13th Marine skrev:
R_Strandberg: Lämna gärna exempel på andra system med gratis programvara =)
Har gjort det i ett antal trådar om egentligen samma sak men kör till (y)
Niko Home Control
ABB Free@Home
Hager Easy

Dessa system är framtagna för hemmamarknad mot för KNX, Carlo Gavazzi osv som är designat för offentliga miljöer och sen försökt trycka in produkterna i hemma-miljö.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
I det stora hela tror jag att kunder med ovan nämnda system har mycket fler "smarta" funktioner i sina hem mot för dem som har KNX som i stort sätt bara ersatt traditionell till/från/dim samt lagt dit några scenarion.

Det finns självklart undantag för de teknikfrälsta. Även där tror jag de som utnyttjat Raspberry PI och någon open-source programvara fått ut mer.
 
R_Strandberg skrev:
Har gjort det i ett antal trådar om egentligen samma sak men kör till (y)
Niko Home Control
ABB Free@Home
Hager Easy

Dessa system är framtagna för hemmamarknad mot för KNX, Carlo Gavazzi osv som är designat för offentliga miljöer och sen försökt trycka in produkterna i hemma-miljö.
Gratis? Iaf Hager Easy måste du ha ett programmerings interface till och det är inte gratis. Vet inte hur det är med de andra.
 
  • Gilla
Fippe c
  • Laddar…
K
R_Strandberg skrev:
Har gjort det i ett antal trådar om egentligen samma sak men kör till (y)
Niko Home Control
ABB Free@Home
Hager Easy

Dessa system är framtagna för hemmamarknad mot för KNX, Carlo Gavazzi osv som är designat för offentliga miljöer och sen försökt trycka in produkterna i hemma-miljö.
Det tråkiga med dom systemen är dagen tillverkaren lägger ner programmet, typ som IHC om jag inte minns fel.
Då sitter man därmed en anläggning som kostade en slant men där man inte längre hittar reservdelar och får då investera i nytt.

Fördelen Hager har mot free @ home, är möjligheten till KNX om man vill, man är mao inte låst till ett tillverkarspecifikt protokoll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Som jag skrivit & frågat på annat ställe (#31)

Befintliga system känns inte ett dugg smarta!!
Det första som jag tycker att man borde kunna spara in på är alla trådade strömbrytare, i ett smart system så hade man inte behövt dra rör, sladd & sätta in alla strömbrytare till lampor.
I ett smart system så hade man satt upp trådlösa strömbrytare (kanske med piezo-element i för strömförsörjning) som pratade via Wifi eller annat direkt med lamputtagen.

Att man sedan naturligtvis också kan fjärrmanövrera allt via lämplig övervaknings / styr-programvara är självklart.
 
Hager Easy kräver ett programmeringsgränssnitt men det behöver KNX också på sätt och vis. Huvudsaken är att programvaran som uppdateras med jämna mellanrum är gratis.

Angående fabrikatbundet system så läggs de sällan ner från etablerade tillverkare som Niko, ABB och Hager i dessa fall. Självklart finns det både fördelar och nackdelar med allt. Största fördelen är att tillverkaren kan ta 100% support då de har koll på sina grejor, mjukvaru-uppdateringar av produkterna släpps oftast gratis med jämna mellanrum till programmeringsprogramvaran och dimmeraktorer kan anpassas för nya LED-ljuskällor efterhand.

ABB Free@Home är relativt nytt men i dagsläget går det inte att säga något om livslängd.
Hager Easy är också relativt nytt men de produkterna går även att driftsätta med ETS.
Niko Home Control är 6-8år gammalt (Lite osäker). Niko gjorde NikoBUS på 90-talet och det är kompatibelt med Niko Home Control idag. Det kan jämföras med att KNX-projekt som är gjorda med ETS1-2 kan programmeras med ETS5.5 idag.

IHC har länge varit en slagpåse från KNX-frälsta. Grejen med IHC är att det är uppbyggt som ett PLC med ingångar och utgångar per aktor. Om man behöver utöka med en aktor från dagens IHC (Elko LS) är det bara att montera den bredvid och använda ingångarna eller utgångar från det gamla systemet för integration. Jag har själv gjort det på ett antal ställen.

Produkterna som användes för KNX-anläggningar som gjordes med ETS1-2 behövs även dem oftast bytas ut för att matcha dagens belysningssystem vid förändringar.
 
lat skrev:
Som jag skrivit & frågat på annat ställe (#31)

Befintliga system känns inte ett dugg smarta!!
Det första som jag tycker att man borde kunna spara in på är alla trådade strömbrytare, i ett smart system så hade man inte behövt dra rör, sladd & sätta in alla strömbrytare till lampor.
I ett smart system så hade man satt upp trådlösa strömbrytare (kanske med piezo-element i för strömförsörjning) som pratade via Wifi eller annat direkt med lamputtagen.

Att man sedan naturligtvis också kan fjärrmanövrera allt via lämplig övervaknings / styr-programvara är självklart.
Självklart skulle ett trådlöst system vara idealt men jag tror vi får vänta 5-15år innan det kommer ett driftsäkert och batterilöst system. I dagsläget går det inte jämföra ett trådat system mot ett trådlöst vad gäller pålitlighet.
 
Jag ser en risk i trådlösa system att allt går mot trådlöst och jag vill inte vara omgiven av mer radiovågor än nödvändigt. Dessutom vill jag att de trådlösa saker jag har skall ha så fritt utrymme i etern som möjligt så de inte behöver köra med extra bred eller stark signal för att fungera bra.

Det kanske bara är felaktig noja men jag inbillar mig att det blir trängre om utrymmet radio hela tiden. Trådad signal tycker jag känns mycket säkrare på många sätt.
 
Robert-san01 skrev:
Jag ser en risk i trådlösa system att allt går mot trådlöst och jag vill inte vara omgiven av mer radiovågor än nödvändigt. Dessutom vill jag att de trådlösa saker jag har skall ha så fritt utrymme i etern som möjligt så de inte behöver köra med extra bred eller stark signal för att fungera bra.

Det kanske bara är felaktig noja men jag inbillar mig att det blir trängre om utrymmet radio hela tiden. Trådad signal tycker jag känns mycket säkrare på många sätt.
Absolut finns det risker med trådlöst.
Jag hoppas och tror att det kommer komma nya tekniker som har anpassningsbar och lägre utsignal som istället nyttjar varandra för att förmedla signalen. I princip som Z-wave/Bluetooth MESH-nätverk förutom att det sällan funkar.

Jag har sökt ett trådlöst headset till mobilen i 6år utan att lyckats hitta ett där kommunikationen fungerar.
De headset med Bluetooth har alla haft samma fel, de tappar ord när man pratar och ibland kopplar de ifrån helt. Rekommendationerna från support är som vanligt: börja med att stänga av ditt WiFi, har du LED-lampor hemma? osv. Det är tyvärr den trådlösa tekniken vi rekommenderas att sätta in i våra hem enligt branschtidningarna idagsläget.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har precis blivit färdig med mitt villabygge och knx installation i detta. Det var en 250kvm stor arkitektritad villa med ovanligt mycket speciallösningar både för belysning och el.
Eftersom jag är ingenjör och älskar prylar och styrning så kastade jag mig in i elprojekteringen och knx programmeringen med stor nyfikenhet och glädje.

Det som var mest intressant för mig var två saker:
1 att jag är extremt petig med utseende och detaljer. Med knxen kunde jag hålla antalet knappar till ett absolut minimum och i tillägg välja knappar som jag gillar utseendet på.
2 Fullständig frihet att hitta på nya automationsfunktioner, ändra existerande funktioner, tex en knapp skal inte längre styra en lampa utan istället starta ett scenarie eller sätta på musiken eller precis vad som helst)
I tillägg kan jag nämna att jag kollade på bla z-vawe som för mig helt oaktuellt, plast prylar på trådlöst nej tack. Utan att veta antar jag dock att jag hade uppnått samma funktionalitet med detta.

Omfattningen av min anläggning är följande:
Styrning av golvvärme och FTX ventilation (inga fula rumsregulatorer, temperaturinställningarna styr du från en app)
Belysning scenarier, släck allt städa osv såsom beskrivet i tidigare inlägg.
Hifi (interface med sonos, sätt på stäng av musik via knappar, hejdå stänger av osv)
IO till larm (larmet ställer ner ventilation/temp, etc, skalskydd aktiveras med knapp vid sängen osv)
Styrning av gardiner, markiser, garageport, projektorduk
In och utpasseringsstyrning i samarbete med larm

För mig var inte kostnaden avgörande, men det är så klart en väldigt viktig faktor för många så därför skal jag försöka göra en liten uppskattning av vad skillnaden i kostnad för mitt system hade varit med eller utan knx.

Knappar:
Jag köpte ca 15 vanliga brytknappar med puckar bakom såsom beskrivet ovan. Kostnaden för puckarna ca 7500kr knapparna som sagt helt vanliga. Dock hade det inte varit möjligt att styra på ett vettigt sätt med vanliga knappar utan då hade jag nog behövt 20-25 stycken istället. Det hade medfört extrakostnad för själva knapparna och kabeldragningen till dessa. Knappar plus kabel hade nog blivit ca 7500kr det också. Så +/-0

Kabeldragning:
Alla knappar och styrning går på en knx-kabel som dras som en bussslinga.
Sen måste det dras ut en kabel till varje dimmer- eller aktorstyrd lampa. I mitt fal körde vi det mesta av belysningen på dali, men ett tiotal lampor på vanlig tråd.
Om man istället skulle tråda upp alla lampor lokalt till knapp/dimmer hade det blivit betydligt färre kablar till centralen men mer rör lokalt i rummen och mer kopplande där.
Jag uppskattar de extra kablarna in till centralen ca 15tkr. Motsvarande extraarbete med lokal uppkoppling i varje rum och koppling av de extra 10-15 knapparna ca10tkr. Så +5tkr.

Central:
Själva centralen kostade färdigkopplad med alla knx komponenter och allt plintat 25tkr. En mer vanlig central gissar jag hade landat på 10 med en dags kopplande. I tillägg kom då en extrakostnad för att koppla upp alla dessa trådar vilket tog elektrikern ett par dagar. Så låt säga en diff på ca +20tkr.

KNX centralkomponenter
Dessa köpte jag själv. Inkl en eibport (en dator som ligger på knx systemet och ger dig interface mot en app på mobilen etc), kostade dessa mig ca 30tkr. Detta är en direkt extrakostnad.

KNX programmering
Detta gjorde jag själv eftersom jag tyckte det var så kul. Eftersom jag var nybörjare tog det längre tid än nödvändigt både med programmering och uppstart. Så jag fick ta hjälp av en expert som hjälpte mig med att få löst de värsta problemen vid uppstarten. Fördelen med att göra det själv är att jag därmed har full koll på vad som behöver göras i framtiden själv och kan göra det gratis.
Jag kom över en ETS licens för 5tkr, spenderade ca 40h själv på programmeringen och ytterligare 40h efteråt på att få allt till att funka perfekt och i tillägg betalade experten ca 5tkr för hjälpen.
Jag gissar att om jag tagit in ett proffs från början hade han gjort motsvarande programmering och uppstart på runt 40h. Dvs ca +30tkr.

Summa: Extrakostnad jmf med en vanlig installation ca 83tkr.
Eftersom det kanske låter mycket i vissas ögon och att få det i relation till installationen så kan jag säga att vår elinstallation inkl belysning gick på runt 600tkr.

I efterhand av installationen kan jag ju göra vissa konstateranden på vad som var bra och dåligt.
Hade jag gjort om det hade jag definitivt kört knx, flexibiliteten nu med att ändra på scenarier programera nya funktioner etc är fantastisk.
Att ha minimalt med knappar höjer husets intryck mycket, knapparna vi valde som kostade en del exta är super bra men kanske skulle jag velat ha någon knapp till.
Styrningen av ventilation är superbra.
Rörelsesensorer i badrum etc är superbra. Knapparna som jag lade in just in case man skulle bli irriterad på rörelsesensorernas funktionalitet var helt onödiga.
Då vi har mycket lampor, vanliga, ledlister, downlights etc, är scenarierna fantastiska. justera nivåerna på mobilen, håll inne scenarieknappen för att memorera så ligger det där till nästa gång.
Styrning av utebelysning intelligent är jättebra.
Avstängning av eluttag när man går hemifrån har jag deaktiverat, det kändes jättebra i teorin men i praktiken är det bara irriterande. Klart som fan att man satt något på laddning när man är borta också kommer man hem så är den fortfarande tom osv.
I efterhand har jag flyttat några lampor som jag tänkte att jag inte behövde dimma till just dimmer. Eftersom allt är plintat i centralen tog det ett par minuters kopplande och en liten stunds programmerande. (höll nere antalet dimmers av ekonomiska skäl, har köpt fler dimmeraktorer nu efteråt och satt in).

Jag förstår att vårt projekt var ganska annorlunda i omfattning jämfört med er men hoppas att det ändå kan ge en förståelse för er och andra som går i samma tankar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
Hej.

Kan bara säga att efter ha konsulterat med många olika elfirmor och vänner samt att jag på heltid jobbar med Automation dock mot industri och inte KNX. så finns det inget på marknaden som matchar KNX på flexibilitet, prestanda, felsäkerhet och framåtkompatibilitet.
Men om priset är det enda viktiga i din installation så välj inte KNX.
Men vill du även att det skall fungera och vara utbyggbart och inte vara beroende av ett fabrikats produkter så använd KNX.
Ett tips. Se till att ta med värmestyrningen när du bygger så sparar du säkert 15.000kr, varför?
Jag installerade knappsatser från MDT med tempgivare, snygga gjorda i glas Kolla på MDT.de. Detta värde plockar jag in till värmestyrningen från samma företag. Den enheten kostade för 8 kanaler (8 motorer till golvvärme) 1800kr. Jämför det med vad en styrning kostar från Upnor plus termostater. Detta gör att jag slipper ha hela väggarna fulla med knappar plus termostater. Nu ser det snyggt och prydligt ut och jag sparade massvis med pengar. Jag kompletterade mitt bygge med en master från Loxone. Denna enhet styr även via KNX och du får styrningen via telefonen. Har väl ca 50 styrda uttag, dimmers, värme, poolstyrning, dörrar, automatbevattning, larm och lite annat smått och gott. Men detta är bara min åsikt.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Tagg skrev:
Hej.

...flexibilitet, prestanda, felsäkerhet och framåtkompatibilitet.
...
Men vill du även att det skall fungera och vara utbyggbart och inte vara beroende av ett fabrikats produkter så använd KNX.
Ett tips. Se till att ta med värmestyrningen när du bygger så sparar du säkert 15.000kr, varför?
Jag installerade knappsatser från MDT med tempgivare, snygga gjorda i glas Kolla på MDT.de. Detta värde plockar jag in till värmestyrningen från samma företag. Den enheten kostade för 8 kanaler (8 motorer till golvvärme) 1800kr. Jämför det med vad en styrning kostar från Upnor plus termostater. Detta gör att jag slipper ha hela väggarna fulla med knappar plus termostater. Nu ser det snyggt och prydligt ut och jag sparade massvis med pengar. Jag kompletterade mitt bygge med en master från Loxone. Denna enhet styr även via KNX och du får styrningen via telefonen. Har väl ca 50 styrda uttag, dimmers, värme, poolstyrning, dörrar, automatbevattning, larm och lite annat smått och gott. Men detta är bara min åsikt.
Det där rådet angående värme tycker jag är väl värt att lyfta fram.

Jag monterade in en kanalfläkt som evakuerar luft från två badrum. Jag låter min eibPort (central styrenhet) sköta styrningen av denna fläkt baserat på hur badrummen för stunden används (mäter rel. fuktighet samt närvaro)
Finessen är att jag kunde välja en tyst, effektiv och billig standardfläkt som styrs steglöst med 0-10V vilket KNX-anläggningen fixar med en analogaktor.

Ekonomiskt är det mycket effektivt att göra en dylik installation jämfört med två styrda fläktar med begränsade möjligheter.


En komplett enhet för att mäta pH och redox (för att dosera syra och klor) till en pool kostar runt 3500 kr. För automatisk dosering, vilket KNX-enheten beräknar och styr, tillkommer två slangpumpar.
För er som håller på med pool - jämför vad motsvarande fristående system betingar för pris...


Poängen jag försöker göra är (likt exemplet med värmestyrningen) att många kompletterande installationer i huset blir betydligt billigare och bättre i och med de möjligheter till styrning man har med ett KNX-system.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fippe c och 1 till
  • Laddar…
Man bara instämma. Körde själv på MDTs värmeaktorer, kostar en tredjedel av motsvarande standard LK eller liknande och styrningen fungerar super. Vi installerade termometrar i betonggolven som vi drog till analoga 4 ingångspuckar till knxen. Regleringen finns inbyggd i aktorerna och fungerar jättebra.

Ventilationen i badrummen går automatiskt på högre varv vid längre närvaro i badrummen.
Slår man på köksfläkten går FTX frånluften ned.

Fruktansvärt irriterande att jag inte hört talas om den där knx-pool-doserings-apparaten tidigare....har köpt just den dyra versionen.

Massa små enkla billiga lösningar som är super om man orkar engagera sig och programmera dem.

Men, det bygger ju på att man har intresse, kunskap att genomföra småprojektet, de flesta orkar ju inte det.
 
Redigerat:
jbr skrev:
Det där rådet angående värme tycker jag är väl värt att lyfta fram.

Jag monterade in en kanalfläkt som evakuerar luft från två badrum. Jag låter min eibPort (central styrenhet) sköta styrningen av denna fläkt baserat på hur badrummen för stunden används (mäter rel. fuktighet samt närvaro)
Finessen är att jag kunde välja en tyst, effektiv och billig standardfläkt som styrs steglöst med 0-10V vilket KNX-anläggningen fixar med en analogaktor.

Ekonomiskt är det mycket effektivt att göra en dylik installation jämfört med två styrda fläktar med begränsade möjligheter.


En komplett enhet för att mäta pH och redox (för att dosera syra och klor) till en pool kostar runt 3500 kr. För automatisk dosering, vilket KNX-enheten beräknar och styr, tillkommer två slangpumpar.
För er som håller på med pool - jämför vad motsvarande fristående system betingar för pris...


Poängen jag försöker göra är (likt exemplet med värmestyrningen) att många kompletterande installationer i huset blir betydligt billigare och bättre i och med de möjligheter till styrning man har med ett KNX-system.

JBR
Det här med poolstyrningen är fantastiskt, vad har du köpt för typ av slangpumpar och hur ser din uppkoppling upp för poolstyrningen? Har både en pool och spa som skall automatiseras med detta :)
 
wittsjo skrev:
...
Fruktansvärt irriterande att jag inte hört talas om den där knx-pool-doserings-apparaten tidigare....har köpt just den dyra versionen.
...
Ja det är ju lite synd.
Just den där omnämns aldrig någonstans underligt nog, jag sprang på den av en ren tillfällighet när jag surfade runt efter helt andra typer av sensorer.


Tagg skrev:
JBR
Det här med poolstyrningen är fantastiskt, vad har du köpt för typ av slangpumpar och hur ser din uppkoppling upp för poolstyrningen? Har både en pool och spa som skall automatiseras med detta :)
Sök efter Schlauchpumpe på tyska ebay eller efter peristaltic pump på engelska ebay så hittar man både det ena och det andra.
Det är inga enorma krav på pumpen (kolla specifikation på t.ex. Pahléns pump som referens) utan kanske mer en fråga om hur och var den ska monteras vilket avgör kapsling osv. Även om det är slangen som utsätts för kemikalierna skadar det säkert inte att välja en pump som är avsedd för just kemikalier.

Finns givetvis mycket i Asien och USA också men kan vara enklare att hålla sig inom EU och till 230V.



KNX-enheten sköter mätning och beräknar dosering, allt parametersätts i ETS, så det behövs inget mer utöver avtappning av vatten för mätning samt lämplig injektor/munstycke för anslutning av slang till poolens cirkulation.
Jag har testat med ett litet provisorium men ska se om jag kan hitta någon lämplig typ av injektor innan poolsäsongen är här.
Ladda ner installations- och bruksanvisningar till färdiga sådana här system så får man bra tips om olika varianter på installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.