Orginalparketten i ett 50 år gammalt hus var, och är fortfarande, fantastiskt fin när vi flyttade hit för ett år sedan men börjar nu spricka lite här o var.
Funderar på vad detta kan bero på..

Vi är en barnfamilj och tidigare så bodde här två pensionärer under längre tid så självklart mer spring, ev har vi också lite högre genomsnittstemp. i huset.
Jag har definitivt mer växter än de haft så förmodligen högre luftfuktighet iaf i vardagsrummet där parketten finns.
Sista grejen, i somras rev vi altantaket som fanns precis utanför vardagsrummets stora söder-fönster. Har försökt hålla persiennerna nere när solen varit som starkast men tänker att det kanske varit för tufft för golvet ändå.
Vad tror ni är största boven? Vad gör man åt sprickorna? Inga stora skador än men man börjar känna av sprickor vid skarvarna mellan träbitarna.

Hoppas på goda råd härifrån o tackar på förhand.
 
Högre temperatur innebär ju att luftfuktigheten sänks. Och växter att den höjs. Så det ger ingen entydig bild.

Det kanske är dags för en slipning och lackning?
 
Ja det är ju lite motsägelsefullt.. jobbar hela tiden på att få upp luftfuktigheten för växternas skull men har såklart inte mätt några nivåer så vet ju inte inte egentligen.
Men vad är troligast, att det är värme/torka som får golvet att spricka eller fuktig luft?
 
BirgitS
Torr luft får parketten torka och spricka. Det blir torr luft inne vintertid även om man har växter som man sprejar eller på annat sätt försöker höja luftfuktigheten. Luften blir mindre torr om man sänker temperaturen.
 
Då får vi sänka tempen lite och försöka få upp ett nytt altantak utanför så snart som möjligt till våren då. Tack för svar. :)
 
Trä rör sig med årstiderna. På vintern när luften är torr krymper trästavarna och på sommaren/hösten expanderar de.
 
Kika hur det ser ut i juli, augusti. Trä rör sig som sagt med årstiden. Inte mycket att göra åt.
 
Är den lackad eller oljad? Jag bodde i en lägenhet med gammal parkett som var oljad. Den hade börjat gå isär. När jag oljade den på nytt, och den sög MYCKET olja, så gick sprickorna igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.