Vi har köpt ett ställe i södra Europa och köket har en kaklad bänkskiva. Som ni kan gissa är denna efter 30 år inte vidare fräsch, men det är mycket som behöver renoveras och det finns inte riktigt budget att byta ut hela bänkskivan (den är ganska stor med många vinklar och uttaget för både spis och diskbänk så det är inte gjort på en fikarast).

Jag undrar därför om något vet något relativt billigt sätt att fixa till den temporärt. Kan man t.ex. gjuta "över den" med någonting (epoxy? betong?) eller finns det några andra sätt att slippa kakel och fogar?

Tar tacksamt emot alla tips!
 
Martin_B
Min vilda gissning är att betongen skulle spricka vid belastning etc. om man gjuter på allt för tunt, vilket jag förmodar ni ämnar göra då ni inte vill ha nivåskillnader mellan bänk/spis osv.

Det där med epoxy låter ju klart lite avancerat för en hemmafixare, men vad vet jag.

Det största problemet är väl nivåskillnaden som uppkommer vad ni än "klär" kaklet med.

Om kaklet är rätt fräscht, kan ni inte bara fräsa bort fogarna och foga om det hela istället? Då blir det ju nästan som nytt, för kaklet i sig är väl inte så slitet, eller?

Detta var bara lite tankar från en icke-expert på området :)
 
Fiberarmerat flytspackel kanske kan fungera? Men du behöver bygga en ram runt.
 
Martin_B
vanpire skrev:
Fiberarmerat flytspackel kanske kan fungera? Men du behöver bygga en ram runt.
Men blir det inte ett problem runt spis och diskho om det bygger uppåt?
 
Är kaklet slitet?
Är så fallet är väll det bästa att knakabort det och sätt nytt!
 
Jag skulle nog spackla över allt med Ardex A46 i några omgångar, gör man det snyggt så får man nästan en betongliknande yta, sen lacka / behandla med nåt tex en 2komp golvlack eller nån typ av golvolja (men man får ju kolla så den inte innehåller nåt olämpligt.

En annan fullösning vore att köpa BerryAlloc kitchen wall skivor som limmas på bänken, är 2-3mm högtryckslaminat så det borde hålla

tar inget ansvar för att någon av ovanstående lösningar är varken lämplig eller hållbar
 
Tack för era svar!

Kaklet är halvslitet (har suttit i cirka 30 år) och framförallt verkligen inte snyggt. Diskho och spis (typ gashäll, om man kan säga så) ligger ovanpå, inte nedsänkt.

Fräsa bort fogar eller kakla om känns lite för avancerat för en tillfällig lösning, eftersom vi verkligen inte vill ha kaklad skiva, men det kanske är enda sättet.

Är nyfiken på det nino föreslog, det är något sådant jag tänkt mig, men jag har väldigt dålig koll på vilka preparat som finns.
 
Martin_B
Macewe skrev:
Tack för era svar!

Kaklet är halvslitet (har suttit i cirka 30 år) och framförallt verkligen inte snyggt. Diskho och spis (typ gashäll, om man kan säga så) ligger ovanpå, inte nedsänkt.

Fräsa bort fogar eller kakla om känns lite för avancerat för en tillfällig lösning, eftersom vi verkligen inte vill ha kaklad skiva, men det kanske är enda sättet.

Är nyfiken på det nino föreslog, det är något sådant jag tänkt mig, men jag har väldigt dålig koll på vilka preparat som finns.
Jag reagerar på att du skriver "tillfällig lösning". Mitt tips är att verkligen räkna på vilken arbetsinsats som krävs för den tillfälliga lösningen och den senare "permanenta", eller "långsiktiga" lösningen, och jämföra.
Likaså kostnadsmässigt. Vad kostar den tillfälliga lösningen och vad kostar den "permanenta/långsiktiga" lösningen, och jämföra.

Räkna även in ålder på spisen och tänk efter ifall den behöver bytas snart, likaså VVS delar som kran, avlopp eller vad det nu må vara. Det kanske ändå är dags att röra i det snart?

Du skall inte lägga så stor vikt på vad den senare permanenta lösningen kostar, utan snarare hur stor mellanskillnaden är mellan den och den tillfälliga, för det är den summan som du får betala extra för att få det som du verkligen vill ha det i slutändan.

Skillnaden kanske inte är så stor och det kanske är precis lika bra att göra det riktigt rätt från början? Istället för en massa "gör om gör rätt" p.g.a misslyckade lösningar, med en slutnota på lika mycket om inte mer än den slutgiltiga lösningen, inklusive hundratals omgångar huvudvärk :D
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Jag reagerar på att du skriver "tillfällig lösning". Mitt tips är att verkligen räkna på vilken arbetsinsats som krävs för den tillfälliga lösningen och den senare "permanenta", eller "långsiktiga" lösningen, och jämföra.
....

Skillnaden kanske inte är så stor och det kanske är precis lika bra att göra det riktigt rätt från början? Istället för en massa "gör om gör rätt" p.g.a misslyckade lösningar, med en slutnota på lika mycket om inte mer än den slutgiltiga lösningen, inklusive hundratals omgångar huvudvärk :D
Det där ju alltid en balansgång. Just nu finns inga pengar att byta ut hela bänkskivan (det är mycket som är högre prioriterat än att byta en skiva för utseendets skull), inklusive spis och diskbänk som också skall bytas, så det är att antingen hitta en billig lösning som håller 2-3 år eller leva med det som det är. Med billig lösning menar jag då förstås en lösning där mellanskillnaden till en permanent lösning är stor.

Min fundering är ju just om det finns någonting liknande spackel eller för att gjuta som man helt enkelt kan täcka kaklet med, och som i så fall inte är svindyrt. Att lägga massor av tid på en tillfällig lösning är naturligvis inte smart, inte heller att lägga massor av pengar, men det vore fint om man kunde göra en uppfräschning för ett par tusen, till skillnad från den stora renoveringen på 10 000 + om några år.
 
Epoxi borde fungera utmärkt, eller 2k PU färg. Spackla igen skarvarna och måla?
 
Kolla på a46 som är ett vattentåligt spackel, en färgaffär bör kunna hjälpa dig med en lack eller liknande
 
En skiva eller två i ek eller liknande lär inte kosta skjortan. Om ni har råd att köpa lgh/hus utomlands lär ni ha råd med några tusen till...
 
Martin_B
Hehe, den tanken har slagit mig också :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.