Jo, så här ligger det till. Jag kollar på ett typiskt 50-talshus med hel källare i betong och med det obligatoriska garaget i ett hörn av källaren. Garaget är förstås ganska litet för en man med stora planer :) Min fantasi är att utöka detta garagerum genom att slakta ena längsgående väggen och helt sonika flytta den en bit eller ännu hellre göra halva källaren till garage / mancave som det kallas nuförtiden. Behöver utrymme helt enkelt. Är det ens tänkbart ur konstruktionsynpunkt eller ett jätteföretag med förstärkningsbalkar?
 
Planritning över en källare med markerad röd-orange bärande vägg mellan garage och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, ungefär så här ser det ut.
Det är den röd-orange väggen som jag tänkte att man kunde "slå ut" och då är funderingen hur man ersätter den på nåt smart sätt eftersom den antagligen har en bärande funktion. Kom med förslag! Helst skulle en stor del av källaren vara garage, eller vad man vil kalla den - hobbylokal. Överbyggnaden är i trä som det gjordes på den tiden. Betongen i tak och väggar ser riktigt kraftig ut så den som byggde måste haft gott om tid och resurser!
 
Härliga möjligheter! Du är en typisk aspirant på min kommande tidning "Källare och Pannrum".
Jag skulle tippa att väggen är bärande eftersom annars skulle spännviden på betongtakat vara betydligt längre och skulle kräva mycket kraftigare armering.
Du kanske kan ersätta den med en kraftig balk (som tar på höjden) eller en rad pelare så du kan röra dig fritt emellan.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Först måste du ta reda på vilket material väggen är byggd av. Är det en armerad betongvägg kan du glömma hela projektet för då är antagligen väggens och valvets armeringar förbundna. Består väggen däremot av murad betonghålsten, vilket jag tror var vanligast på 50-talet, kan du ersätta väggen med en balk, lämpligen av stål för att få ner konstruktionshöjden. En sådan balk kan vila på en stålpelare i vardera änden. Jag utgår från att spännvidden på balken blir högst 5 meter. Du måste anlita en konstruktörsfirma som räknar på dimensionerna på stålet och som kontrollerar att grunden under pelarna (antagligen en armerad betongsula) tål de punktlaster som uppkommer.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Tack för kloka ord. Det kan stämma bra att det är betonghålsten, och att hela källaren är byggd med detta förutom valvet / taket då. Mitt vanliga bondförnuft säger väl att den väggen antagligen är väldigt bärande med tanke på den stora öppningen för garageporten. Jag gjorde en liten skiss på hur jag fantiserade om hur det skulle kunna göras.

3D-skiss av källare med betongväggar, trappa, möbler och figuriner som representerar människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.