Om det visar sig att isoleringen i krypgrunden inte är tjock nog. Bör jag byta ut den tänker du ?
 
Ja, kan bli aktuellt om det finns utrymme, Det viktigaste är att det är tätt. Det kan vara gammalt sågspån som sjunkigt ihop och inte är så effektiv längre. Det du kan göra är att skaffa/låna en temperatur-mätare (laser) och smyga runt och mäta väggar/tak/golv och se om det är extremt kallt någonstans. Det finns även värmekameror men dom är dyrare.
 
Kalla golv är nästan alltid beroende på drag, inte dålig isolering. Liksom om man tycker det är kallt inne.

Blir det kallt när det blåser ute?
 
Ja, en tempmätare i all ära, men en värmekamera är oslagbar i ett sådant här fall.

Hyr en värmekamera, är mitt råd
 
Vi har absolut ingen siolering i krypgrunden (2/3) eller i källaren (1/3). Enbart tegel, förvisso tjock, och därefter puts. Huset i övring är tegel med en plankvägg innanför. Ovanvåningen har byggda innerväggar med isolering sedan 50-talet.

Min sommaraktivitet är att riva ut allt i det gamla köket ner till bjälkarna och bygga upp det igen. Betydigt starkare då det sviktar idag. Därefter lägga vattenburen värme under ett klinkergolv. Isoleringen är idag av typen "byggmästarens blandning" som kan flyttas direkt ut på åkern bredvid. Osäker på U-värdet;-).
 
Ok. Då tycker jag ni ska börja med golvbjälklaget, hoppas ni får in minst 195mm isolerng med nya reglarna om dom ska bytas eller kompletteras. Förhoppningsvis behövs inte mer än så. Se över isolering på taket och kolla om det behöver bättras på. Lycka till.
 
Moreno77 skrev:
Tjockleken på fasaden är väl ungefär 25 - 30 cm skulle jag säga. Det är luftspalt mellan teglen.
Det är vanligt att man slarvat vid byggen eller ombyggnader och att spalten mellan murningarna någonstans är fullt ventilerad med uteluft. Då tappar den sin funktion som ett isolerande skikt mellan väggarna. Kolla exempelvis ventilgenomföringar i fasaden, om man "ser ner" i spalten där så är det fel, då kommer kall luft utifrån direkt in i spalten. Vissa fyller igen spalten med ex.vis. lecakulor, men stillastående luft isolerar ganska bra det med så man kan försöka täta spalten med.
 
Tror ni att Flir One för Iphone hade fungerat bra ?

Tänkte anlita en firma som går igenom huset och ser om det går att spruta in lecakulor för att isolera luftspalten. Får se vad de kommer fram till om det är möjligt och fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.