Skulle behöva tips på bra snickerikurs i Stockholmsområdet.
Gärna en kurs inriktad mot möbelsnickeri/finsnickeri med handverktyg, sinkning, fogning, panelbygge, "limkunskap" och ytfinnish. Vill förfina mitt användande av hyvel, såg och stämjärn.

Helst helgkurser.

Har snickrat lite bänkar, kan såga laxstjärtar mm, men är självlärd och vill nå nästa nivå.

Tack!
 
  • Gilla
tacoman1337
  • Laddar…
Finns kvälls kurser typ abf, medborgarskolan eller något sådant. Det tråkiga är att det inte är "skola" som du frågar efter utan man jobbar utifrån sin förmåga med handledare som förhoppnings vis är kunniga. Och på det viset kan man gör saker utanför sin komfortzon.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag kan bara svara för hur det var på Folkuniversitetets kvällskurser för en 6-8 år sen.
Men det stämmer med Pär H’s beskrivning, dvs. det var ingen direkt läraledd utbildning. Utan man hittar på ett litet projekt, jobbar på det och frågar handledaren om råd när man fastnar på något moment. Om man som TS redan snickrat en del så kan det vara väldigt givande.

För mig så var det två saker som jag uppskattade som mest.

Dels möjligheten att använda ”halv-professionell” maskinutrustning; rikt/planhyvel, justersåg, bandsåg osv. Kan ge ett bra ’beslutsunderlag’ gällande huruvida man är beredd att lägga en kasse pengar för att gå vidare och bygga en liten hemmaverkstad.

Vill man hålla sig till handverktyg så kan det fortfarande vara givande.

Men framförallt så tyckte jag att det var förb-nnat roligt. När jag anmälde mig första gången så var min förutfattade mening enligt följande. Utgick ifrån att läraren skulle vara en trött, pensionerad slöjdlärare och att eleverna skulle vara en samling trötta 50+ gubbar (som jag själv). Men i själva verket var lärarna i 35-årsåldern och eleverna ett tvärsnitt av befolkningen. Diverse kontorsråttor, IT-folk, tjejer/kvinnor mellan 20-60 år, grabbar/gubbar mellan 20-60+. Blev en väldigt trevlig stämning där man hjälpte och tipsade varann och skrattade mycket.
Jag gick både kvällskurser och helgkurser för en skämmig massa pengar. Helgkurserna kändes lugnare och bättre då man var mer utvilad och också kunde jobba på i ett mindre hysteriskt tempo för att "få nåt gjort".

Men som sagt, googla runt på de vanliga studieförbunden och se vad det finns.
 
  • Gilla
Ewerth och 2 till
  • Laddar…
Verkar ju vara på en 'riktig skola' numera så det borde kunna vara bra.

Tänk bara på att 24 timmar rinner iväg väldigt snabbt. Du lär inte hinna bygga någon matsalsgrupp precis :)

Om du redan har nån idé på vad du skulle vilja göra så kan det vara smart att fixa virket i förväg.

Prova ring dit och prata med en lärare!
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.