Nej, maggropskänsla.
 
Kane skrev:
Nej, maggropskänsla.
Läs trådskaparen andra trådar
 
roland53 skrev:
Självklart kan även yrkesmän göra fel men man bör förvänta sig av seriös yrkesman att han tar konsekvensen själv och gör om och gör rätt.
Att ösa över "fellösningen" till en annan yrkeskategori (målare) är väl knappast seriöst.
Bortsett ifrån om det är rätt eller fel dosborr så måste jag fråga vad du menar med "att han tar konsekvensen själv och gör om och gör rätt" ?

Kan inte en vedertagen lagning av ett hål vara att ta konsekvensen av sitt misstag? Vem vet om han inte själv har lagat med gipsbruk så som vi ser det på bilden.

Jag är helt övertygad om att ingen har lagat med spackel utan fyllt med gipsbruk precis som det ser ut att vara. Att finspackla det som syns tar inte ens 1 minut för en målare när han/hon ändå ska spackla väggen och det kan nog snickaren och målaren lösa sins emellan om det är ett problem.

Om en elektriker spårar fel i en tegelvägg menar du då att elektrikern skall mura upp en helt ny tegelvägg själv eller kan man anta att man kan laga det enligt gängse metoder med bruk av lämplig sort??

Tråden verkar ju spåra ur och det verkar som att helt plötsligt ska man hitta på saker om att lagningar faller av och inte fungerar. Gipslagningar sitter normalt väldigt bra och förenar sig på¨ett bra sätt till gipset i skivan och även trä reglar bakom. Om elektrikern har fäst dosan som den ska fästas så ska ju inte den röra sig i förhållande till skivorna och då ser jag inget tekniskt problem med en lagning,
Sen kan man diskutera i evighet vad som är rätt eller fel och vilken storlek på dosborr som borde använts men lagningar i gips är det normalt inget tekniskt problem med.
 
  • Gilla
Facket och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
oceanis skrev:
Om elektrikern har fäst dosan som den ska fästas så ska ju inte den röra sig i förhållande till skivorna och då ser jag inget tekniskt problem med en lagning,
Apparatdosor är i plast och rör sig tyvärr oavsett hur bra man fäst dom på en sida.


@polos, misstag gör vi alla, men här har dom upprepat sitt misstag 7 ggr i snabb följd. Jag tycker "nonchalans" är rätt ord, inte "misstag".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ja det är verkligen konstigt om "snickaren" inte skulle upptäckt att det var fel dosfräs efter första hålet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Eller så gick den rätta sönder eller så hade snickaren en dålig dag och glömde en av sina verktygslådor 10mil bort hos en annan kund, eller...Mycket snack om ingenting och TS somnade för 1 v sedan :(
 
  • Gilla
Facket och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja det är verkligen konstigt om "snickaren" inte skulle upptäckt att det var fel dosfräs efter första hålet.
Men oavsett om det skall räknas som misstag eller inte. Så kvarstår frågan varför det är fel att laga med en gängse metod och vad får dig att tro att spackel skulle falla av mer här än all det spackel man lägger i skivskarvarna.

Spackel använt på rätt sätt brukar sällan falla av och om det skulle vara ett generellt problem med spackel så skulle det inte användas. Sen lagar man inte den sortens hål som är på TS bild med spackel utan gipsbruk och det faller inte av. Finns oändligt med lagningar i gipsplattor i svenska hus och dessa har inte ramlat bort.
Likaså finns det ju gipsstukaturer som bara är satta med tunt gipsbruk och som har suttit i hundratals år och dessa sitter på alla sorters underlag från dålig puts till trä.

Märk att jag inte tar ställning till problemet med dosborren, kostnaden eller huruvida det är ett misstag eller inte, utan ifrågasätter varför inte en lagning kan anses som fullgod enligt en del här i tråden.
 
  • Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett flera än en lagning kring dosor som efter att man stoppat in stickproppen några ggr spricker och lossnar från gipsskivan. Det beror på att den som lagar vanligtvis tar det som vederbörande har till hands och det är vanligt spackel och spacklar som vid vilken "grop" som helst. Och att spacklet inte fäster så bra på en gipskant som är "dammig" av gips som ligger kvar efter håltagningen är ju helt naturligt samt att det blir en viss belastning på skarven varje gång man rör på stickproppen då bruket troligen har fäst i dosa. Visst går det att laga med gipsbruk, men jag har nästan aldrig sett gipsbruk på ett vanligt bygge. Så att det går laga håller jag helt med om men högst troligt spacklas glipan med vanligt spackel och det fungerar kanske/kanske inte.
 
  • Gilla
End
  • Laddar…
Det enkla svaret på ts fråga är ju NEJ.
 
De målare som vi samarbetar med har då alltid med sig gipsbruk, ifall det skulle förekomma för stora glipor eller skador i gips.
 
Är dom vana jobba efter dåliga snickare så det behövs ?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag har sett flera än en lagning kring dosor som efter att man stoppat in stickproppen några ggr spricker och lossnar från gipsskivan. Det beror på att den som lagar vanligtvis tar det som vederbörande har till hands och det är vanligt spackel och spacklar som vid vilken "grop" som helst. Och att spacklet inte fäster så bra på en gipskant som är "dammig" av gips som ligger kvar efter håltagningen är ju helt naturligt samt att det blir en viss belastning på skarven varje gång man rör på stickproppen då bruket troligen har fäst i dosa. Visst går det att laga med gipsbruk, men jag har nästan aldrig sett gipsbruk på ett vanligt bygge. Så att det går laga håller jag helt med om men högst troligt spacklas glipan med vanligt spackel och det fungerar kanske/kanske inte.
Som elmontör, borde du känna till hur en dosa ska monteras. Det är inte gipsskivan/gipsbruket/spacklet, som ska hålla fast dosan. Om dosan lossnar, är den inte korrekt fastsatt/monterad.
 
Haha, ja absolut är det så. För det händer ju förstås inte att man får pallvis med gips och några skivor är skadade och man väljar att istället för att slänga de här skivorna och dessutom betala för deponi, så låter man målaren blanda lite gipsbruk i en hink och dra på skadan vilket tar några minuter.
 
Om man köper pallvis med skivor brukar man beställa nån extra men det kanske är olika ?
 
Är det inte bättre jag lämnar tillbaka dom extraskivorna jag har till bygghandeln eller lägger det på vårat lager och använder på något annat jobb än att slänga den trasiga skivan? Många tar säkert den vägen men jag tycker det är viktigt att betänka miljöaspekten, alla bäckat små.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.