Hej. Har direktverkande el och "gamla" vanliga el element. Nu undrar jag om de oljefyllda är snålare och effektivare?
 
Nej, det är fortfarande direktverkande el och den energi som behövs för att värma förändras inte. Det som däremot kan påverka är nya termostater där elektroniska jobbar bättre än äldre bimetall.
Men sök lite här i forumet så kommer du att hitta ganska många trådar som tar upp just detta med oljefyllda.
 
Sök här på forat, så finns det nog mycket tankar kring typ av el-radiatorer. Ur effektivitetssynpunkt, så är det mer en fråga om hur de är placerade och hur känslig termostaten är, för all energi in i radiatorn omvandlas till värme och där finns inga skillnader mellan olika typer.
 
Nej, det är dom inte. Med ett elelement får du alltid ut samma effekt oavsett olja eller inte. Den enda fördelen som jag ser det med olja och kanske anledningen till varför de blev så populära när de kom är att de inte bränner damm och inte blir lika varma så man riskerar bränna sig. Men nackdelarna är som jag upplevt det att ett oljefyllt element tenderar att ha en sämre värmespridning och är dessutom trögare vilket är en nackdel om man behöver få ett utrymme uppvärmt snabbt.
Det viktigaste är att du köper element med elektronisk termostat.
 
Jag har Adax Neo och de bränner inte damm. De pulsar ut strömmen så de håller jämn temperatur på elementen. Dessutom slipper man knäppadet när de gamla elementen värmer enligt allt eller inget principen
 
galento
Har levt med direktverkande el uppvärmning hela livet och haft både oljefyllda och vanliga
element med bimetall och elektroniska termostater.

I huset vi har nu satt det gamla element med bimetall termostater som vi bytt ut mot nya
Tego element med elektroniska termostater och de funkar kanonbra.De avger en jämn
värme hela tiden och stödeldar vi med ved är de snabba att känna av det.

Har haft oljefyllda element tidigare men det vill jag inte ha igen,ser ingen fördel med dom.
 
Det viktigaste är att dina element har nog stor effekt och moderna termostater. Effekten ska ligga på ca 70W/m2 för då kommer elementen aldrig att bli mer än varma och aldrig heta. Om effekten är stor innebär det att energin som går åt är den samma som om elementen har mindre effekt. För med hög effekt på elementen går dom i kortare cykler och blir därför mindre varma än om dom är "mindre" och får gå hela tiden.
 
I
Det finns en trolig anledning till påståendet att oljefyllda elradiatorer skulle vara snålare. Ju varmare dess mer tappar man genom ytterväggen, och de gamla el-panelerna blev väldigt varma. Tar mig friheten att klippa in en sida från en gammal lärobok som förklara på ett bra sätt. Observera att U-värdet på den tiden benämns K-värde, vilket var opraktiskt med tanke på K som i Kelvin.

Skärmdump av en sida från en lärobok med diagram och formler som förklarar värmeöverföring genom en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
En anledning till att oljefyllda eldrivna radiatorer kan vara "snålare" kan vara det att ett direktverkande elelement med bimetall-termostat, den drar på full effekt när termostaten slår till, och värmer luft mycket kraftigt och den uppvärmda luften lägger sig uppe just under innertaket(grannens golv ovanpå, som då värms). Värmen avges alltså till viss del till innertaket. Där uppe just under innertaket i lägenheten vistas man tyvärr inte så mycket, därför har man ingen riktig nytta av värme däruppe.

Medan ett oljefyllt(eller för den delen även ett direktverkande el-element som styrs med elpulser) inte alls värmer så kraftigt, och värmen kan tillgoda göras på lägre höjd i lägenheten.

Man ser också ibland att just där elementen sitter kan ytterväggen vara tunnare, dvs elelementet är försänkt i ytterväggen. Det är för att radiatorer inte skall stjäla plats i rummen. Då förloras klart även litet mer värme genom den tunnare väggen bakom el-elementet.
 
Redigerat:
För ca 40 år sedan när oljefylda element kom och elektroniska termostater var sällsynta var oljefyllda bättre men när dom elektroniska termostaterna blev vanliga och man ökade på den värmeöverförande ytan hos "vanliga" el-element blev dom bättre. Men som med mycket annat sitter det g:a hårt rotat hos många och därför lever tron att oljefyllda skulle vara bättre kvar hos många, inte minst hos dom som inte är riktigt insatta i utvecklingen.
Ps
Arndot, i dag tillverkas nästan inga element med bimetalltermostater utom i vissa lågpriselement, men även i lågprissortimentet har dom flesta mer eller mindre bra elektroniska termostater.
 
Redigerat:
  • Gilla
Seroster
  • Laddar…
Vad jag ville få fram med mitt inlägg, är att vid liten värmeyta på radiatorer(bimetall-termostat, eller elektroniska) måste högre effekt användas, och då stiger den uppvärmda luften och lägger sig strax under innertaket. Därför "förloras" litet energi".
Detta jämfört alltså med el-element som har större värmeyta för att överföra sin effekt till luften. Fina lägenheter kan ha takhöjder på 2,80 och 3 meter. Där är detta fenomen, att beakta.
 
Redigerat:
Tack för svar! Begriper inte mycket av det tekniska, men slutsatsen är iaf klar 😊 Får väl under året få elen omdragen i huset å då blir det väl nya element. Men utan olja.
 
Klokt val (y)
 
Kan tillägga att jag köpte för några år sedan Julas elelement med display och de har dålig reglering. Ställer man den på 20 grader så värmer dem till 21 grader och startar på 18 grader. Värdelöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.