Hej!

Önskar få råd och tips om detta.

Jag köpte ett hus för 4 år sedan som i dagsläget används som fritidshus. Nu vill sambon att jag skriver över halva fastigheten på henne eftersom hon anser att hon nästan köpt dit eller ökat värdet på fastigheten med halva värdet. Jag köpte huset för 95 k plus att jag la dit ett plåttak så lånet blev på 120 k.

Det som hon bidragit med är bl.a. hundgård, bytt eluttag (hennes styvfar), köpt tvättmaskiner, tapet, garderob mm. Sedan säger hon att hon skall lägga in nytt golv i huset så fort jag skriver över halva fastigheten. Plåttaket som jag köpte och la på hjälpte hennes far och bror till med så där har jag haft en del hjälp.

Vad anser Ni är rätt väg att gå för att det skall bli så rättvis "gåva" som möjligt? Skall hon ändå hjälpa till med lånet med en viss summa? Hur blir det OM det skulle skita sig mellan oss gällande bodelning?

Tacksam för tips och råd!
 
Självklart ska ni skriva över 50% av lånet om hon ska få 50% av fastigheten. Om ni är överens om att ni satsat lika mycket pengar/tid så är det rättvist. Vad är den värd och hur mycket köptes den för?
 
  • Gilla
Äventyrarn och 1 till
  • Laddar…
Är det ett stabilt, varaktigt förhållande som ni har?
Det enklaste är faktiskt att gifta sig. Kan göras både kyrkligt och borgerligt.
Resultatet blir att man delar allt, ALLT, lika.

Det går ju inte att räkna ut vem som satsat vad.
Den ene har snickrat, den andra har tagit hand om barnen.
Den ena har köpt spik, den andra har köpt mjölk och havregryn.
En har betalat tele- och TV-räkningarna, den andra sophämtning och vatten.
Det är nog inte möjligt att dela "rättvist", utan var och en bidrar efter sin förmåga.

Välkommen till Bygga Hus-forumet, Äventyrarn!
 
  • Gilla
Äventyrarn
  • Laddar…
Jo det är ett ganska stabilt förhållande men är inte i giftestankar ännu. Just nu bor vi i lght där jag betalar de mesta räkningar men där hon hjälper till när hon kan.

Jag köpte fastigheten för 100 k men la på ett plåttak för 20 k så huslånet blev på 120 k. Som sagt så anser hon att hon köpt dit diverse ting eller kommer att göra det så att det motsvarar halva summan på lånet. Men borde hon inte då stå för "satsningar" som motsvarar min lånesumma på 120 k? Först då har vi ju satsat lika mycket båda två?! Tänker jag helt galet?
 
Lättast att hon tar över halva huset mot att hon blir medlåntagare, dvs köper in sig för 60k. Sedan kan ni fundera på hur ni gör med fördelningen av investeringar (gjorde resp. kommande).
 
Inte så lätt som sagt, beror på hur påstridig sambon är. Man vill ju inte bråka för en sådan här sak i onödan. Ni får väl göra en lista på vilka saker och inköp ni gjort för att komma överens om hur stor del av lånen hon ska överta samtidigt som 50% av fastigheten. Kanske har hon inte tänkt på detta med lånen, är hon kredtvärdig hos banken?
 
Om hon betalar hälften av lånet varje månad, eller om ni har gemensam ekonomi, så är det inte mer än rätt att skriva över halva fastigheten på henne.

Är ni ännu inte där så kanske ni ska vänta med att skriva gåvobrev.

(Personligen hade jag aldrig investerat pengar eller arbete i ett hus som jag inte själv stod som ägare på.......)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.