Tänkte dela med mig av mina försök att skapa en hockeyrink/skridskobana/isbana i trädgården och på köpet kanske få några tips från andra som haft liknande projekt.

I fjol (2016) skruvade jag ihop en ram, ca 5x8 meter, av lite överblivet 90x45, spände en pressening över ramen och ställde ut vattenspridaren. Ganska omedelbart insåg jag att det inte var en bra idé
* att rulla ut presenningen på snö - det blir oerhört knöligt när man börjar fylla med vatten även om man spänner presenningen över ramen.
* att spänna presenningen över ramen - isen blir väldigt tunn mot kanterna och skridskorna skär hål på presenningen ganska omgående
* att lita på ett drygt 42 år gammalt ögonmått - tomten är inte alls så jämn som jag trodde.
* att ställa ut vattenspridaren och tro att jag ett par timmar senare skulle få en åkbar skridskobana - dels rinner vattnet mot lägsta punkten (surprise!) och dels blir isen undermålig (grynig, gropig och kristallin) då vattnet på backen börjar frysa samtidigt som vattnet från vattenspridaren "vispar" ihop isen till en slush puppy.
* att isen är för tunn när det börjar snöa - för att skotta undan den krävs det att man går på isen och är den för tunn blir det bara iskross...

Jag hittade efter ett tag en taktik som funkade:
* Jag skruvade på ytterligare några 90x45 vid den lägsta punkten
* Istället för att hälla på stora mängder vatten på en gång höll jag vattenspridaren i handen och svepte några varv över isen, typ 3-5 minuter åt gången, kanske 1-2 gånger i timmen så att ett islager sakta växte upp. Sjuuukt tidskrävande, eller åtminstone krävande att för varje gång koppla in slangen, ibland tina upp utkastaren med värmepistol, rulla ut slangen ca 30-40 meter, spruta, rulla ihop slangen och sen plocka in den i värmen för att en halvtimme senare upprepa proceduren...



Isen blev till slut ok, om än med en liten lutning som dock inte påverkade mitt behov speciellt mycket. Jag förbättrade isen med jämna mellanrum genom ett tunt lager vatten som spolas med vattenspridare i handen. Att tillsammans med 4- och 6-åringen spela lite hockey var dock en prövning då ramen var fyllt med is så att missa målet var lika med att kliva av isen och gå för att leta pucken i snön...

i år (2017) har jag förädlat tankarna och förbättrat (nåja, förändrat i vart fall...) på många punkter.
* en lite större rink, ca 6x11 meter.
* skruvat ihop en sarg av 21x95 råspont. 30 cm hög på lägsta punkten och därefter avvägd mot lägsta punkten. Döm om min förvåning när det skiljde ca 60-70 cm mellan högsta och lägsta punkten! (visserligen var årets rink lite större än fjolårets...)
* byggde sargen i sektioner som hålls ihop av förzinkade byggbeslag och rostfri bult och mutter för att kunna återuppbygga rinken till nästa år.
* skruvade fast konsoller mot marken på utsidan för att hålla rinken på plats.
* använde en större, ca 7x12 meter, vit presenning. Vit för att isen blir finare än med en militärgrön...
* spände presenningen under/utanför rinken
* byggde rinken på barmark innan snön kom
* se till att isen fryst och blir tillräckligt tjock innan det kommer snö

När väl kylan kom (på nyårsdagen i Stockholm) fyllde jag rinken/bassängen med vatten och fick en kanonis på den "djupa" delen - alldeles klar och jämn. Dock hade jag inte vikt upp presenningen tillräckligt så det läckte över och vattendjupet räckte inte för att täcka den högsta punkten - det saknades ca 5 cm. Efter att ha spolat lite med vattenspridaren i handen likt ifjol, och isat igen läckorna i rinken bedrog latheten visheten och jag satte ut vattenspridaren direkt på isen för att fylla upp de återstående centimetrarna... Självklart fick jag samma gryniga is som ifjol och i skrivande stund försöker jag rädda isen genom att spola tunna lager igen...

Några noteringar till kommande år:
* var noggrannare med att presenningen bildar en bra bassäng
* Skruva fast lister och täta dem utanpå presenningen för att minska risken att vattentrycket river sönder presenningen
* fyll bassängen vid ETT tillfälle för att inte olika lager av (grynig) is skall bildas med vatten däremellan

En hemmagjord rink med träram och vit presenning på en ojämn trädgård, ännu utan is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hemmagjord isbana med träram i en snöig trädgård, nära gula hus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nighthawk och 22 till
  • Laddar…
Galen ide :)
Kul !!
 
Kreativt! Påminner om barndomen då ett antal föräldrar drog ut sina slangar på en gemensam gräsmatta och spolade vatten tills vi hade is att åka på. Det blev ju inte fyrkantigt men vi kunde ju åka skridskor.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
När jag var liten brukade kommunen smälla upp hockeyrinkar på några grusfotbollsplaner. När kylan kom spolades bananorna några gånger och sedan var det kanonis att åka på.
 
F
Vi spolade isar med när vi var små. Både på grusfotbollsplan men också på grannens gräsmatta. Bara ut med en markduk ( funkar lika bra på gräs men gräset tar mer stryk). Rinken byggde vi av virke uppe på isen efter spolning.

Ett år spolade vi 3/4 fotbollsplan. Då fick vi låna slangar och utrustning av brandförsvaret och kommunen och hämta vatten fritt i brandposter. Det var jävligt drygt att spola och rulla slang många kvällar och nätter minns jag. Var kanske 12-13 år då.
 
...jag kan informera att jag efter nattens snöfall (15 cm 0-gradig snö) nu har en bassäng med typ 3 kubik slush puppy... bara att skrapa bort snön, raka sörjan någorlunda rak och invänta att det börjar frysa på igen... kanske premiärtur i morgon torsdag?
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Fördelen med att bo i Fjollträsk är annars att det finns gott om ishallar. Vi har en på ca 1 km avstånd som vi nyttjar ganska ofta.
 
Hur ser gräsmattan ut därunder till våren?
 
Jag gillar verkligen idén! :)
 
Ishallar har en tendens att inte ha tider för allmänheten som passar in när vi kan/vill åka samt besväret med att skjutsa barnen som man slipper med en isbana utanför köksfönstret.
 
  • Gilla
Nighthawk
  • Laddar…
Jag plockade bort presenningen ganska tidigt på våren och gräsmattan var lite mer gulbrun där presenningen legat, men så snart tillväxtperioden kom igång blev den plätten lika grön som resten av gräsmattan. Hoppas förstås på samma resultat i år.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Excel
Kul ide

Jag funderar att göra samma sak men en annan metod. Vad tror du om det?

1 lägg ut pressenning på en plan yta.
2 Skruva ihop ram och placera på presenningen.
3 vika upp pressenning på utsidan av ram och förankra med läkkvirke.
4 fyll upp med vatten till 3/4 av ramens höjd
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har en bekant som gör på ett ännu enklare sätt varje vinter:
- lägg ut en presenning på altanen
- vänta tills det blir kallt
- spola med vattenslangen några varv
- klart!

Inga ramar behövs, vikten blir inte större än vad ett tjockare lager snö motsvarar. Man kan dessutom använda presenningar för några tior som man sedan kastar bort när de slits ut.

Enda nackdelen är att om man lägger ett tunnare lager is så tinar det snabbare när det blir plusgrader.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vilken häftig idé! Jag har många glada minnen från barndommen då föräldrarna runtomkring spolade is på en grusplan i närheten.
 
Kinesiska muren torde ha varit en baggis att bygga i jämförelse med din isbana.
Med stor beundran för din energi så kan jag bara bidra med att isbanorna förr spolades på väl plogad grusplan som var hyfsat i våg innan, gubben som spolade tillbringade många timmar i veckor innan isen var åkbar och gunåde den som försökte ge sig ut på isen när spolning pågick.
I brist på isbanor utnyttjades ibland ett tjärn i skogen dit vi gick och några få vintrar var isen i sådant skick på sjön att hela befolkningen var där och åkte.
Men en egen bana på tomten, det hade nog renderat en vända på Säter skojar
 
  • Gilla
Tobias8004 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.