Hej,

Jag har just köpt en 60-tals villa med två badrum. Bägge behöver göras om (helst för 10 år sedan),
Jag tittar på att installera fläktar som ska driva ut fuktig luft ur badrummen, men även agera utluft åt hela huset då ventilationen överlag behöver en ordentlig genomgång. Bägge badrummen har passiva ventiler idag, som går via skorstenen och via rör i yttervägg upp till taket, där de mynnar ut. Jag funderar på om jag kan installera fläktarna i dessa redan existerande tunnlar för att spara mig själv lite arbete, men är orolig att den fuktiga luften ska kondensera på vägen upp och regna ner igen.

Så för att sammanfatta: Kan jag blåsa fuktig varmluft rakt upp till taket utan att riskera att den kondenserar?

Tacksamt,
Björn
 
Hmm jag har liknande i mitt hus. Ett isolerat eternitrör går lodrätt från badrummet på övervåningen och på vinden till skorstenen. Jag har satt en fuktstyrd paxfläkt i den kanalen. Har inte märkt att det skulle regna ner men någon får gärna svara på om det skulle vara några problem med detta.
 
Jag har en liknande konstruktion från ett av våra badrum. Det gick upp på vinden till ett eternitrör som ledde till en kanal i skorestenen. När vi byggde om och flyttade badrummet, så rev jag eternitröret, som i stort sett var helt oisolerat, och satte plåtrör med en kanalfläkt. Nu med rejäl isolering.

Det fungerar, men vi hade inga märkbara kondensproblem med den gamla lösningen heller.

Jag har en fuktsensor i badrummet som kopplar in en varvtalsregulator när det inte är fuktigt. Den är satt så att fläkten precis snurrar, sätter jag den lägre så startar inte fläkten.
 
Du kan gott använda befintliga kanaler (om det är eternit som hos hempularen skall du vara försiktig med att såga i dem med tanke på asbestdamm!).

För att inte få kondens i rören skall du isolera dem där dom går i kallt utrymme, 50 mm nätmatta blir nog lagom.
 
Jag har inte märkt något problem med detta i våra fläktar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.