Hej
Jag har ett vardagsrumsbord som är brunbetsat, och jag vill svartbetsa det. Bara att slipa och måla säger ni då... jo, men det är en massa små utskurna detaljer och kringelikrokar på sidorna, så det jag undrar är om jag kan få till det utan att slipa först? Finns det något jag kan använda för att matta ner ytan lite, i alla fall där det är nästan omöjligt att slipa?
 
Åsa Lund
Enklast att måla med svart täckande färg tror jag
 
Du har säkert rätt Åsa, men jag vill så gärna få kvar träådringen. Men ja, det lär ju vara lack ovanpå, så bets är kanske bara att glömma. Det är lådor i bordet, ska nog ta med en till färgaffären helt enkelt.
 
Hej jag är i samma situation. Har ett bord som är brunbetsat vill fräscha upp det och betsa liknande färg igen men bordet är väldigt svårt att slipa pga ojämn yta samt massa detaljer på benen.

Finns det någon bra förbehandling bortsett ifrån målartvätt?

Hur ska jag göra? :)
 
  • Brunbetsat bord med ojämn yta och skador, svårt att slipa vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag gav upp och sålde bordet ;) Jag har fixat ett annat bord som var brunbetsat, det målartvättade jag, målade med Jotun spärrgrund och målade det sedan vitt, tyvärr blev ju inget kvar av träådring då, utan det blev en blank vit yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.