Står i startgroparna att bygga ytterligare 2 lgh i ett hus där det finns 2 lgh för tillfället.
En rörmokare som hjälpte mig för många år sen sa att fjärrvärme anläggningen jag hade inte skulle orka med varmvatten produktionen utan rekommendera mig att sätta upp elberedare i de 2 nya lgh.
Nu finns det förberett med typ 20-25mm pemslang för inkommande kallvatten.
Kan man se nån märkning på fjärrvärmen hur mycket den kan producera?
Tidigare var det en mindre industri i huset så det är väl möjligt att man snålat när man installerade fjärrvärmen.
Om det är för dåligt drag går det då att komplettera bef anläggning för att få ut mer varmvatten? Själva värmen är det inte (hittils) något problem med.
 
Spontant, utan att ha kunskap om fjärrvärme i allmänhet, så borde det väl vara samma princip som om man har t.ex underdimensionerade varmvattenberedare i vilket värmesystem som helst:confused:

Varmvatten används väl till större delen för dusch och tvätt på morgnar och kvällar och då till stor mängd i förhållande till övriga dygnet.

Om varmvattenberedarens volym är för liten ,sjunker temperaturen snabbt och är dessutom värmekälla klent dimensionerad så tar det lång tid att få upp värmen i tanken.

Som jag ser det, är lösningen rejält tilltagna varmvattentankar. När under dygnet dessa då värms har ju då mindre betydelse och en klen värmekälla kan då tuffa på i sakta mak och värma tankarna.

I annat fall är väl en dialog med fjärrvärmeleverantören ett tips. Dom är säkert behjälpliga med tips och förslag om dom kan se en affär i slutändan med försäljning av mer värme?
 
Glömde skriva det, i fjärrvärmen så är det ingen varmvatten tank eller vad man ska skriva, är väl nån typ av värmeväxlare / genomströmningsberedare är inte så haj på det här... :)
Iaf så tillverkas vv när man behöver det, lagras inte i nån tank / beredare

Nja fjärrvärme leverantören e inte så intresserad, pratade med dom förut och dom hade nog ingen vidare koll... dom sköter värmeverket och fipplar på en dator som är uppkopplad mot varje central, vill ogärna åka ut
 
Jo, så mycket vet jag om fjärrvärme att det brukar sitta en genomströmmningsvvx.

Det brukar väl inte sitta varmvattenberedare på fjärrvärmeverkets installation?? :confused:

Det kan ju vara så att det momentant värmsvarmvatten precis när det tappas, men om detta inte räcker till så får man väl hitta på en annan lösning, och en är som jag nämnde innan, sätta dit lite varmvattenberedare på brukarens sida.
 
Ok nu e jag med
Man skulle alltså kunna sätta beredare i varje ny lgh som "matas" med fjärrvärme varmvatten?
Eller blir de knas?
Har en tanke att de nya lgh få betala sitt eget vatten både kv och vv, avläsning varje månad och läggs på hyran... vill minska/ha koll på alla kostnader som jag inte kan styra över.
Kallvatten avläsning och beredar el på lgh el...
Men det är kanske lika bra att ha räkneverk på både kv och vv

I själva pannrummet finns ingen plats för nån extra beredare tyvärr.
En som duschar en hel dag är inga problem, problemet kommer precis som du säger när alla ska duscha samtidigt, eller kommer och kommer det är ju det jag egentligen undrar, orkar det med utan extra grejer?

Mycket svammel nu :)
 
Nja, det där med mätning till varje lägenhet har ju visat sig mindre bra, som utredningar visat på.

Det är ju t.om så att ett direktiv från EU om individuell mätning har avstyrts bl.a pga yttrande från svenska aktörer. Minns inte exakt nu men det går att googla.

Jag hade själv den id'en för ett antal år sedan, men begav den av följande skäl;

Mätare är inte gratis och det tar mååånga år innan kostnaden är intjänad genom energibesparing.
En mätare sätts igen av avlagringar och en inkommande mätare bytes av vattenverket kanske vart 8-10 år. Mätare till lägenheterna måste också rengöras och kalibreras och denna kostnad faller på fastighetsägaren.
I mitt fall har det visat sig att vattenförbrukningen genom åren är ganska konstant, kan skilja kanske 5-10 % upp eller ner från medelvärdet, men jag vill påstå att det jämnar ut sig över åren om man har en slösaktig eller sparsam hyresgäst.
Det är då väsentligt viktigare att välja rätt hyresgäster på det stora hela, både förbrukningsmässigt, slitagemässigt och trivseln i huset.

Och bra hyresgäster får man om man har en bra produkt att erbjuda (=lägenhet) och som är prisvärd.
Jag upplever det som att hyresgäster uppskattar att dom vet vad deras hyra blir över tid. Dvs kallhyra eller tillägg för vv upplevs som negativt och är en osäkerhetsfaktor för hyresgästen.

Om du bakar in den i hyran så går inte du back, om du har gjort rätt kalkyl :)

När det gäller själva uppvärmningsformen så, ja är el-vvb enda alternativet ur utrymmesskäl så är det ett alternativ, annars ska man ju sträva efter att ta uppvärmningen från billigaste källan och i regel ligger väl fjärrvärme betydligt lägre än elvärme.
I min värld, går all elvärme bort, om det gäller vvx eller el-golvvärme. :D
 
Det är typiskt att svenska aktörer har satt sig emot individuell värmemätning! Kollektivet ska betala och då skiter man i att spara. Som i gamla DDR där man reglerade rumstemperaturen genom fönsteröppning.
Man behöver inte ha en vattenmätare i varje lägenhet. I andra länder finns det små enkla enheter vid varje element som samla in förbrukad värme för individuell debitering.
 
Som sagt installations- och drifts/underhållskostnad för individuell mätning motsvarar, enligt analyser, inte inbesparingspotential.
Man kan reglera värme centralt utan att behöva öppna fönster :(

Det är fortfarande tillåtet för den individuella fastighetsägaren att göra dessa mätningar, men det är inte särskilt vanligt.

Fastighetsägarna är ganska rationella, om det inte är lönsamt så blir det ingen installation.....

Dessutom medför det ett visst merarbete som avläsning och debitering. Detta ska också räknas med i kostnadskalkylen.

Om Thomas_Blekinge avser uppvärmning av lägenheten så är detta en helt annan sida av saken. Då kommer det in sådant som läge i fastighet, mycket ytterväggar, indirekt uppvärmning från grannlägenheten etc.
Detta är många gånger inte påverkbart från hyresgästens sida och kan då anses orättvist av den anledningen.

Nä, vi lever inte i en rättvis värld, så är det och, vill jag påstå, omöjligt att ändra på.:surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
ie00kma
  • Laddar…
Tack för input
Har genom kompisar i polen köpt 2 mätare, en blå och en röd, som används i deras va system för just individuell avläsning o h dom kostade inte många kr, pem slang till de 2 lgh finns redan nergjutet så där är det ingen stor kostnad.
Avläsning tänkte jag nästan ordna med hjälp av en webkamera som jag placerar i skåpet där mätarna sitter och iom att det bara är 2 lgh så blir det minimalt med jobb.

Ett alt vore ju att ha avläsning 1ggr /år och ha en grundhyra, lägre förbrukning = få en slant i januari ?
Enklast är ju en fast hyra hur det än är....

Ingen som vet hur man kollar / räknar ut effekt på vv i en fjärrvärme centralenhet?
 
Läser man pdfen så är det ju skapliga krav på en vattenmätare. .. så ska man hålla sig till dom reglerna så faller nog mina polska mätare bort...
Som vanligt i sverige, så fort man ska göra nåt så är det regler till förbannelse som gör att vi på landsbygden inte kan genomföra vissa saker då det blir orimliga kostnader i förhållande till ev värdeökning. .. Nä jag e inte bitter och skrev ovan med glimten i ögat så vi behöver inte diskutera det
 
Om du läser de länkar som demmpa postade och särskilt det från Swedac, så ska det vara certifierade och godkända mätare om du ska göra affärsmässiga avslut dvs debitera dina hyresgäster med mätarna som stöd.

Hyresgästerna har rätt till och kan kräva en rättssäker mätning. Du kan åka på återbetalning och skadestånd, får jag förmoda, om du inte använder rätt utrustning.

Är de polska mätarna godkända av Swedac?

PS Två på bollen. Ser att du nu läst länkarna. Jo, lite bitter är du allt :), men tänk dig in i motpartens situation. Skulle du själv vilja betala av dina surt förvärvade slantar, en varmvattendebitering som är "påhittad" och uppmätt av icke kontrollerade mätare? DS
 
Redigerat:
De e klart att det ska vara rätt... lite bitter kanske :)
Man borde ju kunna skriva in i ett kontrakt att hyresgästen godkänner mätarna men då är man ju i gråzonen och man har förmodligen inte rätten på sin sida vid en ev tvist...

Funkar det att mata 2 beredare från fjärrvärme varmvattnet?
Blir väl precis som att mata dom med kallvatten förutom att vid dusch så fylls den med varmvatten?
Man bör ju kunna ha lgh elen till beredaren utan att sänka hyran, möjligen med några kr / månad, annars får man sätta elmätning på beredaren för att se vad den drar och sen justera ?

Eller har nån någon annan idé hur man gör?
Problemet är alltså OM varmvattnet räcker från fjärrvärme centralen och hur man gör annars?
 
Bäst och enklast är väl att du ser till att VV via FJV räcker till, det är inte så besvärligt om det nu inte skulle räcka vilket det troligen gör. Kludda inte med flera elberedare när du nu har ett stadigt system i botten.
 
Hur gör jag det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.