Går det att dra spirorör för tilluft till pannrummet? Har pannan i mitten av källarens ena yttervägg där det inte finns någon uppning. Väggarna är drygt 1m tjock stenvägg, så ingen man enkelt borrar hål i. Idag är luftintaget i dörren på andra sidan källaren vilket blir regält kallt. Skulle det fungera med 2 spirorör 125mm? 50kw panna som ska ha luft.
 
Javisst, det bör funka. Det står säkert nåt klokt om tilluften i manualen till pannan, men mer tilluft än 2x125 i diameter lär väl inte behövas.
Om du inte redan har en dragbegränsare (ex Tigex) kan det vara läge att sätta in en sån: om du har en lång och bra skorsten kan draget bli för stort genom pannan.
 
Det bör gå bra med spiro rör.

Jag har själv satt ett spjäll på tillluften som bara är öppet när pannan brinner.
Blir så jäkla kallt i pannrumet annars
 
Redigerat:
Det låter lovande, blir till att prova, hade varit gott med lite värme i källaren. Ett spjäll också låter inte så dumt, dragbegränsare står på listan att göra då det är en skapligt lång skorsten om än dock något krokig
 
En dragbegränsare kommer dock göra det ännu kallare i ditt pannrum. Den kommer stå öppen efter eldning och suga ur massa uppvärmd luft. På pannor med fläkt anser jag att det inte behövs.
 
2x125 mm? hur stort "luftintag" har du på pannan?

50kw är ju rätt stor panna men kan aldrig tänka mig det behövs så mkt. hur stor är skorstenen?
 
Det finns en spärr på min draglucka, så att den går att stänga och inte står och ventilerar ut värme i onödan. Hos mig gör den nytta ofta, till modern panna med fläkt: jag undrade en dag varför pannan brann så illa, det bolmade och övertände hur jag än rattade in primär- och sekundärluft. Så upptäckte jag att dragluckan var spärrad, hakade upp den och pannan brann som den skulle igen.
 
Staffans2000
Japp. Trycker detsamma! Prova första med ett rör, det räcker säkert.

Staffan
 
Har en lång skorsten, ca 11m börjar med ganska stor diameter och slutar med storlek av 1 sten i toppen. Murad med svängar som bromsar en del men det blir ojämn förbränning vid kraftig blåst. Kan ju prova med ett rör först men svårt att veta om det är tillräckligt eller inte. Primärluften är ca 100mm plus sekundär, är ju dock inte fullt öppet någon gång under drift. Blir ca 4m spirorör
 
Borde räcka med 1 rör.. och gör det inte det så tar den ju det lilla extra från rummet som tidigare
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det bör gå bra med spiro rör.

Jag har själv satt ett spjäll på tillluften som bara är öppet när pannan brinner.
Blir så jäkla kallt i pannrumet annars
Hej gammal tråd men jag hittade den när jag sökte tips åt mig själv. Jag tänker dra ett separat tilluftsrör utifrån till min panna för att inte dra in sådana enorma mängder kalluft in i källaren när jag eldar. Jag söker någon form av spjäll som stänger tilluften när elden brunnit ut så som du beskriver i kommentaren. Hur har du gjort detta? Kan du förklara vart och hur jag får tag på rätt grejer för detta?
 
M Mandark skrev:
Hej gammal tråd men jag hittade den när jag sökte tips åt mig själv. Jag tänker dra ett separat tilluftsrör utifrån till min panna för att inte dra in sådana enorma mängder kalluft in i källaren när jag eldar. Jag söker någon form av spjäll som stänger tilluften när elden brunnit ut så som du beskriver i kommentaren. Hur har du gjort detta? Kan du förklara vart och hur jag får tag på rätt grejer för detta?
Jag köpte mitt spjäll på någon dansk butik. Den finns inte kvar längre.
Det är ett 220v spjäll. Jag har kopplat in mig på laddomaten.
När pannan startas får laddomaten ström och spjället öppnar.
Ner pannan kommit ner i temp och laddomaten slår av bryts strömmen till spjället och det stängs.
Det är en solenoid som öppnar spjället.
Viktigt att spjället stängs när det inte längre får ström.


Kan ju finnas på de kinesiska import sidorna nuförtiden. Typ, Frugo, ali express osv
Sök runt på Motorized Damper, Motoriserat spjäll

Lycka till 👍
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag köpte mitt spjäll på någon dansk butik. Den finns inte kvar längre.
Det är ett 220v spjäll. Jag har kopplat in mig på laddomaten.
När pannan startas får laddomaten ström och spjället öppnar.
Ner pannan kommit ner i temp och laddomaten slår av bryts strömmen till spjället och det stängs.
Det är en solenoid som öppnar spjället.
Viktigt att spjället stängs när det inte längre får ström.


Kan ju finnas på de kinesiska import sidorna nuförtiden. Typ, Frugo, ali express osv
Sök runt på Motorized Damper, Motoriserat spjäll

Lycka till 👍
Ok, tack för svar. Jag letar primärt efter ett spjäll som kan styras med rökgastemp. Jag eldar med ved så jag vill framförallt att kunna stänga tilluftsventilen automatiskt när tankarna är fulla och elden brunnit ut. Alt när jag går på elpatron och inte behöver extra tilluft än dem vanliga ventilerna i källaren där pannrummet är. (Självdragskåk)När det är -36 i luleå vill man inte ha öppet mer än nödvändigt, det drar kallt nog
 
M Mandark skrev:
Ok, tack för svar. Jag letar primärt efter ett spjäll som kan styras med rökgastemp. Jag eldar med ved så jag vill framförallt att kunna stänga tilluftsventilen automatiskt när tankarna är fulla och elden brunnit ut. Alt när jag går på elpatron och inte behöver extra tilluft än dem vanliga ventilerna i källaren där pannrummet är. (Självdragskåk)När det är -36 i luleå vill man inte ha öppet mer än nödvändigt, det drar kallt nog
Hur styr du laddomaten? Den brukar ju styras på rökgastempraturen?
Jag fulkopplade mig in på strömmen som driver laddomaten. Styrningen av laddomaten göras av pannan.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hur styr du laddomaten? Den brukar ju styras på rökgastempraturen?
Jag fulkopplade mig in på strömmen som driver laddomaten. Styrningen av laddomaten göras av pannan.
Laddning av tankarna styrs av panntempetatur. Är i princip ett slavtankssytem. Pannan pumpar över till tank så länge den är varmare än tanken. Sedan när tanken är varmare än pannan så börjar den pumpa tillbaka. Så jag kan inte ta startsignal från pumparna för dom går lite fram och tillbaks oavsett om man eldar just då
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.