Hej,

Skulle behöva en del tips angående husköpsförhandling!

Kan man pruta?
Skall man begära specad kostnad för varje del (kök, vvs, osv) ?

När säljaren drar ifrån kostnader, drar de ifrån i underkant för att tjäna en hacka?

Jag har gjort en del ändringar på deras husskiss.
www.totalelit.se/hus/hus.jpg

Någon som har byggt Duett och kan ge en del synpunkter på husets planlösning m.m.

Mvh,
Magnus
 
Hej,

Vi är också lite inne på ett Duett. Vad har du fått för pris på din ritningslösning?

Vilken garage lösning har ni tänkt bygga?
 
Din lösnings viktigaste förändring är att du bygger bort baksidans taklagda uteplats. I första anblicken verkar det som att du till lågt pris tillför huset billig boyta. Men jag har ett par invändningar.

För det första: Vore det - trots allt - inte skönt med ett uterum under tak? När ni ändå gör upphandlingen kanske ni kan ordna ett sådant på annat vis (exempelvis i anslutning till garage/carport).

För det andra: Behöver ni verkligen fyra sovrum? Då betvivlar jag att detta hus är det rätta. Myresjöhus modell "Kvartett" har ungefär samma boyta, från början planlagd med fyra somvrum.

Allrummet är trångt och svårmöblerat redan i Myresjöhus grundvariant. Om man tar bort fönstren och tillsätter ännu en dörr i detta rum kommer det att framstå som en otrivsam och sluten korridor. Det extra sovrum som du tillför planlösningen kommer att upplevas som smalt och knepigt. Jag tror mer på att slå samman baksidans sovrum med allrummet till ett enda stort rum.

Till höger om entrén finns i originalhuset en (relativt trång) gästtoa med dusch. Du har valt att flytta detta våtutrymme till ett mycket rymligare utrymme till vänster om entrén. Och här tycker jag du är på helt rätt väg. Men jag tycker inte du är ända framme vid mål. Joxet med dörrar och mellanväggar ställer till det i onödan. Det måste vara smartare att exempelvis låta sovrummet till höger om entrén gå ända fram till klädvårdsrummet! Vilket jag betvivlar är ekonomiskt försvarbart (eftersom sovrummets nuvarande vägg in mot huset är bärande).

Alltså tycker jag INTE du ska rusa iväg och skriva avtal direkt. Fundera ett par varv till. Gärna tillsammans med Myresjöhus eget arkitektkontor!
 
Tack för era svar!

>Vad har du fått för pris på din ritningslösning?  
Återkommed med besked.


>Vilken garage lösning har ni tänkt bygga?
Vi avaktar med garage tills husets prislapp är klar.


>Behöver ni verkligen fyra sovrum?
Vi är fyra idag och min sambo och jag är inte helt oäven för att bli fem i famljen. :cool:
Dagens hus är under all kritik när det gäller storlek på rum. Därav valde vi Duett och ändrade innerväggar. Det borde närmast vara brottsligt att sätta ett barn i mindre rum än 11 m2. :cool:


>Allrummet är trångt och svårmöblerat redan i Myresjöhus grundvariant.
Allrummet blir mer ett lekrum förtillfället och senare blir det mer garderobsutrymme med tanke på att jag har två flickor och en sambo som jobbar på HM.
Tanken är också att de har sin avdelning i huset och vi har vår, lite skönt när de närmar sig tonåren. :cool:


>Det måste vara smartare att exempelvis låta sovrummet till höger om entrén gå ända fram till klädvårdsrummet!

Vi vill nog ha en klädkammare till vårt sovrum, ser bättre ut än garderober.

/Magnus
 
Uppdatering med lite aktuella priser.

Duett alt 2 enligt katalogbild i träfasad på 1856500:- då ingår
skärmtak vid entre, ryggåstak samt halvmånefönster i v-rum.

Villa Duett alt 2

Målningsförberätt avgår 105.000:-
Stomrest (Inga arbeten invändigt) avgår 325000:-
Ryggåstak ingår med 46000:-
Ryggåstak (Vid stomrest) avgår 18000:-
Entretak kostar 12500:- inkl montering.
Halvmånefönster kostar 18000:-
Std kök ingår med 31000 om utgår avgår endast 80%
Vitvaror ingår med 32200:- om utgår avgår 80%

Om extra rum enl eran skiss vid - www.totalelit.se/hus/hus.jpg
Stomrest 68000:-
Målningsförberätt 92.000:-

I stomrest ingår injust av vent samt lösullsisolering, men ni rest allt inv incl el o VA, vent samt mål o kakel o klinkers. Om du vill köpa till VA -installation av våran röris så kostar det 82500 incl golvvärmeslingorna.
edan håller ni med container, städning , byggström själva samt K-ansvarig som kostar 15000:-
 
Det nya sovrummet (där uteplatsen skulle vara) verkar
bli väldigt avlångt. Jag hade nog minskat det rummet med att flytta dit wc/dusch (mot vardagsrumsväggen).
Sovrummet blir ändå ca 11.5 kvadrat och det är hyfsat
för att vara ett barnrum.
Min tanke med att flytta wc är att allrummet blir större
och att det även blir fönster i rummet.
 
Tack för tipset!

www.totalelit.se/hus/hus2.jpg

Den sidan av huset är också solsidan vilket gör som jag har skissat på bilden att man kommer åt en altan från allrummet.

Perfa!

/Magnus



Det nya sovrummet (där uteplatsen skulle vara) verkar
bli väldigt avlångt. Jag hade nog minskat det rummet med att flytta dit wc/dusch (mot vardagsrumsväggen).
Sovrummet blir ändå ca 11.5 kvadrat och det är hyfsat
för att vara ett barnrum.
Min tanke med att flytta wc är att allrummet blir större
och att det även blir fönster i rummet.
 
menade exakt som du hade gjort på din ritning.
Skulle bara flytta sovrumsdörren mer mot toans
dörr så det blir lättare att möblera allrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.