Jag tänkte sätta solfångare på en ekonomibyggnad med enkelt tak av korrugerad plåt, men märker nu att taket hamnar i skugga från klockan ett så här års. Jag skulle därför behöva få upp panelerna så att nederdelen av dem hamnar en halvmeter ovan nock.

Är det möjligt att göra detta utan att allting blåser ner i nästa storm? :confused:
 
harry73
Såklart, men om det är en smart investering vet jag inte. December brukar inte vara den månad där man producerar mest el tyvärr.
 
Nej, det är sant, man måste alltid väga investeringskostnad mot den nytta man har av grejerna.

Jag ska bara klargöra att det inte är elproduktion som detta är fråga om, utan solfångare för varmvattenproduktion. (Skriver jag under fel rubrik då?) Hursomhelst är det ju samma sak även med sådana: att de inte ger så mycket på vintern.

Men om man bortser från det ekonomiska, hur skulle man göra rent tekniskt? Kan man göra något i den här stilen? (Ritningen är så långt från skalenlig som det går att komma):

Handritad skiss av solfångare för varmvatten monterad på reglar, ej skalenlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu i dec/jan ger en solfångare eller en solcellsanläggning knappt något alls.
Så om skuggan faller på din solfångare endast tiden nov till feb, så är det i stort meningslöst att flytta så det blir skuggfritt. Visserligen kanske du förbättrar varmvattenproduktionen då med möjligen 50 %, men 50 % av inget, är fortfarande inget.

Kanske skall du därför låta det vara som det är och istället sova lugnt.

Vad jag menar är att om du vill montera solfångare för varmvattenproduktion, så skruva med plant mot taket. Och avstå från den lilla förluten pga skuggan.

För övrigt är det särskilt lätt att montera solcellsmoduler på korrugerat tak. Sådana producerar solel. Man skruvar fast korta alu-skenor med plåtskruv direkt i takplåten, och med modulklämmor klämmer fast solcellsmodulerna i alu-skenorna. Kanske vore något?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bortsett från alla andra parametrar, så blir det inte särskilt snyggt visuellt

Panelerna kommer att bli ett blickfång (dessutom vindfång) och per definition finns det ju vackrare saker att montera på sitt tak. (dock kanske inte så ekonomiskt givande :) )
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag låter mig övertalas att avstå från detta höjningsprojekt. :)

Just nu vet jag faktiskt inte när solen står så högt på himlen att detta tak blir helt skuggfritt. Tidigare har jag bara kollat hur det ser ut på sommaren. Jag får bevaka och se hur lång tid det dröjer innan jag får full solbelysning, och fatta beslut utifrån det.

Det är bara solfångare som är aktuellt här. Från taket och ner till ackumulatortankens nederdel är det bara fyra meter, vilket gör att slingan blir kort och rörkostnaderna därmed låga. Solceller har jag ett lämpligare tak till.

Och det estetiska är det inte så noga med på denna ekonomibyggnad.
 
Vad är det som skuggar?
Är det träd kanske det vore idé att toppa/fälla de högsta.
 
Det är ett ladugårdstak som är ivägen. Inte mycket att göra åt.

150 meter bort har grannen också en 25 år gammal granplantering på en höjd. Ännu så länge når solen över dessa granar även vid vintersolståndet, men jag är rädd för att den kanske inte kommer att göra det när de är fullvuxna. Såga ner grannens granar vågar jag dock inte göra, det jag istället gör är att i tysthet hoppas att en framtida storm ska ta hand om det problemet... ;)
 
Björkåsen skrev:
..Såga ner grannens granar vågar jag dock inte göra, det jag istället gör är att i tysthet hoppas att en framtida storm ska ta hand om det problemet... ;)
Kanske hyra in ett gäng tränade hackspettar :)
 
Värt att pröva! :D
 
Om grannens granar står 150 m bort från ditt tak som skuggas, och kanske är 20 meter höga, och din taknock kanske ligger på 10 meter över mark, då måste solen stå väldigt lågt för att skugga bort direkta solstrålar. Solstrålningsinfallsvinkel är då blygsamma ca 4 grader. Med solen i zenit är solstrålningsinfallsvinkel 90 grader, vilket dock inte förekommer i Sverige. Dvs skuggning inträffar hos dig när solen står väldigt lågt, och det gör solen morgon och kväll, och främst på vinterhalvåret. Dessutom när solen står så lågt är också solstrålarna svagare.

Sedan är det så att inte enbart de direkta solstrålarna värmer ditt vatten i solfångaren, utan även de diffusa. Många tror felaktigt att det enbart är de direkta solstrålarna som ger upphov till varmvattenproduktion (och i solcellsanläggnimngar, solström). Men det är faktiskt så att i Sverige och över hela året sett, så står det diffusa solljuset för ca hälfen av värmeproduktionen i en solfångare (och solströmmen i en solcellsanläggning.).

Så även om de direkta solstrålarna skuggas bort från din solfångare, så träffas den av det diffusa solsljuset.

Ditt ladugårdstak, som skuggar din framtida solfångare, vet vi inget om, men du kan föra samma diskussion som för grannens granar, för den skuggningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömma och 1 till
  • Laddar…
Intressant detta som du säger om det diffusa solljuset. Det kände jag inte till.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Jo för solceller så räcker det med enbart "dagsljus" för att produktionen skall komma igång :)
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Vid en snabbsökning hittar jag uppgiften att vakuumsolfångare är bättre på att fånga upp diffust ljus än plana.
 
Vakuumsolfångare är även bättre på att "fånga upp" direkta solljuset. De är helt enkelt bättre på båda dessa ljusstrålningar. Men vakuumsolfångare är också betydligt dyrare och ömtåligare.

Anledningen till att vakuumsolfångare är bättre på att ta vara på solljus(direkt och difust) är att röret som träffas av ljuset ligger omgärdat av vakuum, som tjänar som en väldigt bra värmeisolering. Tänk kaffetermos. Energirika ljuset som går genom ytterglasröret och genom vakuumet och in till innerröret(som innerhåller vätskan att värma), värmeleds inte genom vakuumet utan strålar igenom. Inneröret värms upp, ja, men håller kanske en temp på bara ca 100 grader, och värmestrålningen är väldigt låg för en så låg temperatur. Och pga vakuum leder värme så dåligt förloras inte mycket värme via vakumet till uteluften, som det gör för en ordinär plansolfångare.

Jag tror också att vakuumsolfångarna gradvis förlorar sitt vakuum, när luft diffunderar eller läcker in. Så man kan efter en tid behöva suga bort inläckt luft med vakkumpump. Det innebär att vakuumsolfångare tappar sin goda förmåga gradvis, och man kanske tror att det är pga att anläggningen åldras, i och med att det går långsamt. Men jag kan inte detta så bra med vakuumfångare.

Den som har solfångare av vakuumtyp, och kört ett par år, kan kanske kommentera?

Jag kan också säga att det diffusa solljuset kommer från alla riktninger. Det diffusa ljuset härrör klart från det direkta soljuset, som passerar jordatmosfären och reflekteras i partiklar där. En molnig dag har som bekant föremål ingen skugga, just för att ljuset kommer från alla riktningar.

Man kan lätt tro att det endast är de direkta solstrålarna som kan värma i en solfångare. Detta för att man kan känner skillnaden så tydligt mellan att stå i solen och i skuggan.
Men skulle det inte finnas något diffust ljus på jorden då man står i skuggan, skulle det bli ganska kallt, ca som i rymden i skuggan, ca minus 273 grader. Ganska kallt, alltså.
Det är alltså ganska bra och angenämt på jorden än så länge, innan vi har förstört den totalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.