Halloj, tänkte kolla med er vad ni rent spontant tror kan vara fel här hemma innan jag tar hit en servicegubbe (Som troligtvis råder oss till att byta värmepump istället)

Har bott i detta huset lite drygt ett år och första gången jag har med bergvärme att göra, så har inte direkt stenkoll när det gäller den.
Nu när det har varit -22 grader i natt så vaknade vi nu upp med 14,5 grader inomhus. Så känns som det är dags att göra något åt detta nu.

Ska väl börja med att säga att bervärmepumpen är en gammal IVT 2000S Från 80 talets mitt, borrhål på 70m (Behövdes tydligen inte mer när huset ligger på en grusås) och en CTC Electronic som styr hela kalaset.
Framledningstemp till Radiatorerna ligger på ~30-32 grader och returen ligger på ~28-30 grader oavsett temperatur ute, det är väl där det stora problemet ligger misstänker jag? Spelar heller ingen roll vad jag ställer in på programväljaren, den ligger på ungefär samma radiatortemp konstant.

Utegivaren är uppmätt och fungerar, så den är utesluten.

Några idéer som jag kan prova nu under helgen? Blir att kontakta IVT på måndag annars.

Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Tror inte att det är nåt fel på pumpen. Värmen räcker helt enkelt inte när det är så kallt ute. Har du värme på annat sätt är det dags att trolla fram den nu. Ev spetsvärme med elpatron eller elda i kamin eller annat
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack för svar! Men att de ska ligga på 30-32 grader konstant ut till radiatorerna oavsett utetemp måste väl vara tokigt? Den bör väl stiga och följa kurvan som finns på programväljaren?
Så som jag har det inställt nu så ska tempen till radiatorerna ligga på 65 grader när utetempen är -15. Men det är ju långt ifrån det.
Ju mer jag skriver av mig här nu så känns det ju mer som ett fel i styrenheten.

Jodå har vattenmantlad vedspis som går för fullt all vaken tid :) Men man vill ju att bergvärmen ska funka när man ändå har en.
 
Ja, 30-32 grader är väldigt lågt om man har radiatorer och det är kallt ute. Som andra sagt så borde det finnas en inställning av värmekurvan, som styr hur framledningen ska variera beroende på utetemperatur. Om skillnaden mellan retur- och framledningstemperatur bara är någon grad eller två så verkar det som att flödet är väl högt, man brukar eftersträva ca 10 graders skillnad. Kanske går flödet att justera direkt på cirkulationspumpen?
 
Åsa Lund
Det låter uppenbarligen som att den inte följer sin egen kurva. Har du nåt annat program du kan byta till och skrämma igång den med?
 
Kan det kanske vara så att elpatronen är spärrad och att värmepumpen inte orkar värma mer än till 32grader från borrhålet? Det brukar gå att ange hur mycket elpatronen får gå in, t ex ett visst antal kW.
 
Ja, men ta en koll i synglaset för kylmedia. Bubblar det eller är det halvt glas så är det dax att fylla på.

Är det fullt synglas när VP har gått några minuter så kan du släppa den biten.

Att få 65 gr ut till radiatorerna är nog ett önsketänkande när det gäller värmepumpar, du får nog vara nöjd med 40-45 om det är av äldre modell.

65 gr då pratar vi ved- eller oljeeldning.

Om det är ett gammalt radiatorsystem anpassat och beräknat för olja/ved så brukar man få en "kapacitetsförsämring" vid värmepumpsinstallation.

Om man har tur så har man "överdimensionerat" radiatorytan vid byggnad, men annars blir det generellt sämre värmekapacitet.
 
Konstigt med så liten skillnad mellan framledningstemp och retur... Låter som sagt som dåliga radiatorer eller för högt flöde.
 
tommyf skrev:
Ja, 30-32 grader är väldigt lågt om man har radiatorer och det är kallt ute. Som andra sagt så borde det finnas en inställning av värmekurvan, som styr hur framledningen ska variera beroende på utetemperatur. Om skillnaden mellan retur- och framledningstemperatur bara är någon grad eller två så verkar det som att flödet är väl högt, man brukar eftersträva ca 10 graders skillnad. Kanske går flödet att justera direkt på cirkulationspumpen?
Tack för svar! Då ska jag kika över flödet lite närmare och se om det är något knas där också.
 
roland53 skrev:
Ja, men ta en koll i synglaset för kylmedia. Bubblar det eller är det halvt glas så är det dax att fylla på.

Är det fullt synglas när VP har gått några minuter så kan du släppa den biten.

Att få 65 gr ut till radiatorerna är nog ett önsketänkande när det gäller värmepumpar, du får nog vara nöjd med 40-45 om det är av äldre modell.

65 gr då pratar vi ved- eller oljeeldning.

Om det är ett gammalt radiatorsystem anpassat och beräknat för olja/ved så brukar man få en "kapacitetsförsämring" vid värmepumpsinstallation.

Om man har tur så har man "överdimensionerat" radiatorytan vid byggnad, men annars blir det generellt sämre värmekapacitet.
Jag har inte något glas för att kontrollera kylmedia vad jag vet, utan en sånt där plastkärl med tratt upptill. Kärlet är fyllt till ca 1/3.
Ang. 65 grader så är jag väl medveten om att de inte kommer att komma upp till det, det var mer för att visa vad jag har programmet inställt på, så att en felinställning kan uteslutas :) Skulle jag komma upp i ~45 grader så skulle jag vara nöjd, men nu är det ju en bra bit dit.
 
Hej
Det synglaset sitter inne i pumpen. Stor som en femkrona ungefär var den på min gamla IVT. Testa även att fråga på varmepumpsforum...
 
Redigerat:
lob skrev:
Hej
Det synglaset sitter inne i pumpen. Stor som en femkrona ungefär var den på min gamla IVT. Testa även att fråga på varmepumpsforum...

roland53 skrev:
Synglaset bör sitta nära kompressorn och se ut såhär

[länk]
Kanon! Tack så mycket, ska genast dyka in i pumpen och leta :)
 
Stringfellow Hawke skrev:
Konstigt med så liten skillnad mellan framledningstemp och retur...
Är det IVT som installerat för ett antal år sedan så har dom nog satt dit en sådan där eländig bypass mellan stigare och retur. Då vet man inte vilken väg flödet tagit.
 
MagHam skrev:
Är det IVT som installerat för ett antal år sedan så har dom nog satt dit en sådan där eländig bypass mellan stigare och retur. Då vet man inte vilken väg flödet tagit.
Ajdå.. Låter som att jag får ta hit någon mer kunnig inom området. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.