har för mig att jag läst eller hört att man ska dimma ut vattnet, typ spruta uppåt så att en fin dimma bildas som lägger sig som ett tunt lager över isen, med vattenspridaren blir det för stora droppar

Prata med en vaktmästare på en ishall så går det nog att få bra tips på isläggning

Om jag hade sån nivåskillnad som på bilderna så skulle jag nog prova att fylla ut med cellplast block så man kommer i kanske +-15cm nivåskillnad
 
nino skrev:
har för mig att jag läst eller hört att man ska dimma ut vattnet, typ spruta uppåt så att en fin dimma bildas som lägger sig som ett tunt lager över isen, med vattenspridaren blir det för stora droppar

Prata med en vaktmästare på en ishall så går det nog att få bra tips på isläggning

Om jag hade sån nivåskillnad som på bilderna så skulle jag nog prova att fylla ut med cellplast block så man kommer i kanske +-15cm nivåskillnad
Dimningen är för att du skall få en bra yta. Själva vattnet läggs ut med en "filt" som stryker ut det bakom Zambonin.

Dimningen görs framförallt för att man skall kunna spela curling, :-D
även om jag själv tycker att den är bättre att åka på om den är lite lätt knottrig. Isen blir ofta knottrig då det är duggregn - vis av erfarenhet från uteisar (natur och konstfrusna) här i södra halvan av Sverige.
 
I curlingsammanhang heter det att peppla. Men den ytan vill man inte åka skrillor på, det blir o ska vara knottrigt.
 
  • Gilla
david9
  • Laddar…
Keld skrev:
I curlingsammanhang heter det att peppla. Men den ytan vill man inte åka skrillor på, det blir o ska vara knottrigt.
Håller med. Insåg baserat på din kommentar att jag var lite väl kortfattad i min beskrivning.

Lite lätt knottrig (och gärna lite mjuka knottror på hård is under) är vad som är bra för skridskor. Detta då det skär bra utan att det känns ojämnt. Man har samtidigt ett hårt underlag under så man inte riskerar att skridskon skär fast
 
Excel
pacman42 skrev:
Håller med. Insåg baserat på din kommentar att jag var lite väl kortfattad i min beskrivning.

Lite lätt knottrig (och gärna lite mjuka knottror på hård is under) är vad som är bra för skridskor. Detta då det skär bra utan att det känns ojämnt. Man har samtidigt ett hårt underlag under så man inte riskerar att skridskon skär fast

Ja is kan ju bli lite knottrig. Minns än idag att jag ramlade på isen med stickad tröja i min ungdom och att garnet fastnade i isen. Det var goda tider det. :)
 
Jo jag har funderat på om jag ska fylla ut med något material av något slag där det är som djupast/tjockast, men cellplast har ju en tendens att flyta upp (och det blir svårt att lägga den under presenningen) och sten blir för meckigt att bära.

Premiärtur idag. Lite knaggligt efter förra nattens snöoväder men kylan igår och idag gjorde susen!

Två personer på en hemmagjord isrink i en snöig trädgård med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att när man spolar utomhusbanor så gör man det i flera steg. Där jag bor så var det under hela min uppväxt en grusplan som på vintern spolades, och som jag minns det (med stor reservation för att jag minns fel) så gjorde de så här:

1. Spolade med typ "brandslang" så gruset mättades och sen frös till ett vattentätt lager.
2. Spolade med samma stora slang igen, flera dagar i rad, för att bygga upp ett islager.
3. Sen körde de runt med en traktor med en vattentank och ett "strilrör" baktill, d.v.s. vattnet droppade ner och la sig som ett tunt skikt som gav en fin yta.

Man måste alltså troligen spola flera gånger för att det ska bli bra, man kan nog inte hoppas på att bara behöva spola en gång.

Jag tror att när du kör med vattenspridaren får du in för mycket luft i vattnet, det är det som gör att det blir mer "islglass" av det hela.
 
Jag har hållit på ett tag med isbanor. För att det ska bli något så krävs en någorlunda plan yta och att det mestadels är minusgrader.
För en fattigmans inhägnad så köper man plastpåse på rulle, stoppa i vattenslangen i påsänden och ett buntband runt.
Sätt på vattnet och rulla ut plastpåsen allteftersom den fylls med vatten. Låt det frysa.
Spola lite vatten mot påsen så det blir vattentätt, kan behövas ett par gånger.
Nu kan man fylla på med 5-10 mm per gång, spola längs med kortsidan, fram och tillbaka flytta efter när vattnet rinner mot fötterna ( gå hela tiden på torrt underlag) tills det endera lutar mot eller framme vid andra kortsidan.
Låt frysa och upprepa.
Du kommer att få en blank fin is.

Spola med matta är ett elände, kan man bara lägga ett tunt lager så måste man nästa ha matta men sedan är den dyngsur och måste torka. risk finns att den fryser fast på isen om man stannar upp.
Jag har slutat med matta, när jag bygger is så lägger jag ca 2-3 mm vatten och då hinner det mesta att rinna av från bulorna och ner i dalarna och isen blir jämnare för var vända.
Sedan räcker det med 1 mm för att underhålla och få bort alla repor.

Vattenspridare förstår jag inte vitsen med, risk finns att vattenstrålarna prickar samma ställe på isen och då blir det ränder/diken där och när det fryser blir det bulor (isen tar 6% större utrymme). Små vattendroppar kan hinna frysa innan de når isen, nej nog bättre att bara lämna slangen och ta en kopp kaffe.

Att skvätta på vatten i droppform gör man för curling, minskar anläggningsytan och därmed friktionen mot stenen.
Jag fick det på naturlig väg (rätt sorts regn) en gång, blev halkfritt för den som bara hade skor.

Luftis var ju ett problem i min barndom innan jag begrep hur det funkade men det är bara för att det inte är tätt i kanterna så ytan hinner frysa men vattnet under rinner bort.

Det var väl lite erfarenheter från spolning av byns isbana.

Protte
 
  • Gilla
Hexan41 och 7 till
  • Laddar…
Protte - Det där med plastpåsarna förstår jag inte riktigt - vad är syftet? Är det sopsäckar som avses, ska de fungera som "kylklampar"?
 
Det finns plastpåse på rulle som vanliga fryspåsar för hushållet, om det är 100 eller 500 meter på en rulle kommer jag inte ihåg. Bara en lång slang. Väldigt bra till gammelgäddan som ska frysas.
Syftet är att stänga in vattnet istället för presenning och dyrt virke.
Den här är 20 cm bred

Protte
 
  • Rulle med genomskinlig plastpåseslang bredvid en värmeelement och en trälåda på ett blått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
axxa och 1 till
  • Laddar…
smart!
 
Finessen är att på våren tar man krattan och samlar ihop resterna och lägger i soptunnan.
Vattnet försvinner av sig självt.

Protte
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Finessen är att på våren tar man krattan och samlar ihop resterna och lägger i soptunnan.
Vattnet försvinner av sig självt.

Protte
Blev ju sugen på att anlägga en liten isbana i vinter. Men jag lutar nog att lägga ut en presenning på gräsmattan så slipper man fundera på om det blir helt tätt ner mot marken. Men lösningen med plastpåse på rulle var smart! Tror du att en som är 16cm är tillräcklig? Hittade nämligen denna på nätet:
http://www.olandsplast.se/produkt/frysslang-16-cm-x-100-meter/

Skulle vara skönt att slippa bygga en ram.

De som säljer trädgårdsrinkar rekommenderar att man fyller i allt vatten på en gång för bästa resultatet. Känns ju onekligen lättare än att spola lager för lager.
 
Om din gräsmatta lutar mer än 10 cm så räcker inte den slangen.
Är det minusgrader och man spolar på lite vatten så blir det vattentätt alldeles gratis.

Spolar man på allt på en gång så funkar det nog, jag spolar på 1 mm i gången, de 3000 liter jag har med räcker inte till mer och det blir bra is.

Spolar man på 2-3 cm i gången så kommer överlagret att med smällar släppa från underliggande lager, det blir is då med men jag gör inte så. (Har provat)

Protte
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om din gräsmatta lutar mer än 10 cm så räcker inte den slangen.
Är det minusgrader och man spolar på lite vatten så blir det vattentätt alldeles gratis.

Spolar man på allt på en gång så funkar det nog, jag spolar på 1 mm i gången, de 3000 liter jag har med räcker inte till mer och det blir bra is.

Spolar man på 2-3 cm i gången så kommer överlagret att med smällar släppa från underliggande lager, det blir is då med men jag gör inte så. (Har provat)

Protte

Var köper jag sådan påse? Verkar helt klockrent när jag väl förstod hur du menade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.