Nån som har gipsdragaren Bosch GSR 10.8 V-EC TE och har magasinet Bosch MA-55?

Tänker att en sån kombo vore rätt smidigt att dra trallskruv med.
 
E
Jag skulle nog inte köra annat än gipsskruv med 10.8 voltaren, isåfall 18 voltaren. Har man 28mm trall så bör man köra med 55mm skruv, tror att den lilla maskinen får jobba rätt tungt med 55mm skruv i trä.
 
Kollar man specen på maskinen blir man tveksam om den orkar dra 55 trallskruv, den klarar 11/3 Nm (hård/mjuk) och det känns lite klent

En av slogan för maskinen är: "Den perfekta lösningen för tillfällig gipsning: prisvärd, lätt och med proffskapacitet."

När gipsar man nått tillfälligt?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E
Det är nog bara en översättningsblunder från engelskans 'occasional', enstaka gipsningar är en bättre beskrivning.
 
Tanken har slagit mig många gånger att dra trallskruv med automatdragaren men ångrat mig redan när jag inser att det skall skrå-skruvas, slitas och dra, brytas och allt möjligt när man skruvar trall.... Precisionen saknas helt enkelt.

Däremot skruvade grannen sin panel på kåken med trallskruv och Festools batteridrivna automatdragare.
 
Det är väldigt sällan någon skruvar trallskruv med automat, mest för att precisionen blir bättre när du kör lösa skruv. Du får enklare raka och fina rader.
 
VideX skrev:
När gipsar man nått tillfälligt?
När man haft otur när man tänkt?
 
Före jul var jag hos en kompis för att hjälpa till med lite jobb. Skulle ta upp ett hål i en vägg för att sätta in en dörr m.m.
Efter ett tag såg jag att en del av en vägg såg lite skum ut. När jag kollade närmare var det ett lapptäcke av gipsskivor, minsta bitarna var typ 20x20 cm och några bitar dessutom satt bak och fram... jag tog bort det och satte dit en hel skiva i stället. Så det var en tillfällig gipsning.
 
Det var inte allt för många är sen 12 volt var en rejäl maskin och 9,6 var standard klart det går dra trallskruv med en maskin på 10,8 volt men sen om det är praktiskt är en annan sak.
 
Jag har skruvat en hel del trall med Bosch 10,8V´are, inga problem att dra 55mm skruv.
Sen om den är kraftfullare än TE modellen kan jag inte svara på. :)

Nu senast använde jag 18V-EC FC2 till pooldäcket.
 
E
Vanliga 10,8 är ju ganska grym för sitt lilla format. Jag har totalrenoverat en lägenhet med den som enda skruvdragare, det är t.om den billiga kolborstvarianten. Automaten däremot skruvar ju med högt varvtal och lågt moment, och momentet är något man behöver för att dra 55mm i endast trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.