Jag har köpt en ny torktumlare med vanlig 1-fas el matning, min gamla torktumlare hade 3 fas mattning från en 3- fas uttag.

kam jag koppla 1 av 3 faserna från gamla uttaget samt jord och blåa kabel till en ny 1- fas uttag som passar min torktumlare.
tack
 
ja.
Se till att plugga de gamla faserna bara med en wago eller liknande så inte de kommer i kontakt med något olämpligt.
 
  • Gilla
Abdulkarim Omar
  • Laddar…
Tack Rolle 85, går det bra om jag ta ut säkringarna från centralen för de två extra faserna och lämna bar den jag behöver.
 
Vad menar du med "uttag"? Är det verkligen ett uttag du pratar om eller en dosa för fast anslutning? Vad handlar det om för rum, ett badrum? Hur är TT placerad i förhållande till duschen?
 
  • Gilla
Abdulkarim Omar
  • Laddar…
Tack bo, Jag menar eluttaget, TT är inte nära duschen, jag ska försöka ta bil på den.
 
Abdulkarim Omar skrev:
Tack bo, Jag menar eluttaget, TT är inte nära duschen, jag ska försöka ta bil på den.

Eluttag under installation med synliga ledningar och anslutningar mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, du menar en dosa för fast anslutning ;) Det som är på bild är inget uttag.
Om vi förutsätter att gamla TT var korrekt placerad och inkopplad så kan du koppla in din nya på en av dessa faser i strömbrytaren precis som du tänkt.
 
  • Gilla
Abdulkarim Omar
  • Laddar…
Tack Bo
Det är alltså en dosa.
Kan jag använda andra två faser till två ny uttag, och använda (dela) samma (nolla) blåa kabel till torktumlare och nya uttag, enligt bifogade bilden?
 
  • Elkopplingsschema med dosa, färgkodade ledningar till två vägguttag och en etikett för torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema med dosa, färgkodade ledningar till uttag och etikett för torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema som visar en dosa och två eluttag med märkning för torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I princip ja, men det finns några saker att tänka på här:

- Ett vägguttag i ett badrum måste placeras i oklassat område, minst 120 cm från duschhuvud.

- Det måste även ovillkorligen skyddas av en JFB om det inte redan finns. Ändringen är så pass stor att jag tror hela badrummet ska skyddas av denna JFB, inte enbart uttagen.

- IP-klassen på uttaget ska väljas efter hur vått det är på platsen, om man riskera droppa, strila eller spruta vatten på det. Det är även en fråga om platsen är lämplig med tanke på vad man vill använda uttaget till. Man skulle behöva se en översiktsbild på badrummet. El i badrum ska man vara försiktig med.

- Du kommer att få praktiska problem med att ansluta tre kablar av olika typ till denna anslutningsdosa. Den stöder bara en kabel. Det finns mig veterligen inga anslutningsdosor som stöder mer än två kablar, och då är det flexibla anslutningskablar det handlar om. Här ska du blanda installationskabel ("hård") och anslutningskabel ("mjuk") och det är mycket vanskligt att ansluta dessa tillsammans under samma skruv så som kommer att ske i sockerbitarna för N och PE. Så du behöver byta denna dosa till en utanpåliggande kopplingsdosa och använda Wago 221 eller 222 för anslutning av ledarna. Tänk på att ordna dragavlastning för kabeln till TT.
 
  • Gilla
Seroster och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eller sätt ett tredje uttag och koppla in torktumlaren med stickpropp. Då slipper du också framtida bekymmer med att koppla i/ur torktumlaren. Detta förutsätter att platsen är tillåten att sätta uttag på.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.