Hallå!

Jag sitter och googlar på detta med tillgänglighet och badrum.

Vi ska bygga ut och totalrenovera 1,5 plans hus byggt på 50-talet. Idag finns ett badrum som är pyttelitet på markplanet. Inklämt i nuvarande hall precis innanför ytterdörren och mittemot trappen.

Första steget blir att bygga ett nytt badrum på ovanvåningen i en fönsterkupa i hallen ovanför trappen. Då detta utrymmet ligger på andra våningen, behöver man ta någon hänsyn till tillgänglighetskraven? I utrymmet finns idag två sovrumsdörrar med egna små karmmått på ca 80x200. Vi tänkte återvända en av de dörrarna som badrumsdörr. Har förstått att det annars vid nybyggnation är 90 cm dör dörrar som gäller. Men hur blir det här?

På markplan ska vi senare flytta nuvarande toalett spegelvänt i hallen så att det blir utrymme direkt innanför dörren till att hänga av sig kläder. Istället för badrum ska där bara vara en toalett.

Själva badrummet på markplan blir i utbyggnaden. Men problemet här är att utbyggnaden inte är i samma nivå som resten av huset. Vi har väldigt hög grund med källare under huset som snarare ligger halvt under mark och halvt ovanför mark. Från köket blir det ca fyra trappsteg ner till nya vardagsrummet och där bakom sovrum med badrum. För att det ska vara tillgänglighetsanpassat behöver man anpassa den nya lilla trappen så att man i framtiden kan sätta dit en ramp? Räcker det?

Det går inte att få till badrummet på markplan på något annat sätt då nuvarande badrum är mycket litet. Skulle vi bara försöka göra det lite större så kan vi inte tillgänglighetsanpassa det då hallen är för liten för de mått som ska finnas.

Naturligtvis ska jag kontakta kommunen och se hur de ser på saken. har hört att de är lite strikta här i Simrishamns kommun. Tänkte bara höra med er experter här som kanske har varit i samma sits...?
 
Inget behöver vara tillgängligt på ovanvåningen eftersom en handikappad ej kan ta sig upp. Dock måste det vara tillgängligt på nedervåningen. Glöm inte att ett sovrum måste finnas på nedervåningen.
 
Sovrum finns inte idag men kommer finnas efter tillbyggnad. Fast då i tillbyggnaden som blir fyra trappsteg nedanför markplan.
 
BirgitS
4 trappsteg i höjd blir en väldigt lång ramp eftersom lutningen inte får vara större än 1:12 och om en ramp blir mer än 6 m lång måste den ha ett vilplan på 2 m.
 
En kanske lite udda fråga:

Varför bygger ni det inte bara som ni själva vill ha det?
Man måste ju inte fråga kommun, landsting eller stat om allt man gör inom sina fyra väggar.
Det gör man väl bara om man är en oförbätterlig byråkratfantast?

Bygg så ni trivs, och låt byråkraterna pyssla med sitt pappersvändande är mitt råd.

Relaterad visa :)
https://youtu.be/GnBIRqzWbSE?t=1632
 
Claes Sörmland
Nu ska ju husets fyra väggar ändras genom utbyggnad. Då kan det nog vara lämpligt med lite regelefterlevnad i form av ett bygglov. Kan bli så dyrt och krångligt efteråt annars.

Annars kan man ju göra en hel del förändringar inom befintliga väggar utan byråkraterna. Även om t ex omdragning av VA egentligen kräver bygganmälan liksom stora förändringar av planlösningen. Jag tror att de flesta lyckligtvis inte ens vet om det.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
En kanske lite udda fråga:

Varför bygger ni det inte bara som ni själva vill ha det?
Man måste ju inte fråga kommun, landsting eller stat om allt man gör inom sina fyra väggar.
Det gör man väl bara om man är en oförbätterlig byråkratfantast?

Bygg så ni trivs, och låt byråkraterna pyssla med sitt pappersvändande är mitt råd.

Relaterad visa :)
[länk]
Eftersom vi har en lag som heter PBL och man kanske vill följa lagen. När man bygger ut sitt hus och gör en omfattande renovering är det stor risk att kommunen ställer samma krav som ett nybygge. Man vill inte gärna riva det man gjort sen, vilket det finns flera exempel på där folk blivit tvingade att göra just det.
 
B
Fyfan för dessa tillgänglighetskrav. Ska 10.000.000 människor inte ha rätt att renovera pga handikapplobbyn????

Så jävla sjukt
 
B byron v2 skrev:
Fyfan för dessa tillgänglighetskrav. Ska 10.000.000 människor inte ha rätt att renovera pga handikapplobbyn????

Så jävla sjukt
Är det verkligen så illa? Ganska drastiskt uttryckt tycker jag..
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vem som helst kan bli tillfälligt eller permanent rörelsehandikapp när som helst. När det inträffar sparar man mycket pengar på att kunna bo hemma.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Vem som helst kan bli tillfälligt eller permanent rörelsehandikapp när som helst. När det inträffar sparar man mycket pengar på att kunna bo hemma.
Säkert. Men jag vill kunna bygga hus eller renovera utan att det måste se ut som ett jävla l gruppboende
 
Varför skulle det se ut som ett gruppboende för att ett badrum på entréplan har en dörr vars öppning är 76 cm och det finns möjlighet till lite fri golvyta?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Varför skulle det se ut som ett gruppboende för att ett badrum på entréplan har en dörr vars öppning är 76 cm och det finns möjlighet till lite fri golvyta?
Nåja riktigt så lite rör det sig inte om även om badrummet på entréplan är en vanligt förekommande friktionsyta vid renovering och tillbyggnad.
 
I princip är det inte mer. Dörröppningen när dörren är öppen 90 grader ska vara minst 760 mm. Det ska finnas 1.3 m fritt golvutrymme i anslutning till toalettstolen vilket kan uppfyllas t ex om man har ett badkar som går relativt lätt att ta bort.

Jag tror många blandar ihop kraven på tillgänglighetsanpassning med handikappanpassning vilket är en helt annan sak.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jag tror många blandar ihop kraven på tillgänglighetsanpassning med handikappanpassning vilket är en helt annan sak.
Säkert. Det som spelar roll är ju vilka begränsningar som lagstiftaren har infört för den enskilde vid byggande och renovering. Inte vad begränsingarna kallas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.