört.

Så ringa försäkringsbolag och försöka få fram våtintyg är alltid en bra början. Sedan hoppas att skadan är ersättningsbar via hemförsäkringen.
 
Vi kan redan nu tolka inläggen så att det inte läcker genom dessa rörgenomföringar. TS skriver ju gissningsvis golvbrunnen. Osynligt läckage. Om det var rörgenomföringen hade det behövt läcka ut på golvet först. Inte bra att oroa folk i onödan!
 
Osynligt är inte samma sak som dolt. Ur juridisk term. Jobbar inom detta. Så det är fakta. Därav skrev jag "troligen" svårt att få detta som dolt. Att lägga energi på att försöka få ut något på dolt fel, och kanske även lägga pengar på jurister, kan vara minst lika jobbigt som skadan i sig. Så vill bara ge klart besked angående hur dolt fel fungerar. Har då även säljaren dolda fel försäkring så slåss man mot jurister som kan detta innan och utantill.

Men vi är helt överens om att kontakta hemförsäkringen och få fram kvalitets dokument. Och jag hoppas för TS skull att det blir en smidig lösning.
 
Det kan tex vara en sprucken avloppsledning eller liknande, då kan FB ta skadan. Dold fel behöver vi inte diskutera alls innan mer fakta finns.
 
  • Gilla
Vesslan666
  • Laddar…
Ta det lugnt och kontakta ert försäkringsbolag så snart ni kan. Ni skriver inte hur ni bor, men jag utgår från att ni bor i villa, och att det inte är frågan om en tvåvånings bostadsrätt. Om så vore fallet kontaktar ni givetvis föreningen istället.

Jag har arbetat med försäkring i 20 år, och alla försäkringsbolag arbetar efter liknande processer. Ni har helt uppenart råkat ut för en skada som är relativt plötslig. Ni vet inte orsaken, men har era gissningar. Ert ansvar i detta läge är att göra vad ni kan för att begränsa skadan. Om ni misstänker att det kan läcka omkring golvbrunnen, så kolla att den är rensad och försök hålla nere vattenbelastningen. Inga långa mysduchar alltså.

Försäkringsbolaget kommer antingen att skicka ut en egen besiktningsman, alternativt en entreprenör (hantverkare) som arbetar på försäkringsbolagets uppdrag. Deras första uppgift är att fastställa orsaken till skadan, för att därigenom kunna ge besked om ni kan få hjälp från er villaförsäkring. Beträffande badrum ställer de flesta försäkringsbolag krav på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört, men inte nödvändigtvis gjort av en fackman, för att få ersättning. Enstaka bolag har andra krav. Det behöver ju inte vara golvbrunnen eller ens från badrummet som vattnet kommer. Det kan vara läckage från vattenburen golvvärme eller från taket, som letat sig ned genom bjälklagen. Låt alltså försäkringsbolagets person hjälpa till att utreda orsaken.

Ersättning från dolda fel-försäkring är lite knepigt, men inte omöjligt. (Jag har själv fått ersättning från en sådan försäkring för den villa jag bor i - orsaken var avsaknad av luftspalt i yttertakskonstruktionen vilket gav röta i råsponten). För att du ska kunna få ersättning härirån måste felet vara av en sådan art att du inte hade fog att misstäka att felet fanns med den information du hade, eller skulle kunna ha skaffat dig, när du köpte huset. I vilket fall måste du först åtgärda skadan, alternativt skaffa hantverkare som åtgärdar skadan. Först därefter kan du försöka att få ersättning när du har ett konkret krav. Du behöver ingen särskild besiktningsman för detta, utan det räcker att den hantverkare du anlitar skriver ett intyg till bolaget med dolda fel-försäkringen (har gjort detta själv med framgång).

Men som sagt, börja med ditt eget villaförsäkringsbolag och låt dem titta på skadan.
 
  • Gilla
Kane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.