Hej,

Jag är ny på detta forum, men har letat mig hit efter att ha stött på patrull med en renovering vi genomfört.

2010 bestämde vi oss för att helrenovera vårt badrum på övre plan. Vi satsade en hel del på dyrt och fint material på allt från klinkers till tvättställsskåp.
Vi fick kontakt med vad det verkade en seriös och påläst hantverkare, och kontrakt skrevs (Hantverkarformuläret). Sedan började problemen...

Efter diverse dispyter om allt från att hantverkaren inte alls var på plats de tider han sagt att han var det (många dagar som var helt fel), och att klinker var så dåligt lagt att man nästan snubblade på dem var det till slut färdigt. Fem veckor tog det, en vecka var utlovat.

Trötta och nedstämda hoppades vi att vi aldrig skulle behöva se karln igen. Vi hade fel.

Det första tillfället var när Skatteverket konstaterade att vi inte skulle få något ROT-avdrag, eftersom hantverkaren saknade F-skattsedel. Denna hade han tydligen blivit av med ett par veckor innan han påbörjade arbetet hemma hos oss. Kontraktet säger dock annorlunda. Lyckligtvis hade vi inte betalat mer än de 50% som ROT medgav på den tiden, och han har inte återkrävt resterande belopp...

Nu i höstas upptäckte vi att det läckte från taket i våningen under. Vi tog kontakt med vårt försäkringsbolag, och efter diverse expertbesiktningar konstaterades att det var från golvbrunnen/duschen i badrummet ovanför. När hantverkaren hade bytt golvbrunn hade han monterat två nipplar i varandra. Nippel får ju endast monteras enskilt direkt i rör av plast eller gjutjärn då risk för isärglidning föreligger, vilket är precis vad som skett.

Summa så långt: Vår försäkring täcker inte skadan då arbetet inte var fackmannamässigt utfört.
Rådet från försäkringsbolaget var att skriva ett brev till företaget.

Efter lite googlande har vi hittat att företagets hemsida finns kvar, men att bolaget i sig inte är aktivt.
Brev skickades för en månad sedan, bilagerat med bilder på skadan och ett utdrag från vårt försäkringsbolags experter. Problemet är nu att trots att jag skickade ett rek-brev så har han inte hämtat ut det. Påminnelser har gått ut från Posten, men inget händer. Vi är 9 personer i hushållet som nu är hänvisade till en gästtoalett och en duschkabin i källaren. Vi börjar bli lite desperata.

Finns det några bra tips här på forumet hur vi skall gå vidare med detta?

Med vänlig hälsning

P&P
 
  • Gilla
kapi
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet! Trist att din första post ska handla om något så tråkigt.

Tyvärr låter det på din beskrivning som att det inte finns så mycket att hämta hos företagaren som gjort jobbet hos er. den enda vägen jag ser är om vederbörande nu inte hade F-skatt. Då är frågan om det är möjligt att betrakta utföraren som privatperson och stämma honom direkt. Troligen går det inte om ni har skrivit kontrakt med företaget (ett AB får man gissa). Då kan ni visserligen stämma bolaget för kontraktsbrott osv men ni kommer aldrig få ut några pengar. Om bolaget istället är en enskild firma eller ett HB så är inte ägaren (=hantverkaren, ett antagande igen) skyddad på samma sätt som med ett AB utan är betalningsskyldig för alla fordringar mot firman.

Mitt råd blir nog att försöka åtgärda felet så fort som möjligt. Eftersom det är ett badrum på övervåningen kanske det är åtkomligt nerifrån för byte till korrekta rör. Då slipper ni riva upp tätskiktet som jag hoppas finns där (har ni kontrollerat under ombyggnaden?). Hantverkaren ska få möjlighet att rätta fel men troligen kommer det aldrig inträffa med denna så ni kan lika gärna försöka fixa det själva, för egna pengar.

Ta parallellt med detta kontakt med en jurist för att få en bedömning om det är meningsfullt att gå vidare med en stämning mot hantverkaren. Man kan få en timme gratis rådgivning via villaägarnas riksförbund om man är med där, det borde räcka för att ta reda på om man ska gå vidare. Det är inte säkert att det ger så mycket heller men man kan i alla fall fråga.

Beklagar läget....
 
J
Huruvida man kan få någon ersättning från hantverkan låter jag vara osäkert, det torde väl bli svårt med aveseende på att han verkar oseriös, men jag funderade på skadan. Har det bara läckt från själva rören utanför tätskiktet, och det finns en våning under, så bör man väl kunna åtgärda detta underifrån, och på så sätt rädda badrummet? Då blir väl inte heller själva kostnaderna så höga? Lite mer information om skador och åtkomlighet tror jag ökar chanserna att ge dig bra råd också.
edit, tvåa med sekunder från Tommib, men åtminstone hade vi samma råd :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kollage med bilder av byggnipplar, företagsinformation, och en skadad röranslutning i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej igen! Med tanke på den snabba responsen verkar jag hittat ett bra forum :)

Tack för svaren hittills, jag har bifogat ett par bilder som jag hoppas kan ge en utförligare beskrivning av skadan:
A. De sorters nipplar som använts och varför vårt försäkringsbolag inte anser sig kunna täcka skadan.
B. Bolaget är som Ni kan se passivt och avregistrerat för F-skatt och Moms. Hantverkaren påbörjade bygget hemma hos oss 2010-11-22. Enskild firma.
C. Närbild på de nipplar som glidit isär och orsakat skadan.
D. Utpanorerad bild av taket i våningen under (bastu) där skadan upptäcktes genom att det rann
avloppsvatten genom bastutaket. Lutning från toalett och handfat gjorde givetvis att även
denna "skit" passerade ner i våningen under.

Anmärkningsvärt är att det är ett hål i betongplattan. Troligtvis har detta uppkommit då hantverkaren bilat upp golvet i badrummet för att få plats med en ny golvbrunn. Detta kände vi inte till innan, och det var inget han valde att berätta för oss...

Enligt försäkringsbolaget och av dem anlitade firmor (vi har haft två olika på plats) så kan man inte åtgärda skadan underifrån utan måste bryta upp golvet. Bryter man upp golvet måste man tydligen göra om hela badrummet (!) inklusive väggar, vilket för en lekman givetvis verkar helt vansinnigt, men jag kan ju bara lita på vad sakkunniga säger.
 
J
Att man bilar genom golvet/taket tror jag i sig inte är så anmärkningsvärt, eftersom man ofta inte har marginaler på mer än några cm, och kanske bara putsens tjocklek kvar.

Nu får jag säkert däng för en galen ide...Kan man inte tänka sig en fullösning som håller några år tills man vill ta en större kostnad för egna pengar? Med lite ytterst små duttar fogskum eller liknande där det glidit isär? Det har ju hållt i sex år som det är. Finns det inget att förlora, och alternativet är att riva upp allt (vilket låter vansinnigt men tydligen är krav från FB för att vara säker på att det är tätt). Om det bara är en bastu under kan man ju prova sig fram lite tills man är säker på att det inte läcker. Åtminstone hinner man då spara undan pengar till en renovering av hela badrummet...
 
den som monterat det där måste ju ha varit blind...........
 
tommib
Med en enskild firma så är hantverkaren personligt ansvarig för firmans skulder, så en tänkbar väg är att ställa ett garantikrav mot firman. Tyvärr måste man ge hantverkaren möjlighet att själv fixa felet innan man kan kräva ersättning för kostnader. Finns det något att hämta hos hantverkaren? Om vederbörande inte är rik så är det troligt att ni även om ni vinner en eventuell rättsprocess inte får något.

Prata med en jurist.

Apråpå lagning så är det lite vanskligt att bila nerifrån. Risken är att man skadar tätskiktet och då är man definitivt rökt. Jag tycker inte heller att det är särskilt konstigt att hantverkaren bilat hål genom valvet, det får man nästan räkna med. Däremot kunde man ju nämnt det. Se det från den ljusa sidan, om han inte hade gjort det hade skadan kunnat ta ännu längre tid att upptäcka och bli ännu värre.
Att bara riva upp golvet funkar inte med foliebaserade tätskikt. Det vanliga är nämligen att skiktet som ansluter från väggen ska ligga över uppviket från golvet för att vatten inte ska kunna rinna ner "bakom/under". Detta går av naturliga skäl endast att åstadkomma om väggens skikt monteras efter golvets.
 
Om den s.k hantverkaren inte vill ställa upp och rätta till helt eller delvis så tycker jag ni ska stämma honom, låt honom inte komma undan utan lägg några kronor på en jurist (kolla med försäkringsbolaget om ni får hjälp där). Förmodligen kommer det inte ge något eller väldigt lite men en sån klåpare ska inte komma undan.
 
Låter klockrent som en sol-och-vårare i byggbranschen.
Skulle förvåna storligen om det finns ett öre att hämta där.
Är förmodligen också registrerad hos kronofogden.

Vet inte om man som privatperson kan få ut ekonomiska uppgifter typ som UC inför en kreditprövning?
 
Det är väl bara att bila lite till i taket och dra nya rör från undersidan? Då slipper man göra om badrummet?
 
Eftersom du har personnr så ringer du kronofogden och ber att denne kollar upp han så ser dom direkt om det finns skulder, antingen obetalda eller på väg in.
Har jag gjort flera gånger och man går alltid svar offentlighetsprincipen på gott och ont
 
Ser lite dåligt då jag är på mobilen men jag skulle ta en mindre bilmaskin och köra upp hålet, är ett jäkla skitgöra men helt klart värt det.
En vinkelslip med diamantklinga så kan man såga spår först, man vet nog rätt bra var tätskiktet är så det är bara att frilägga, skulle man skada folien (om det är det) så måste man ju kunna ful laga det underifrån

Skulle tro att man fixar det där på max 2 dar
 
Om du vet vilken tillverkare av tätskiktet som ligger på golvet kan du kolla deras regler gällande lappning/lagning av tex byte av golvbrunnen i våtzon 1, ev kan det gå att laga/renovera delar av golvet. Tror aldrig på ett försäkringsbolag innan du dubbel/trippelkollar allt själv.
 
Det är ett elände att få bort plattor och med tanke på att det är massivt golv så är det möjligt att det är rollat då går det inte
 
Om du vågar ta hem den där liraren igen kan du ju erbjuda honom att komma en helg och fixa det underifrån. Fast det kanske känns tryggare med en skicklig rörmokare som får bila fram röret försiktigt och åtgärda.

Det kanske går att ultra-fullaga det där genom att gjuta runt nipplarna med gummispackel också? Bara man håller bra koll på det så kan det funka. Eller relina röret en meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.