Du kanske kan beskriva vad du har nu med beteckning eller bilder så går det att komma fram till viket VV-flöde du kan ta ut. Den stora fördelen med FJV är att det är en kontinuerlig källa med hög effekt så du kan ta ut VV dygnet runt med det flödet om det behövs.

Troligtvis kan du tappa mer än vad lägenheternas duschar kan förbruka om det nu är de som man kan anta ligger till längst och lite överlappande vid samma tider. Ett första steg är även att ställa VV-temp från VVX relativt högt så man har temperatur att blanda ner.
 
Någonstans på/vid fjärrvärmecentralen borde det sitta en dekal/plåt med lite uppgifter på.
Tex
Informationsdekaler på en fjärrvärmecentral som visar tekniska specifikationer och tillverkaruppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hjälp av dessa uppgifter så går det att räkna fram hur mycket varmvatten det går att få fram.
 
Tack kollar och fotar ev lappar imorgon
 
Sätt upp mätarna ändå och håll koll. Om någon förbrukar ovanligt mycket varmvatten så vet du iallafall vem du ska prata med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
tobben87 skrev:
Akta dig för sköldpaddor hos hyresgästerna bara. Kan bli dyra varmvattenräkningar, här kommer en klassiker:
[länk]
Det var ett intressant "case".

Kan en hyresgäst ställas till svars för "onormal" förbrukning. Och i så fall vad är "normal" förbrukning.

Har inte hittat någon definition på normalt och onormalt i hyreslägenhets-sammanhang. :confused:
 
Etikett på en SweTherm Villaprefab 1P-5 värmepump med teknisk information och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkningen
Värmesystem med kopparledningar och mätutrustning inuti en metallskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva apparaten :)
 
Det där är en villaväxlare, den är nästan identisk med våran.
Hur många personer är det tänkt att varje lägenhet (gamla och nya) ska husera?
 
Det blir 2st 3or och 2st 2or
Idag är det 4 vuxna och 1 litet barn, då är det inga problem, inte heller under sommaren när jag har lite sommargäster men då är det ju mest dusch dygnet runt, blir ju skillnad när 5 duschar är igång samtidigt plus kanske diskvatten
 
Du kan hålla 3-4 duschar igång kontinuerligt med den bör inte vara något problem vid fyra lägenheter.
 
Ok låter ju bra
Då har jag gjort bort mig lite... har idag inget annat än en pem slang till lgh längst bort och den ligger i platta som är på mark men utan isolering. Är ca 10-12 m bort och jag får inte dit nån mer slang då allt är gjutet....
Använder jag pem slangen så har jag inget kallvatten...
Möjligen att jag kan få dit en till pemslang men ingen isolering...
Måste kolla lite om jag var smart och la i ett 50 eller 70 rör som reserv att dra något i... Men jag tror inte det :/
Får nog lov att bli en beredare längst bort iaf och vv från fjärrvärmen i lgh närmast pannrummet
 
Redigerat:
En normal dusch i vårt hus drar ca 22kW (uppmätt med värmemängdsmätaren i centralen), och eftersom din VV-värmeväxlare ger ca 53 kW så kanske det blir svårt att hålla fler än 2-3 duschar igång samtidigt.

Dock så kanske det reglerar sig naturligt om temperaturen faller... :) Duscharna tenderar att bli kortare då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.