Hej.

Jag ska investera i ett hemautomationssystem som kan integrera ett villalarm. Mina krav avseende just larmet är som följer:

* Centralenheten måste ha batteribackup för att kunna klara ett strömavbrott och då meddela mig.
* Den skall kunna meddela mig om något hänt trots att internetuppkopplingen försvunnit (typ utringning via GSM-nätet).
* RFID-enhet för av/pålarmning. RFID-enheten bör även ha en kodpanel.
* Rörelsedetektorer
* Dörrbrytare
* IP-kameror (IR) som är batterdrivna då jag vill slippa dra kabel.

Jag har blivit tipsad om följande fabrikat:

* Fibaro - Ingen batteribackup och ingen utringning om internet är borta.
* Vera - Ingen batteribackup och ingen utringning om internet är borta.
* Zipato (Zipatile) - Klarar kraven men har andra nackdelar som inte t.ex. Fibaro har.

Centralenheten/displayen är special istället för som de övriga där man kan stuva undan centralenheten och montera upp en läsplatta för styrningen istället.


Finns det någon därute som kan vägleda mig i valet av fabrikat? Z-wave är protokollet som gäller har jag förstått på de jag pratat med.

MVH Mats
 
Du kan bygga en hållkrets som kan användas till en batteribackup för att trigga en händelse.
 
Hej, hur menar du då?
 
  • Gilla
Skånelängan
  • Laddar…
D
Inga av kraven du listar har att göra med hemautomation samt att fabrikaten är hemautomation.
Vill du ha ett riktigt larm får du titta på SPC, Ksenia, Paradox, DSC och sedan integrera med hemautomation.
Batteribackup till hemautomation kan du få genom att köpa en UPS.
Du kan naturligtvis använda hemautomation som larm, men de är inte klassade som larm och tillförlitligheten är därefter.
 
Redigerat:
Nej, det är jag införstådd med. Jag vet för lite om vad som finns på marknaden och därför ställde jag frågan här. I och med att huset är färdigbyggt sedan länge så blir det stökigare än vad som känns ok att installera en UPS. Därav en önskan om batteribackup på larm-delen.

Jag ska kolla på dessa fabrikat och se hur pass komplicerat det kan vara att integrera. Har du någon erfarenhet av att integrera larmsystem med hemautomationssystem? Tack ska du ha för tipsen.
 
Vilket av dessa larm rekommenderas om man vill koppla ihop det med ett Z-wave system likt Fibaro t.ex.?
 
sekarmaeu: Zipato har dels en säkerhetsmodul med trådbundna ingångar du kan använda för att köra larm i zipaboxen. Men dessa är såklart inte klassade men det visste du nog redan.

En annan väg att gå kan vara att köra med Zipabox seriellmodul som klarar av att prata med DSC-larm.

https://smart-telematik.se/product....GgsRt2wOkWxen1DMnYoFonfYG_FxIaKfr4aAgr28P8HAQ

samt till larmet behöver du denna:

http://www.dsc.com/index.php?n=products&o=view&id=22




Exakt vad du får för info vet jag inte men det kan nog vara en del.
 
Annars kan man köra den lite enklare vägen och köpa ett IO-kort till valfritt larm och aktivera utgångar när en zoningång aktiveras samt använda z-wave-controllen för att slå av och på larmet genom att använda en ingång på larmet som förbikopplare.

Min favorit för ett superstabilt no-frills-larm är DSC NEO. För den intresserade är SPC riktigt fina grejer.
 
Det låter ju toppen det! Tack!
 
Förresten, vet nån om det finns nån kompatibel RFID-modul med kod-panel som är kompatibel medd Fibaro HC2?
 
Vårt Visonic Powermax larm har jag kopplat, via powerlink, till Vera Edge (fungerar även med andra Vera controllers)
Kopplingen fungerar riktigt bra, tyvärr är jag mindre nöjd med Veran i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.