haavard skrev:
Möss och insekter trivs nog många platser, men inte i halmbalshus.
Du skrev tidigare att du har varit engagerad i halmhus. Om du hade det hade du sett att halmbalen är så kompakt at musen inte har en chans att komma sig in i den.
Insekter tror jag heller inte kommer in (jag ar åtminstone inte sett några., och vad skulle de göra där? Halmen är kompakt också för dem och den innehåller nästan inget som kan användas som mat.

Sen snackar du om att arbetet är krävande. Hur menar du då? Enligt mig är det busenkelt. Det som kan vara svårt är att bygga en bärande trästomme, men den har ju flertalet småhus gemensamt...
De inlägg jag gör här på sajten innehåller erfarenheter som jag erhållit genom åren, antingen genom att själv göra misstag och ibland rätt eller så har jag ivrigt studerat andras erfarenheter och tagit till mig dem.
Möss trivs i stort sett överallt där de kan ordna ett bra boende, framförallt i halmbalshus.
Det finns ingenstans i Sverige, mig veterligen, där det går att köpa halmbalar pressade med ett sådant tryck att de blir ogenomträngliga, om det finns så är det bra om den erfarenheten snabbt kommer fram här.
De halmbalar som skaparen av denna tråd har inhandlat är köpta av en bonde i trakten, knappast pressade annat än med konventionell jordbruksmaskin vilket absolut inte ger en ogenomtränglig halmbal.
Ingen byggare kan pressa ihop halmbalar så att det inte finns utrymme mellan dem och andra balar eller mellan balar och trävirke.
Möss behöver ytterst små genomgångshål vilket innebär att det nästan är ogörligt att täta ett hus så att de ej kan ta sig in.
Om man ändå väljer att försöka göra ett tätt hus rekommenderas inspektioner flera gånger per år för att inte puts eller annat ytmaterial skall spricka eller krackelera.
Jag rekommenderar dig att studera olika insekters livsmiljöer och du kommer att ganska snart upptäcka att ett halmbalshus är idealet för bin, humlor och getingar vilka snabbt skapar miljöer för andra trevliga kryp som helt enkelt lever av varandra eller tar sig längre in i huset och lever på det som andra insekter lever av i liknande miljöer, nämligen av oss och det vi producerar.
Om nu någon skall påbörja ett halmbalsbyggande så måste det ju vara intressant att få höra olika åsikter om lämpligheten i projektet och utifrån det själv avgöra om det är värt insatsen.
Min åsikt är att det inte är lämpligt i ett svenskt klimat.
Din åsikt är, förmodar jag, den motsatta.
Eftersom jag varit med om att bygga några halmbalshus så förvånas jag över ditt påstående att det är "busenkelt".
Jag har en helt annan uppfattning, inget bygge är busenkelt och att bygga ett halmbalshus är det definitivt inte. Tvärtom, vågar jag påstå men jag är ju bara en enkel alldeles vanlig man med en alldeles för lite bekantskapskrets, något som en halmbalsbyggare också ganska snart kommer att upptäcka att hen har.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är mössens skallbas som begränsar deras tillträde till lokaler. Hittar de inget hål som är stort nog kommer de inte in. Hålet måste vara mer än 5 millimeter som minsta mått.
 
K
OveRaskopp skrev:
Om ett intresse ändå finns för ett slikt hus så bör denna rapport ge en hel del idéer om lösningar som bör beaktas, främst ventilation men också att förstärka isoleringen med mineralull.
Mycket intressanta resultat i den rapporten. Precis som du skriver är det olämpligt med enstegstätade fasader i Sverige, även när det gäller organiska naturmaterial (kanske framförallt då). Intressant är även vikten av en luftspalt, jag tror nog att TS hus har alla förutsättningar för att klara sig bra i sitt klimat. Slutsatsen man kan dra är som de avslutar med, att det är allmänt olämpligt att bygga en konstruktion utan luftspalt...

Intressant även att konstruktionen ur fuktsynpunkt blir säkrare (säker, ventilerad konstruktion 3) med ett lager med mineralull, men är verkligen anledningen till detta att mineralullen har högre diffusionsmotstånd än halmen? Innebär det att mineralullen kan bli fuktigare på utsidan utan att föra fukten in i bakomliggande konstruktion jämfört med halmen?? Ganska förvånande egentligen att man kan ha 46 cm halm med 7 cm mineralullskiva och inte få problem med kondenspunkten på grund av inomhusluften..

Intressant är även att det främst är utomhusluften (via slagregn?) som verkar påverka halmbalshuset mest, det måste bero på att halmen inte kan torka ut under rimlig tid på grund av sin tjocklek? De skriver vid besök i befintliga halmbalshus att de har övertryck vilket borde ytterligare öka fuktbelastningen från inomhusluften, något som inte vidare kommenteras?!


Något de borde ha med i sin analys av de befintliga husen borde vara energiförbrukningen. Hur blir isolervärdet när halmen är fuktig och mögelangripen? 50 cm halmvägg blir ju nästan passivhusstandard?!
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Mikael_L
billy_baver skrev:
Det är mössens skallbas som begränsar deras tillträde till lokaler. Hittar de inget hål som är stort nog kommer de inte in. Hålet måste vara mer än 5 millimeter som minsta mått.
Sen har de små gynnarna tänder, så ett mindre hål är inte alltid ett reellt problem för de små söta liven. :)
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
TwinkleToe skrev:
Hej alla. Börjar med att säga, vilken fantastiskt informationsforum. Härligt! Jag själv suktar efter ett husprojekt med halmbalar.

En amatöraktig fråga bara. Om man väljer att ha träfasad på lerputsen, behöver inte det finnas en luftspalt mellan puts och trä? Då putsen ska både avge och ta emot fukt, stoppar inte trät den möjligheten eller blir inte trät fuktigt och möglar bakifrån?

Alla funderingar är uppskattade!

Med vänlig hälsning Anders
En liten luftspalt är alltid bra att ha.
 
Min erfarenhet från hö- och halmbalar är att om de ligger exponerade mot uteluft, (under tak på loft/loge), över vintern så möglar de - på ytan. Några cm in är de helt ok. Täcker man balarna runtom med ett tunt lager halm så är de friska och opåverkade. Vi har hästar så detta är min egenupplevda erfarenhet. Det syns ju också på huruvida hästarna äter upp höet eller ratar det om det är dåligt. Detta är kunskap som varenda bonde i hela världen har och har haft sedan urminnes tider, men är förmodligen ett okänt fenomen för moderna byggingenjörer...

En annan intressant notering är att om hö/halm har varit lite för fuktig när den balas och tas in, och inte torkas med höfläkt så kan de börja mögla. men då endast i ändarna där stråna är avskurna.

Min slutsats utifrån detta är att om halmen är skyddad av lerputs på båda sidor så möglar den inte.

Sedan tycks lera ha mkt intressanta egenskaper map fukt, som Haavard påpekar, vilket förmodligen inte har studerats med vetenskapliga metoder?
 
Kallebo skrev:
Mycket intressanta resultat i den rapporten. Precis som du skriver är det olämpligt med enstegstätade fasader i Sverige, även när det gäller organiska naturmaterial (kanske framförallt då). Intressant är även vikten av en luftspalt, jag tror nog att TS hus har alla förutsättningar för att klara sig bra i sitt klimat. Slutsatsen man kan dra är som de avslutar med, att det är allmänt olämpligt att bygga en konstruktion utan luftspalt...
Problemet med enstegstätade fasader är att fukten kommer in i väggen och stannar där.
Om det skulle bli hål i en lerputsad vägg kommer fukten säkert leta sig in, men leran kommer suga den ut igen. Det måste alltså kontinuerligt tillföras fukt om det skall kunna bli en skada.
 
OveRaskopp skrev:
Jag har en helt annan uppfattning, inget bygge är busenkelt och att bygga ett halmbalshus är det definitivt inte. Tvärtom, vågar jag påstå men jag är ju bara en enkel alldeles vanlig man med en alldeles för lite bekantskapskrets, något som en halmbalsbyggare också ganska snart kommer att upptäcka att hen har.
Jag har iofs bara byggt ett hus. Jag tyckte det var enkelt - åtminstone det som hade med halm och lera att göra. Annat (som tex att resa takstolar ensam) var svårare.
Min bror var med två dagar och min flickvän tre dagar. Annars gjorde jag det själv. 120 kvm + vind tog så klart lång tid, men svårt var det inte.

Om man sågar genom en av mina halmbalar (pressad på en åker av en helt vanlig balpress) ser man att den är mycket kompakt. Det är inte möjligt att pressa ett finger in i halmen.

Jag vet inte om det bevisar något, men efter att det har stått där i snart 4 vintrar har det fortfarande inte varit möss i huset. men de kanske nöjer sig med att bo i väggen?
 
"Skomakare, bliv vid din läst" är ju ett gammalt visdomsord som kanske borde aktualiseras här.
Just nu har vi där jag bor en temperaturskillnad på 48 grader mellan ute och inne.
Därute i mörkret finns en gas som kalls luft och som nu har en temperatur på minus 22 grader. Burr!
Härinne i härligheten, alltså hemma hos mig, finns en gas som också är luft och som håller en temperatur på 23 grader, märk väl plus.
Luften ute och luften inne har olika egenskaper förutom själva värmeenergin och den som jag anser vara den viktigaste skillnaden, i alla fall när det gäller husbyggnation, är vattenhalten.
I och med att det finns en skillnad så vill också naturen utjämna den.
I detta fall så strömmar fukt ut genom väggarna och andra ställen för att försöka uppnå jämvikt.
När denna fukt då når den plats i väggen, läs halmbalen, där en temperatur av noll grader finns så uppstår en kondensation och fukten, som i början är ånga, förvandlas då till vatten.
Det är denna plats i halmbalen som då av någon anledning inte skall finnas eftersom en del här påstår att väggarna är helt täta.
En glasfiberbåt som guppar runt på havet har samma problem och någonstans i glasfiberarmeringen, som vi upplever som helt vattentät, uppstår alltså en kondensation.
Därför är det klokt att lägga upp båten på land över den kallaste perioden.
I alla fall, jag är inte övertygad om att jag har fel angående oron med fuktvandring i halmbalar.
När den lantbrukskunnige redogör för böndernas erfarenheter så är det inte samma problematik eftersom ingen temperaturskillnad finns, inga håligheter och inga människor där inne i halmstackarna, möjligen bara möss och insekter med en minimal uppvärmningsförmåga.
Alltså uppstår ingen fuktvandring.
Kunskap kan ju ibland bli felaktigt använd för vi stadsbor funderar ju över om det verkligen behövs kor, det finns ju bevisligen mjölkmaskiner men påpekar man det för en bonde så blir man väl ilagd i balpressen.
Möss bor i lämpliga utrymmen där de snabbt blir fler, mat skaffar de antingen utomhus eller i hem där matförvaringen är lite slarvig. Jag har rotat i många hus, både nya och gamla och har aldrig varit med om att det inte funnits möss eller andra skadedjur där, problemet är ju mest att de inte är speciellt sociala av förståeliga skäl, för vem vill bil ihjälslagen av sin hyresvärd.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Temperaturskillnad är det inte över balarna på loftet, nej, och alltså ingen inre kondensation, men det var en observation ang deras känslighet för mögel. Möglet bildas på ytan som är fuktig och exponerad för luftens syre, aldrig inne i balen.
 
Finns det mögel på utsidan finns det fukt som kommer att vandra fram och tillbaka i halmbalen som utgör husets vägg.
Var fukten befinner sig är svårt att bestämma beroende på temperaturer, väder och årstid men det jag är oroad över är att halmbalarna inte bara kommer att mögla allt djupare in i balen utan även ruttna vilket kommer att innebära att halmbalen sakta kommer att brytas ner och orsaka husägarna stora bekymmer.
Självklart kan jag inte bevisa att så är fallet men jag vill ha det bevisat att så inte är fallet för att jag skall sluta argumentera i denna fråga eftersom mitt förnuft säger mig att det är många varningssignaler som talar för ett katastrofalt scenario.
Att bygga hus i Nebraska och i fuktiga Sverige kräver olika kunskaper och material.
Jag vill ha säkra bevis för att det inte är så, tills dess kommer jag att vidhålla mina misstankar.
God fortsättning önskar
 
Även om ja tycker det kan vara festligt o bygga med halm får ja inte de för min bättre hälft... Men bör en inte eftersträva undertrck i huset för tt man inte ska trycka in fuktig luft i väggarna? Och har inte halmen samma typ av egenskaper som cellulosa isolering att den tar upp fukt och avger den när vädret tillåter? Har pratat me byggare som är skeptiska till tjocka väggar för att de tar för lång tid o torka ur men de rörde ju framförallt mineralull men som ja förstått de ska ju dessa matrial vara bättre ur den synpunkten, menar trä möglar ju med om det är för blött
 
  • Gilla
eal
  • Laddar…
OveRaskopp skrev:
"Skomakare, bliv vid din läst" är ju ett gammalt visdomsord som kanske borde aktualiseras här.
Just nu har vi där jag bor en temperaturskillnad på 48 grader mellan ute och inne.
Därute i mörkret finns en gas som kalls luft och som nu har en temperatur på minus 22 grader. Burr!
Härinne i härligheten, alltså hemma hos mig, finns en gas som också är luft och som håller en temperatur på 23 grader, märk väl plus.
Luften ute och luften inne har olika egenskaper förutom själva värmeenergin och den som jag anser vara den viktigaste skillnaden, i alla fall när det gäller husbyggnation, är vattenhalten.
I och med att det finns en skillnad så vill också naturen utjämna den.
I detta fall så strömmar fukt ut genom väggarna och andra ställen för att försöka uppnå jämvikt.
När denna fukt då når den plats i väggen, läs halmbalen, där en temperatur av noll grader finns så uppstår en kondensation och fukten, som i början är ånga, förvandlas då till vatten.
Det är denna plats i halmbalen som då av någon anledning inte skall finnas eftersom en del här påstår att väggarna är helt täta.
En glasfiberbåt som guppar runt på havet har samma problem och någonstans i glasfiberarmeringen, som vi upplever som helt vattentät, uppstår alltså en kondensation.
Därför är det klokt att lägga upp båten på land över den kallaste perioden.
I alla fall, jag är inte övertygad om att jag har fel angående oron med fuktvandring i halmbalar.
När den lantbrukskunnige redogör för böndernas erfarenheter så är det inte samma problematik eftersom ingen temperaturskillnad finns, inga håligheter och inga människor där inne i halmstackarna, möjligen bara möss och insekter med en minimal uppvärmningsförmåga.
Alltså uppstår ingen fuktvandring.
Kunskap kan ju ibland bli felaktigt använd för vi stadsbor funderar ju över om det verkligen behövs kor, det finns ju bevisligen mjölkmaskiner men påpekar man det för en bonde så blir man väl ilagd i balpressen.
Möss bor i lämpliga utrymmen där de snabbt blir fler, mat skaffar de antingen utomhus eller i hem där matförvaringen är lite slarvig. Jag har rotat i många hus, både nya och gamla och har aldrig varit med om att det inte funnits möss eller andra skadedjur där, problemet är ju mest att de inte är speciellt sociala av förståeliga skäl, för vem vill bil ihjälslagen av sin hyresvärd.
Kondensation sker inte vid noll grader utan när luften når daggpunkt och beror på temperatur och rh.
 
Redigerat:
Det vet jag men isbildning sker vid noll grader vilket gör att det bildas is inne i isoleringen där den sker med allt vad det innebär men, jag har lämnat mina oroliga synpunkter och ser fram emot några bevis för att jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.