Vet någon vad som gäller beträffande rätt att bygga fiskebod, båthus, brygga vid egen sjöstrand där man har fiskerätt. Jag har inte sökt bygglov eftersom jag först vill veta om någon annan har erfarenhet av detta?
Har jag rätt att sätta upp en fiskebod vid min egen stranden där jag har fiskerätt?
Vet någon vad som avses med fiskebyggnad enligt fiskelagen?

 
tror inte fiskebyggnad enligt fiskelagen avser sportfiskare :D Däremot i nya miljölagen gör det näst intill omöjligt att ens få fälla ett träd 100 meter från vattenlinjen. Nog enklast om du frågar kommunen eller länsstyret om råd.
 
Vi lämnade in ansökan om bygglov och det var inga problem att bygga en fiskebod och brygga eftersom det redan finns andra liknande som ligger nära vattnet. :D
 
Grattis till bygglovet, det är alltid svårt att veta hur kommunerna ställer sig till byggloven.
 
det är ett förhandsbesked men vi räknar med att det inte blir några problem.
 
Vi har nu fått bygglov utan större problem än att vi var tvungna att bevisa att vi har enskild fiskerätt enligt Fiskelagen 1993:787 14 § samt 21 § punkt 2.
Vilket innebär rätt att uppsätta fiskebyggnad för förvaring av båt och fiskeredskap.
Är det någon annan som har erfarenhet av fiskerätt?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.