Förlåt om jag lägger mig i...
Men ni menar väl inte att ni tar vatten från kranen till att spola isbana? Har ni missat det senaste årets prat om lågt grundvatten?
I Komunen där jag bor spolas det upp isbanor på allmänna platser där grannar och grannars vänner och deras grannar träffas och leker☺
Är det inte väder som tillåter så fins det allmän åkning i ishallen. Annars får man nöja sig med bara boll och klubba.
Inte meningen att gnälla på er att ni vill engagera er i era barn. Men när era barn har egna barn kanske det inte är en självklarhet med färskt vatten längre ...
 
Här i byn har jag haft 2400 m2 åkbar is sedan julafton. Det har varit svårt i år med för mycket plusgrader men jag har spolat när det varit lite minus. Just i kväll är det minus 20 så då blev det föööör kallt. Roligt då det är 25-30 personer som mer eller mindre halkar runt på isen.

Det finns ett gäng ungar som spelar hockey, de har enligt uppgift kört nonstop i 8 timmar häromdagen.

Protte
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hade det inte varit för idiella krafter och eldsjälar så hade nog inte jag kommit i kontakt med vintersporten skridskor alls.
I Hälsinglands inland där jag kommer från så gjorde dessa idiella krafter en isbana i grannbyn där byns barn hängde om dagarna.
Det jag reagerar mot är om det plötsligt skulle stå en isbana I var och varannan trädgård istället för att nyttja det kolektiva...
 
Trädgårdsbana kan vara bra att lära sig att åka och få intresse för skridskor sedan sas flytta över till en större.
Mina barn lärde sig åka hemma.
Var ju kul då hela förskoleklassen hälsade på och åkte skridskor och hoppade i snöhögarna och åt korv.

Jo jag gjorde dubbla isbanor några år.

Protte
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
L-OFast skrev:
Hade det inte varit för idiella krafter och eldsjälar så hade nog inte jag kommit i kontakt med vintersporten skridskor alls.
I Hälsinglands inland där jag kommer från så gjorde dessa idiella krafter en isbana i grannbyn där byns barn hängde om dagarna.
Det jag reagerar mot är om det plötsligt skulle stå en isbana I var och varannan trädgård istället för att nyttja det kolektiva...
Tror inte du behöver vara orolig. :)

Givetvis får du tycka att det är en idiotiskt onödig idé :)

Det kommer ju givetvis inte hindra mig ;)

Jag verkar vara den enda i min bekantskapskrets som utfört detta påhitt ( jämf med fylla pooler, badtunnor etc på sommaren när det verkligen råder vattenbrist )

Vattnet återförs ner till marken till våren och lär renas med tiden och säkerligen söka sig tillbaka till min brunn ;)

Tror inte dessa är en konkurrent till de allmänna åkningarna heller då människan i regel är lat ;)
( efter att ha lagt upp en bild på Fb/insta så har en stor del ungar med föräldrar bokat in sig ;) så det bekräftar att man hellre nyttjar befintligt ).

Däremot är det svårt att få tid på den allmänna.

Vi kör hockeyskola, är på fredagsdisko i ishallen och kör lördag alt söndag men det är bara på hockeyskolan som klubba/ puck får användas så planen hemma är tanken att komplettera med detta samt få öva lite extra.

Har en sjö nedanför huset men den är lurig och inget som rekommenderas att åka skridskor på pga vattenuttag vilket påverkar vattennivån under isen.

Det man kan göra för att vara någorlunda "miljövänlig" är att planera ev placering och förbereda att denna är jämn dvs behövs mycket mindre vatten.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
D09
Uttaget fruset - tinat ...

Mera vatten.. Massor av vatten.. Verkar vara en fördel att börja uppifrån så det fryser påvägen mot det "djupare" då det verkar vilja frysa innan det klättrar uppåt :/ det är ju några minus ute nu :)

Fixade till belysningen :)


Fruset vatten i ett utegrävningsprojekt med nyinstallerad belysning under en nattlig uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
D09
Gick på isen innan.. Sprickor och knarr..

Gav det några timmar och sen drog jag på skridskorna och testade ;)

Fungerade fint :)

Nu ska jag slänga i grabben lite käk och sen bära ut målet..

Får bli att spola på mer på kvällarna :)
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
D09
Barn i hockeyutrustning övar på hockeystopp på hemgjord isbana med skador på isen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi kört järnet ha ha

Det lilla "svinet" till unge lärde sig hockeystopp..

Tog mig en evighet att lära sig men jag måste varit en grym lärare ha ha

Tyvärr blev jag lite ivrig och körde på brutalt så jag trampade sönder lite is.. Där jag spolade igår och där den är tunnast..

Så jag fick stänga av 25 % men det räckte gott..

Nu är vi inne i värmen igen så jag har satt på vattnet igen.. Låta det gå till midnatt och sen är det frysning som gäller..

Snart iväg till ishallen och köra skridskodisko ;)
 
  • Gilla
tobbew och 2 till
  • Laddar…
D09
Person med hjälm och skridskor sitter på en isbana bredvid ett mål i dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhuskonstruktion upplyst av en bygglampa på natten, med en skridskoisbana och målbur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra belysning är ett måste om man ska kunna nyttja efter arbetstid..

Skulle behöva en bygglampa i varje hörn
 
  • Gilla
namor och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Beundrar dig för all tid och energi du lägger på din son. :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
D09
Hemmakatten skrev:
Beundrar dig för all tid och energi du lägger på din son. :)
Tackar :)

Försöker så gott det går att vara delaktig i hans utveckling. Ovärderligt ❤️
 
  • Gilla
MRJP och 4 till
  • Laddar…
Annars så går det bra att hålla kvar vattnet med snövallar runtomkring.

Så gjorde vi här i byn då jag var barn. Vi barn spolade själva vår skridskobana med vatten från kommunens brandpost bredvid. Ibland fick vi ett par timmar ledigt från skolan för att spola skridskobanan.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
D09
knipo skrev:
Såg detta på nyheterna gör någon vecka sedan. Det finns fler där ute som bygger egna rinkar, uppenbarligen även i Skåne. :)
[länk]
Den är riktigt grym ha ha
 
För att vara tre år är han grym tycker jag.:p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.