BigR skrev:
Cylinda, Bosch? Vad är det för modeller du jämför?
Cylinda DM72, från hösten 2006.

Bosch SMP69M15SK, från december 2016.
 
A
jarlh skrev:
Klippas till? Med plåtsax då eller?

Hur som helst så köpte vi till montering, mest för att få nya maskinen hemkörd och gamla maskinen bortkörd.

Jag pratade med butiken i torsdags. De skulle skicka en tekniker och fixa det i fredags. Jag jobbade hemifrån hela dagen, men han dök aldrig upp.
AHA det är ingen Bosch det är väl en Cylinda då? för då följer det med olika höga socklar i metall, det gäller att använda rätt...
 
Diskmaskiner är ack så konservativa de ser likadana ut som när de först kom.....

1. varför har ingen tillverkare löst problemet med roterande armar som fastnar på disken???
3. varför har tillverkarna inte tagit fram trefasmaskiner??
4. varför har vi inte autodosering av diskmedel o sköljmedel??
5. varför har vi inte dubbla masiner ...o struntar i överskåp??
6. varför har vi inte IoT kopplade maskiner med belöning för miljöbeteende?
7. varför räknar vi inte antalet diskar/år som en maskin måste prestera?
 
nikasp
Jag har också en Bosch Supersilence-nånting från 2014 men kör inte ECO-program utan bara de varmare programmen när det körs feta grejer för att undvika stopp i avloppet på längre sikt.

JohanLun skrev:
Intressant jämförelse. Har gett bort en fullt fungerande whirlpool, som jag köpte 2001 el. 2002 (tror jag) på att den var den tystaste av maskinerna i lägsta prissegmentet och hade aquastop. Det var det enda jag gick på. Den har tuffat på sen dess med enda fel att nivåbrytaren fastnat (vi har inte regelbundet gjort rent den och bara kört eco-programmet) - när detta var fixat funkade den lika bra igen. Köpte en supersilence 40dB bosch med TFT display, Har inte testat den än. Hoppas på att den ska funka bra. Tyvärr (för tillförlitligheten) innehåller väl alla maskiner idag en processor.

Nya energikrav kombinerat med optimerad produktutveckling och mer elektronik tror jag gör att moderna vitvaror inte har en chans att bli lika tysta,"effektiva" (funktionsmässigt, inte miljö/energimässigt) och långlivade som äldre vitvaror.
 
electroluxaren skrev:
AHA det är ingen Bosch det är väl en Cylinda då? för då följer det med olika höga socklar i metall, det gäller att använda rätt...
Cylindan passade perfekt från första början, för 10 år sedan!

Men nya Boschen fick fel sockel. Den monterades med den högre, fast det borde varit den lägre. Slarvig montör. Han ska dock komma i morgon och byta till den lägre.
 
byggarätt skrev:
Diskmaskiner är ack så konservativa de ser likadana ut som när de först kom.....


4. varför har vi inte autodosering av diskmedel o sköljmedel??
Det finns sedan länge proffs-maskiner som man laddar med en dunk diskmedel i taget.
 
Jag har en 10 år gammal Cylinda som har ett 30 minuters expressprogram. Disken blir nog ren och torr snabbt. Underbar maskin som tyvärr börjar dras med en hel del felkoder
 
jarlh skrev:
Men nya Boschen fick fel sockel. Den monterades med den högre, fast det borde varit den lägre. Slarvig montör. Han ska dock komma i morgon och byta till den lägre.
Igår fick vi den lägre sockeln monterat, så nu kan vi öppna och stänga luckan utan att den tar i.

Högre sockeln var skrot och att montören tog den med sig.

Senare konstaterade vi att våra planer på att renovera köket relativt snart garanterat kommer innebära lite högre bänkar. Då skulle vi gärna haft kvar den högre sockeln (hel sådan)...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.